Formica fusca (LillMissy)

Alle Formica kolonies van de leden
Plaats reactie
LillMissy
Lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 13 juli 2018
Locatie: Vlaams Brabant - Belgie
Gender:
Leeftijd: 32

Formica fusca (LillMissy)

Bericht door LillMissy »

Dag allemaal,

Na een hele tijd rond lezen hier heb ik besloten ook maar blogjes te maken over mijn kolonies.
Ik zal hier beginnen met mijn aller eerste kolonie: Formica fusca.
Ik had een beetje opzoekingswerk gedaan naar verschillende miersoorten en Formica fusca vond ik heel mooie miertjes, vandaar is het formica fusca geworden. Ik vond het ook leuk dat ze meer als 1 Gyne konden hebben in 1 kolonie.

Twee jaar geleden in oktober (jawel, de beste moment om een kolonie mieren aan te schaffen! :lol: ) heb ik mijn kolonie Formica fusca cadeau gekregen van mijn vriend. Het waren 2 Gynes en een 30 tal werksters.
Ik heb toen ook een zandnest besteld bij mierenboerderij.nl want het leek mij super gaaf om te zien hoe de mieren hun tunnels graven en nesten maken.

:!: Voor ik verder ga, een waarschuwing voor iedereen die dit leest. Ik denk dat ik met dit eerste bericht veel onder jullie meermaals bijna een hartaanval ga bezorgen, ik had namelijk geen enkele ervaring met mieren, en ik heb behoorlijk wat (grote) rookie mistakes gemaakt. Het is niet anders, ook deze komen hier terecht :!:

Gelukkig is mijn Formica fusca kolonie heel tolerant en geduldig geweest met mij, waardoor ik toch een blogje kan schrijven nu (en ze niet allemaal dood zijn).

Toen ik mijn mieren aankreeg zaten ze niet in een reageerbuis, maar in een potje met mos.
Dit potje wou ik in hun buitenverblijf zetten zodat ze zelf eruit konden verhuizen richting het zand, jammer genoeg paste het potje niet in het buitenverblijf :(.

Ik heb dus heel voorzichtig plukjes mos weg gehaald tot ik aan de mieren kwam die allemaal samen zaten. Ik heb het mos zo veel mogelijk uit gedund om dan het beetje mos met de mieren in hun buitenwereldje te zetten.
De kolonie heeft zijn intrek gedaan in het zand en ik kon niet wachten om alle tunneltjes te zien.

Jammer genoeg.... Waren er geen tunneltjes te zien :( . Ook al was het stuk met zand wel redelijk smal, ze maakte onzichtbare tunneltjes (niet aan de buitenzijde). Nu had ik dus een bakje met zand en kon ik mijn kolonie niet zien.

Ik baalde echt wel dat ik mijn miertjes niet kon zien.
Ik heb een beetje op dit forum rond gelezen, een paar youtube filmpjes gekeken en ergens was ik iets leuk tegen gekomen: hoe je een klein y-tong nestje kon maken in een tic tac doosje voor een kleine kolonie (als ik het mij goed herinner ben ik het hier op het forum ergens tegen gekomen).
Dat wou ik dus!
Ik ben tic tacs gaan kopen en een y-tong blok en ben een nestje beginnen maken (met openingetjes voor een proefbuisje met suikerwater en een openingetje waar ik een vliegje kon geven.

Wat ik toen gedaan heb raad ik dus niemand aan...
Ik heb mijn zandnest leeggegoten op zoek naar mijn mieren :shock: .
De mieren kropen overal en het was een hele klus om ze te vangen, in een doosje te stoppen, ervoor te zorgen dat ze er niet terug uit liepen en om ze dan van in het doosje naar een reageerbuisje te krijgen die ik kon aansluiten op mijn tic-tac formicarium. Daar zijn we met twee toch wel een hele tijd aan bezig geweest...
Er zijn enkele werksters ontsnapt, het heeft ook enkele het leven gekost.
Gelukkig waren mijn 2 Gynes en een 20 tal werksters heel erg gestresst maar voor de rest oké.
Ik ben hun heel dankbaar dat ze mijn gepruts getolereerd hebben.

Jammer genoeg vind ik geen foto's terug van mijn zand nest of tic-tac formicarium, dus die kan ik hier niet posten.

Het was tijd voor een welverdiende winterrust (waar ze eigenlijk al lang aan toe waren).
Ik heb hun tic tac formicarium in de gang gezet op het vensterschap (de gang werd nooit verwarmd en het was daar wel redelijk koud). Ze hadden een proefbuisje met suikerwater aan hun tic tac nestje en heel af en toe heb ik er een fruit vliegje in gezet, maar dat namen ze nooit aan.

Terwijl mijn mieren aan het rusten waren ben ik begonnen een aan nieuw (groter) y-tong nest.
Dit heb ik gemaakt met een y-tong blok, een schroevendraaier, plexiglas, siliconen en thee (om de y-tong een bruinere kleur te geven). Ik heb in een deel van de y-tong blok kamers en gangetjes gemaakt met mijn schroevendraaier en dan heb ik mijn blok een nacht in de thee laten trekken zodat het een andere kleur zou krijgen. Ik had gelezen dat dit vaak gedaan werd met thee en dat het geen kwaad kon voor de mieren.
Als mijn blok een kleurtje had heb ik plexi glas vast gemaakt met siliconen boven het nest-deel. Een ander stuk van de y-tong had ik niets mee gedaan, hierop heb ik een buitenwereldje gemaakt, ook met plexiglas en siliconen. Ik heb ook lang een dekseltje gebruikt, dat ik ook gemaakt had uit plexiglas en siliconen.
Rond de y-Tong blok heb ik nog een 'doosje' gemaakt met plexiglas en siliconen die iets groter was als mijn y-tong blok. In de opening heb ik een doekje geplaatst waar ik water op kon gieten om het nest te bevochtigen.

Ik was fier op mijn zelf gemaakte y-tong nest :).
Na de winterslaap (eind februari vorig jaar) heb ik dus de kolonie nog eens laten verhuizen van hun tic-tac doosje naar mijn nieuwe nest. Deze keer kon ik wel gewoon het tic tac doosje in het buitenverblijf leggen en de kolonie is vlot verhuisd uit zichzelf. Het nieuwe nest was (en is eigenlijk nog steeds) wel veel te groot voor hun, maarja ze waren verhuisd dus ik ging het zo laten.

Na de verhuis naar hun nieuwe (grote) y-tong was er al redelijk snel broed.
Ze hadden altijd een proefbuisje met suikerwater ter beschikking.
Ik heb ook honingdauwsurrogaat geprobeerd, maar als het warmer werd liep dit uit, gewoon door het watje recht hun buitenwereld in, dus dat heb ik dan maar een hele tijd gelaten. Ik gaf hun regelmatig fruitvliegjes die ze meenamen richting hun nest.
In het begin had ik geen idee wat ze nu juist met die fruitvliegjes deden, ze trokken er een beetje aan, verplaatste het van hier naar daar en legde het ten slotte op hun larve. Toen heb ik geleerd dat de werksters zelf geen nood hebben aan fruitvliegjes, maar de larven wel.
Op een avontuurlijke dag heb ik ze ook eens een gewone vlieg gegeven die ik gevangen had om te zien wat ze daarmee zouden doen (wel dood en ingevroren natuurlijk). Deze namen ze ook zonder problemen aan, dus elke keer als ik een vlieg te pakken kreeg, dan kreeg mijn kolonie een gewone vlieg in plaats van een fruitvlieg.

Een beetje later waren mijn eerste nieuwe werksters daar (de eerste voor mij om te zien allesinds).
Er zijn vorig jaar een heel pak werksters bijgekomen.
In mei/juni was het echter gedaan met eitjes leggen en zijn er geen nieuwe werksters meer bij gekomen.
Ik dacht dat er broed zou zijn tot aan de winterrust, maar dus niet.
Ik heb ze gewoon in de living laten staan, heb af en toe eens een kijkje genomen en verder gewoon hun nest bevochtigd en gezorgd voor suikerwater en (fruit)vliegjes (die ze niet echt meer aannamen).

In september vorig jaar hebben we een huis gekocht, wat betekende: verhuizen (ook voor de mieren).
We hebben wel nog een maandje werk gehad in ons nieuwe huisje, dus in oktober vorig jaar zijn we verhuisd (weer stress voor de mieren uiteraard). Vermits het al eind oktober was zijn de mieren rechtstreeks naar 'de kleine kamer' gegaan, waar geen verwarming op staat, voor hun winterslaap.

Daar hebben ze dan op een schab gestaan tot eind februari dit jaar. Ik heb niet echt naar hun omgekeken tijdens de winterslaap, af en toe heb ik hun nest bevochtigd en ik heb ook een het suiker water vervangen, maat that's it.

In februari heb ik ze dus uit 'de kleine kamer' gehaald richting de living.
Daar staan ze nu dus op de kachel (die niet aanstaat natuurlijk) waar ze niet te veel gestoord worden.
Ze hebben enorm veel broed (een pak meer dan vorig jaar).
Ik heb ook bij Tom & Co krekels gekocht (maat 4) om te kijken wat ze daarmee zouden doen.
Vermits ze vorig jaar een gewone vlieg konden verwerken dacht ik: krekels zal ook wel lukken.
En ja hoor, ze zijn er dol op! :) Het duurt nooit lang voor ze de krekels in hun nest trekken, zelfs tot 2 of 3 krekels tegelijk.
Ze hebben een hele tijd heel veel krekels aangenomen, om de paar dagen 2 a 3 krekels.
Nu laten ze de krekel wel weer liggen, maar ze hebben ook niet veel larven meer, ze hebben voornamelijk poppen nu.
Ik ben benieuwd of het nu weer ongeveer gedaan zal zijn met leggen?

In mijn volgend bericht zal ik enkele foto's plaatsen van hun nest en de kolonie (ik moet nog een beetje zoeken hoe ik het hier met die foto's moet gaan doen).

Hierzo is een link naar de vragen en opmerkingen voor mijn blog: viewtopic.php?f=31&t=13597
(als het anders/mooier/practischer gaat om dit te linken hoor ik het ook graag daar.)
Laatst gewijzigd door LillMissy op 05 mei 2019, 13:25, 2 keer totaal gewijzigd.
1 x Formica fusca (Blog: viewtopic.php?f=71&t=13595)
2,5 x Messor barbarus
1 x Lasius niger
1 x Camponotus vagus
LillMissy
Lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 13 juli 2018
Locatie: Vlaams Brabant - Belgie
Gender:
Leeftijd: 32

RE: Formica fusca (LillMissy)

Bericht door LillMissy »

Nog wat foto's:

Jammer genoeg heb ik geen foto' s van de kolonie toen ze toe kwamen, noch van het zandnest, noch van hun tic-tac nestje.

Ik heb wel enkele foto's van de kolonie van vorig jaar in hun (veel te groot) y-tong nest:
2_2018.jpg
1_2018.jpg
Je kan goed mijn twee Queens zien op deze foto's :)


Hier heb je enkele foto's van mijn y-tong nest zelf (met natuurlijk de mieren erin want ik heb de foto's net gertokken):

Dit is dus het volledige nest. Je kan de kamers zien, de buitenwereld en vanonder aan het nest (op de foto links ;) want de foto wil niet draaien) is mijn doekje waar ik water op kan gieten om het nest te bevochtigen.
y-tong nest 2.jpg
Natuurlijk moest ik ook nog zorgen dat het nest donker gehouden kon worden. Hiervoor heb ik een plankje gezaagd en daarop een doekje geplakt (zodat er geen krassen op het plexiglas zou komen en zodat het volledig donker zou zijn)
y-tong nest 3.jpg
Hierzo is mijn buitenwereld met een buisje water, en twee pillenstrips, 1 met honing en 1 met honingdauwsurrogaat in een watje. Je kan ook het gaatje zien, wat de ingang naar hun nest is. Hier leg ik dus ook hun krekels. Sinds kort gebruik ik talk als antiuitbraakmiddel. Ervoor had ik een dekseltje gemaakt met plexiglas en siliconen, maar elke keer als ik het dekseltje weg haalde om krekels te voeren was er stress in het nest. De talk is dus wel een pak handiger, de kolonie moet nu niet steeds lopen stressen als ik een krekel in hun buitenwereldje gooi.
buitenverblijf.jpg
Op de volgende foto was er een werkster aan het drinken van de honingdauwsurrogaat, als je goed kijkt kan je het misshien zien, mijn camera is niet zo geweldig jammer genoeg :(
miertje honingdauw.jpg
En tot slot enkele foto's van de kolonie en de broed (net genomen):

Dit vind ik wel een mooie, je kan goed het broed zien en ook 1 van de 2 Gynes :).
2019 colony 2.jpg
broed 2019 3.jpg
colony 2019 2.jpg
kolonie-2019.jpg
Ik weet dat het nest eigenlijk nog te groot is voor de kolonie, maar zo lang ze het er goed in doen ga ik ze niet meer verhuizen. Ik heb ook niet zo een geweldige camera op mijn GSM dus je moet redelijk goed kijken voor de larven enzo te kunnen zien. Voor mijn volgende foto's zal ik de gsm van mijn vriend pikken :evil: en hopen op heldere foto's .

Voor vragen en opmerkingen: viewtopic.php?f=31&t=13597
Ik hoor het graag :).
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
1 x Formica fusca (Blog: viewtopic.php?f=71&t=13595)
2,5 x Messor barbarus
1 x Lasius niger
1 x Camponotus vagus
LillMissy
Lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 13 juli 2018
Locatie: Vlaams Brabant - Belgie
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Formica fusca (LillMissy)

Bericht door LillMissy »

Een updateje:

Het gaat goed met de kolonie.
Er is veel broed, vooral poppen en naaktpoppen, maar ook nog een deel larven en eitjes. Ik denk dat ze tegen de winter minstens met dubbel zo veel zullen zijn.
IMG-20190510-WA0000.jpg
IMG-20190510-WA0001.jpg
received_377252812889183.jpeg
Ik vraag mij wel af wat er eerst is? De poppen of de naaktpoppen?

Hier en daar loopt ook een net geboren (licht grijs) miertje rond :D.

Ik had ze in de week een rond watje gegeven meteen druppel honing en een druppel honingdauw op.
De werksters leken meer interesse te hebben in het watje als in de honing(dauw). Ze waren aan het watje aan het trekken en stukjes naar hun nest aan het brengen.
Ik heb ze dan een watje gegeven zonder iets op, 1tje dat makkelijker uit ellaar te trekken was, en dit hebben ze nu in hun nest getrokken (in de ingang en de eerste kamer bij het binnen komen) geen idee waarom. Misschien omdat daar nog een beetje licht binnen kan?

Verder ben ik naar tom & co gegaan en heb van daar meelwormen meegebracht. Normaal waren ze voor in de vriezer, maar ik heb ook een levende in hun buitenwereldje gegooit.
Het was leuk om te zien hoe ze met levend eten om gaan.

Eerst was er 1 mier die op de rug van de worm meeging. Dan kwam er een tweede, een 3e, ... . De meelworm heeft wel wat werstand geboden, maar met 5 werksters konden ze de worm vast houden zodat die niet meer kon bewegen. Zo hebben ze een hele tijd met 5 de worm vast gehouden, en een heel pak later ging de worm mee het nest in.

Vragen en opmerkingen: viewtopic.php?f=31&t=13597
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
1 x Formica fusca (Blog: viewtopic.php?f=71&t=13595)
2,5 x Messor barbarus
1 x Lasius niger
1 x Camponotus vagus
LillMissy
Lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 13 juli 2018
Locatie: Vlaams Brabant - Belgie
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Formica fusca (LillMissy)

Bericht door LillMissy »

Hier een update.
De kolonie doet het goed.
Er zijn momenteel een heel hoop poppen :o. Een kamer vol. Ook zijn er nog een deel larven en eitjes.
Ze hebben over t laatst een stuk wat in hun nest getrokken, waar ze nu de lege omhulseltjes van hun poppen in steken.
Vandaag heb ik hun ook een grotere maat krekel gegeven als anders (maat 7). Het was een leuk zicht om hun bezig te zien met de grotere krekel. Uiteindelijk hebben ze hem toch in hun nest gekregen :).
Hier nog enkele fototjes. (En yay ik heb een betere camera gevonden)
20190530_132008.jpg
20190530_131446.jpg
20190530_131457.jpg
20190530_134618.jpg
20190530_132109.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
1 x Formica fusca (Blog: viewtopic.php?f=71&t=13595)
2,5 x Messor barbarus
1 x Lasius niger
1 x Camponotus vagus
Plaats reactie