Messor Barbarus Koningin doet raar

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
DamiSpots
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 mei 2019
Gender:
Leeftijd: 22

Messor Barbarus Koningin doet raar

Bericht door DamiSpots »

Hi Hi allemaal,

Ik kreeg woensdag mijn allereerste Mieren binnen met de post omdat ik het een leuk expiriment zou vinden om een kolonie te starten. Ik heb de Messor Barbarus kolonie gekocht. In het reageerbuisje dat ik kreeg zat een konining, een werkster, een paar kleine witte dingetjes en een paar grotere met zwarte stipjes. Volgensmij waren dat larven ofzo.

Maar ik had het reageerbuisje tot vrijdag laten staan in het donker met een warme huiskamer temperatuur. Nu heb ik het reageerbuisje vandaag in het buiten verblijf verplaatst waar wat meer zaadjes en ook suikerwater ligt. Het reageerbuisje is nog wel bedekt met alluminium folie dus de eitjes zijn in het donker.

Toen ik na tien minuten ging kijken liep de konining in het buitenverblijf terwijl de werkster bij de eitjes bleef. Ze zijn allebij heel erg sloom en het lijk wel of de koninings achterpoten heel moeilijk bewegen. Ze loopt de heletijd een beetje tegen de kant van het buitenverblijf aan en af en toe ligt ze stil? Is er iets ergs aan de hand?
Erikomanos
Lid
Berichten: 263
Lid geworden op: 08 november 2017
Locatie: Assen
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Messor Barbarus Koningin doet raar

Bericht door Erikomanos »

Als ze heel sloom zijn kun je misschien wat honing of andere zoetigheid geven in een watje ofzo. Zodat ze er in ieders geval niet in kunnen verdrinken.
Pas op voor trillingen en blootstelling aan directe licht/donker veranderingen. Daar schrikken ze namelijk heftig van.

En last but not least, rust!
Hobby begonnen sinds 8-11-17
Lasius niger
Lasius flavus
Messor barbarus-BLOG-|-V&O-
Formica fusca-BLOG-|-V&O-
DamiSpots
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 mei 2019
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Messor Barbarus Koningin doet raar

Bericht door DamiSpots »

Ik denk dat de konining nu niet meer leeft. Ze ligt op haar rug en beweegt ook niet meer. Hoe kan ze nu al dood zijn dan? Heb ik echt iets heel fouts gedaan.
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Messor Barbarus Koningin doet raar

Bericht door Floris »

Het lijkt erop dat de koningin of de verzending of het verblijf in de huiskamer fataal is geworden. Als de huiskamer niet te warm was (niet op de verwarming of in de zon), was het waarschijnlijk te verzending. Ik zou contact opnemen met de webwinkel.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
DamiSpots
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 mei 2019
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Messor Barbarus Koningin doet raar

Bericht door DamiSpots »

Wat gaat er nu gebeuren met de resterende eitjes larfjes en de enige werkster?
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Messor Barbarus Koningin doet raar

Bericht door Floris »

De werkster zal het broed zo goed mogelijk verzorgen, en daarna zullen er geen werkster meer bijkomen.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Plaats reactie