V&O de messor barbarus kolonie (Grotfang)

Vragen en opmerkingen over de blogs
Plaats reactie
Grotfang
Berichten: 160
Lid geworden op: 16 december 2018
Gender:

V&O de messor barbarus kolonie (Grotfang)

Bericht door Grotfang »

Hallo. Hier kunnen jullie alle vragen en opmerkingen achter laten voor mijn messor blog. Ik sta voor alles open, en ik vind het heel fijn om antwoorden en oplossingen te ontvangen. :D

blog: viewtopic.php?f=74&t=13609
NedskeMier
Lid
Berichten: 118
Lid geworden op: 08 april 2018
Gender:
Leeftijd: 20

Re: V&O de messor barbarus kolonie (Grotfang)

Bericht door NedskeMier »

Hi groftang,

Ik heb ook een messor barbarus kolonie. Het oprollen van de koningin heb ik nog nooit meegemaakt, maar je vertelde ook dat ze af en toe begint te rennen. Ik denk dat dat stress is, dit kan door trillingen of licht komen. Een apart tafeltje zou inderdaad een goede zet zijn, als je namelijk aan je bureau schrijft kan dit al te veel trilling veroorzaken. Zelfs als ik soms mijn kamer binnenloop voelen ze trillingen.

Het eten laten liggen is niet vreemd vooral omdat je kolonie minder dan 15 werksters heeft, als ze op dat moment het eten niet kunnen huisvesten, wordt het in de arena gelaten. Probeer eens een paar dagen niets en als je ziet dat de zaden op raken kun je nieuwe in de arena doen. Als ze dan nog steeds niet eten zou ik op gaan letten en misschien met een vergrootglas eens kijken of ze geen meiten hebben. Echt proteinerijk voedsel zoals vliegen zou ik pas vanaf 35 of meer werksters toedienen maar daar kan ik op bekritiseerd worden. Je kunt eigenlijk zelf een beetje experimenteren met wat ze aannemen.

De dode mieren daar heb ik er in het begin ongeveer 8 van gehad het lijkt een normaal verschijnsel te zijn, het komt namelijk ook bij andere mierenhouders voor. Wat het prefies was weet ik niet ik heb de mieren onder een microscoop bekeken maar er waren geen meiten te zien. Het zou kunnen zijn gekomen door ingevroren vliegjes die ik had gegeven die moet je eerst ontdooien kwam ik achter.

Van de warmtekabel kan ik je helaas niet zeggen hoe warm die word je zou eens op de verpakking kunnen kijken, of op de ouderwetse manier een termometer er tegenaan houden.

Veel plezier en succes met je kolonie! :)
Momenteel geen kolonie, ik heb een Messor Barbarus kolonie gehad.
Grotfang
Berichten: 160
Lid geworden op: 16 december 2018
Gender:

Re: V&O de messor barbarus kolonie (Grotfang)

Bericht door Grotfang »

Super leuk dat je gereageerd hebt. :D de koningin rent alleen weg uit stress als ik in het buisje kijk, dus dat is normaal. Ik werk niet aan het bureau waar de kolonie op staat, ik gebruik het bureau om planten en mieren op te zetten. Een soort hobby tafel dus. Volgens mij zouden ze tegen ingevroren vliegen moeten kunnen. Je had gezegd dat ik beter proteïne rijk voedsel kon aanbieden bij grotere kolonies, maar ik had van andere mensen op het forum gehoord dat het juist heel belangrijk is om fruitvliegjes te voeren als de kolonie nog klein is. Alsnog heel erg bedankt voor de reactie. Meer vragen en opmerkingen zijn altijd welkom.
NedskeMier
Lid
Berichten: 118
Lid geworden op: 08 april 2018
Gender:
Leeftijd: 20

Re: V&O de messor barbarus kolonie (Grotfang)

Bericht door NedskeMier »

Fruitvliegjes zijn voor kleine kolonies idd goed, ik dacht dat je grote vliegen gaf XD.
Momenteel geen kolonie, ik heb een Messor Barbarus kolonie gehad.
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: V&O de messor barbarus kolonie (Grotfang)

Bericht door Floris »

Zaden zijn voor zo'n kleine kolonie niet nodig. Dat een kolonie voedsel verzamelt, betekent niet altijd dat ze er iets mee kunnen.

Dat de koningin opgerold ligt, is geen goed teken. Zorg dat ze voldoende vocht beschikbaar hebben, en zet ze op een plaats in het donker en stoor ze geheel niet. Zoals gezegd zijn ze gevoelig voor trillingen.
Kijk na een paar weken, en als ze het overleefd heeft, heb je geluk.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Grotfang
Berichten: 160
Lid geworden op: 16 december 2018
Gender:

Re: V&O de messor barbarus kolonie (Grotfang)

Bericht door Grotfang »

Hoe bedoel je als ze het overleefd heeft heb je geluk?

De mieren hebben gisteren een fruitvlieg meegenomen. Bedankt voor je bericht, ik zal zeker proberen minder te kijken. Ik vind het alleen erg lastig om iedere paar weken te kijken. Ik heb een bakje water op het bureau gezet zodat ik zie aan het water of er trillingen zijn of niet. Weet iemand trouwens nog iets over de warmte kabel? Ik had wat vragen gesteld in mijn eerste bericht.
Grotfang
Berichten: 160
Lid geworden op: 16 december 2018
Gender:

Re: V&O de messor barbarus kolonie (Grotfang)

Bericht door Grotfang »

Wat is er aan de hand als ze opgerold ligt? Is ze niet gewoon haar broed aan het verzorgen? Ze ligt niet op jaar zij, ze zit in een soort koprol houding. Ze beweegt altijd wel een beetje, en het lijkt niet alsof ze dood is. De laatste keer dat ik keek zat ze op het watje, en was ze niet opgerold. ik maak me eigenlijk niet zo veel zorgen om haar. Ik maak me meer zorgen over dat er misschien te veel trillingen zijn. Ik heb een bakje water op het bureau staan, en als ik kom kijken of eten kom geven kijk ik altijd naar het water of het trilt. Het valt nog best mee, en de kolonie ligt op 2 lagen bubbeltjes plastic, en een dikke laag watjes.
In de blog had een paar foto's gezet, misschien kan je daar nog even naar kijken of het echt ernstig is. Ik wil natuurlijk wel het allerbeste voor mijn kolonie, en ik hoop dat ze het naar hun zin hebben. :)
NedskeMier
Lid
Berichten: 118
Lid geworden op: 08 april 2018
Gender:
Leeftijd: 20

Re: V&O de messor barbarus kolonie (Grotfang)

Bericht door NedskeMier »

Hey groftang,

Ik weer, ik heb wat mogelijke antwoorden op je vragen/onduidelijkheden. De bruine puntjes zijn inderdaad een soort van uitwerpselen. Het lijkt alsof je mieren gestresst waren, maar waarschijnlijk rennen ze door de buisjes om een feromoon voor eten te verspreiden. Dit doet mijn messor ook als ze een vlieg vinden dan rennen ze als gekken rond door de buisjes en opeens zitten ze allemaal op de vlieg. Naar mijn mening hoef je je nergens zorgen over te maken en volgensmij is je kolonie gezond. :)

Groeten van NedskeMier
Momenteel geen kolonie, ik heb een Messor Barbarus kolonie gehad.
Grotfang
Berichten: 160
Lid geworden op: 16 december 2018
Gender:

Re: V&O de messor barbarus kolonie (Grotfang)

Bericht door Grotfang »

:D Super bedankt voor je bericht. Je bericht stelt me erg gerust. Had je de foto's gezien? Of merk je uit de berichten op dat het goed gaat?
NedskeMier
Lid
Berichten: 118
Lid geworden op: 08 april 2018
Gender:
Leeftijd: 20

Re: V&O de messor barbarus kolonie (Grotfang)

Bericht door NedskeMier »

In de foto's zie ik niet dat je gyne opgerold is....
Momenteel geen kolonie, ik heb een Messor Barbarus kolonie gehad.
Grotfang
Berichten: 160
Lid geworden op: 16 december 2018
Gender:

Re: V&O de messor barbarus kolonie (Grotfang)

Bericht door Grotfang »

Nee, ze kwam net uit haar bolletje om te vluchten. Ik had het doekje er al een tijdje af gehaald om foto's te maken.
NedskeMier
Lid
Berichten: 118
Lid geworden op: 08 april 2018
Gender:
Leeftijd: 20

Re: V&O de messor barbarus kolonie (Grotfang)

Bericht door NedskeMier »

Als je nog een keer de kans krijgt om een foto te maken wanneer ze ineengekropen ligt moet je deze zeker delen!
Momenteel geen kolonie, ik heb een Messor Barbarus kolonie gehad.
Grotfang
Berichten: 160
Lid geworden op: 16 december 2018
Gender:

Re: V&O de messor barbarus kolonie (Grotfang)

Bericht door Grotfang »

Dat zal ik zeker doen, maar eerst heeft de kolonie een tijdje rust nodig.
NedskeMier
Lid
Berichten: 118
Lid geworden op: 08 april 2018
Gender:
Leeftijd: 20

Re: V&O de messor barbarus kolonie (Grotfang)

Bericht door NedskeMier »

Dat is zeker waar.
Momenteel geen kolonie, ik heb een Messor Barbarus kolonie gehad.
Erikomanos
Lid
Berichten: 263
Lid geworden op: 08 november 2017
Locatie: Assen
Gender:
Leeftijd: 41

Re: V&O de messor barbarus kolonie (Grotfang)

Bericht door Erikomanos »

Zo te zien is je koningin gewoon lekker bezig, dus laat ze maar staan zou ik aanraden.
Hobby begonnen sinds 8-11-17
Lasius niger
Lasius flavus
Messor barbarus-BLOG-|-V&O-
Formica fusca-BLOG-|-V&O-
Grotfang
Berichten: 160
Lid geworden op: 16 december 2018
Gender:

Re: V&O de messor barbarus kolonie (Grotfang)

Bericht door Grotfang »

Oké, super :)
Bedankt voor je bericht
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: V&O de messor barbarus kolonie (Grotfang)

Bericht door Floris »

Een liggende koningin is geen goed teken.

Zorg dat de kolonie de beschikking heeft over water (waarschijnlijk in je buisje), en dat ze, als je verwarmt, zelf de plaats met de beste temperatuur kunnen opzoeken. Daarna kun je haar met rust laten en er het beste van hopen.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Grotfang
Berichten: 160
Lid geworden op: 16 december 2018
Gender:

Re: V&O de messor barbarus kolonie (Grotfang)

Bericht door Grotfang »

Ik snap wel dat een liggende koningin niet goed is. Ze hebben altijd water, en ik verwarm ze niet. De koningin lag niet op haar zij, maar op haar buik boven op het broed. Later draaide ze zich om, en ze zag er gewoon goed uit. Later die dag had ik nog heel even gekeken, en ze zat gewoon recht op. Ze zag er goed uit, ze had alleen een deukje in haar hoofd. Op mijn kamer is het de laatste tijd tussen de 20 en 26 graden, en ze staan vlak bij de radiator, dus als het koud wordt, wordt het vanzelf weer 21 graden. Ik ben ze van plan 2 weken met rust te laten, en maar 1x in de week eten te geven. Misschien ga ik daarna wisselen van arena. Ik heb nog een mooie staan die makkelijk open kan. Bedankt voor je bericht
Grotfang
Berichten: 160
Lid geworden op: 16 december 2018
Gender:

Re: V&O de messor barbarus kolonie (Grotfang)

Bericht door Grotfang »

Ik had ze trouwens 3 fruitvliegjes gegeven om de week door te komen, maar die hadden ze binnen 1 dag mee naar binnen genomen, en een dag later lagen er allemaal stukjes exoskelet in de arena. Ik zie ze nooit aan het suiker. Weet iemand of dit ok is? Ze hebben nog genoeg zaden, en laatst hadden ze wat brood gemaakt. Dat was wel gaaf om te zien
Erikomanos
Lid
Berichten: 263
Lid geworden op: 08 november 2017
Locatie: Assen
Gender:
Leeftijd: 41

Re: V&O de messor barbarus kolonie (Grotfang)

Bericht door Erikomanos »

De Messor barbarus zijn geen echte zoetekauwers. 1x in de week een kleine drup honing is genoeg voor 100 werksters. Ze halen de stoffen zelf uit ander voedsel zoals de zaden.
Ik heb mijn kolonie nooit fruitvliegjes gegeven dus daar kan ik weinig over zeggen.
Wel kan ik zeggen dat als je ze eerst 4+ dagen niet gevoerd hebt en je bied dan 3 vliegen aan, dat ze het dan veel sneller zullen verorberen en ook weinig afval genereren. Dus waarschijnlijk efficiënter zijn met hun voedsel.
Hobby begonnen sinds 8-11-17
Lasius niger
Lasius flavus
Messor barbarus-BLOG-|-V&O-
Formica fusca-BLOG-|-V&O-
Plaats reactie