Camponotus cruentatus

Vragen en info over nestcondities
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Anthis
Berichten: 29
Lid geworden op: 27 mei 2019

Camponotus cruentatus

Bericht door Anthis »

Beste leden,

Binnenkort ben ik van plan een kolonie C. cruentatus te kopen (1-5werksters).
Ze zijn vrij stressgevoelig dus daar houd ik zeker rekening mee, zal ong om de 10 dagen checken.
Als ze aankomen ben ik van plan om ze meteen in een y-tong nestje te zetten (slechts 1 kamer), die raad heb ik
gekregen van iemand, dat zou beter zijn. Ik verbind het nestje met een kleine arena en bied daar het voer aan (suikerwater, verdunde honing, krekels, kakkerlakken, pissebedden, fruitvliegjes, etc.). Het nestje plaats ik op een warmte mat, zodat het ong 24 graden wordt.
Voor winterslaap ben ik van plan ze in de koelkast te zetten (3-8 graden, of is dat net te koud?).
Iemand nog tips/aanmerkingen?

Mvg Thijs
hollyghost
Lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 01 maart 2009
Locatie: Brussel
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Camponotus cruentatus

Bericht door hollyghost »

Anthis schreef:Beste leden,
...
Voor winterslaap ben ik van plan ze in de koelkast te zetten (3-8 graden, of is dat net te koud?).
Iemand nog tips/aanmerkingen?

Mvg Thijs
Ben me ook net wat aan het inlezen. Ik heb gelezen dat ze voor winterslaap best bij 15°C zitten en dat dit blijkbaar niet noodzakelijk is, ook al heb je altijd de argumenten dat dit slecht is voor je gyne op lange termijn. Ze gaan wel wat trager tijdens de winter

Iemand die hier andere ervaring mee heeft?
Lasius niger
Lasius flavus
Temnothorax nylanderi
Messor barbarus
Formica fusca
BartR
Berichten: 563
Lid geworden op: 31 juli 2018

Re: Camponotus cruentatus

Bericht door BartR »

Ze gaan heel traag. Mijn eerste gyne is dood gegaan zonder ooit een ei gelegd te hebben, mijn tweede heeft de eerste twee cocons opgegeten en heeft nu net een nieuwe larve. Ik heb ze zonder werksters.

Ik hoop nog steeds op een kolonie want deze soort is in alle opzichte schitterend
1x Polyrhachis dives - 1q 20W Blog
1 x Formica fusca 1Q 6W - Blog
1 x Lasius flavus 1Q - Blog
1 x Camponotus cruentatus 1Q - Blog
Gebruikersavatar
Anthis
Berichten: 29
Lid geworden op: 27 mei 2019

Re: Camponotus cruentatus

Bericht door Anthis »

Enig idee hoe het zou komen dat de eerste geen ei legde? Of denk je dat ze gewoon niet
bevrucht was? Hoe vaak keek je in de test tube?
Erikomanos
Lid
Berichten: 263
Lid geworden op: 08 november 2017
Locatie: Assen
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Camponotus cruentatus

Bericht door Erikomanos »

En waarom 1 kamer?
Ik DENK altijd zo:
-ze willen ergens eten
-afval dumpen/poepen
-een vochtigere plek voor de larven/cocon etc

Ik snap best als je de kamers bijvoorbeeld kleiner wilt zodat ze zich veiliger voelen en minder kamers of gangen hoeven te bewaken en/of te verwarmen wat dan weer ons voordeel is.
Helemaal als je een verticaal nest hebt lijkt mij dat er wel een verschilletje is kwa temperatuur binnenin.
Denk ook aan bevochtiging van het nest, doe je dat aldoor op 1 plek? Of helemaal niet?

Allemaal redenen in mijn optiek om toch voor meerdere kamers te gaan, en welke soort mieren dan ook de volledige eigen keuzes te kunnen laten maken.
Hobby begonnen sinds 8-11-17
Lasius niger
Lasius flavus
Messor barbarus-BLOG-|-V&O-
Formica fusca-BLOG-|-V&O-
BartR
Berichten: 563
Lid geworden op: 31 juli 2018

Re: Camponotus cruentatus

Bericht door BartR »

Anthis schreef:Enig idee hoe het zou komen dat de eerste geen ei legde? Of denk je dat ze gewoon niet
bevrucht was? Hoe vaak keek je in de test tube?
Mogelijk niet bevrucht. Ze heeft altijd vreemd gedrag vertoond. Toen ze binnen kwam had ze bijna alle watten verplaatst om te ontsnappen. Ik heb toen nieuwe toegevoegd, een laag van 8 cm om de buis af ge sluiten. Na een halve dag was ze al weer door 6 cm heengekauwd. Ik heb daarna de buis maar in een bakje gelegd. Later nog wat honing gegeven. Hierna maanden met rust gelaten en niet gekeken.
Op een gegeven moment lag ze dood in de buitenruimte.
1x Polyrhachis dives - 1q 20W Blog
1 x Formica fusca 1Q 6W - Blog
1 x Lasius flavus 1Q - Blog
1 x Camponotus cruentatus 1Q - Blog
Gebruikersavatar
Anthis
Berichten: 29
Lid geworden op: 27 mei 2019

Re: Camponotus cruentatus

Bericht door Anthis »

Erikomanos schreef:En waarom 1 kamer?
Ik DENK altijd zo:
-ze willen ergens eten
-afval dumpen/poepen
-een vochtigere plek voor de larven/cocon etc

Ik snap best als je de kamers bijvoorbeeld kleiner wilt zodat ze zich veiliger voelen en minder kamers of gangen hoeven te bewaken en/of te verwarmen wat dan weer ons voordeel is.
Helemaal als je een verticaal nest hebt lijkt mij dat er wel een verschilletje is kwa temperatuur binnenin.
Denk ook aan bevochtiging van het nest, doe je dat aldoor op 1 plek? Of helemaal niet?

Allemaal redenen in mijn optiek om toch voor meerdere kamers te gaan, en welke soort mieren dan ook de volledige eigen keuzes te kunnen laten maken.
Ik bevochtig op één plek, overigens is C. Cruentatus een soort die wat droger verkiest dus dat moet normaal geen problemen opleveren. Als ik ze in een test buisje laat is het ook maar één kamer? Het afval dumpen doen ze gewoon in hun buitenwereld eten ook.

Als het goed is heb je nog een gyne toch, Bart?
BartR
Berichten: 563
Lid geworden op: 31 juli 2018

Re: Camponotus cruentatus

Bericht door BartR »

Klopt ik heb er nog 1. Maar doorheeft de eerste twee cocons helaas al opgegeten. Nu weer een nieuwe dus ik wacht het af
1x Polyrhachis dives - 1q 20W Blog
1 x Formica fusca 1Q 6W - Blog
1 x Lasius flavus 1Q - Blog
1 x Camponotus cruentatus 1Q - Blog
Erikomanos
Lid
Berichten: 263
Lid geworden op: 08 november 2017
Locatie: Assen
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Camponotus cruentatus

Bericht door Erikomanos »

Test buisje is een kamer(nest) inderdaad.
Maar zodra je een buitenwereld aansluit, gebruiken ze die “kamer” dus liever dan in hun enige “nest” kamer.
Vandaar dat mijn theorie is, maak niet 10 kamers maar waarom niet gewoon 2-4 kleine?
Ik geef mijn mieren graag de keuzes, ze doen toch wel wat het beste voor hun is.
Als er teveel kamers zijn en ze vinden dat maar niks, dan sluiten ze hem zelf wel af met zand of resten van voederdieren of wat ze ook maar kunnen vinden.

Maar dit is puur mijn redenatie, 1 kamer met buitenwereld zal ook werken zolang ze nog met weinig zijn. Ik vind het alleen niet praktisch.
Hobby begonnen sinds 8-11-17
Lasius niger
Lasius flavus
Messor barbarus-BLOG-|-V&O-
Formica fusca-BLOG-|-V&O-
Gebruikersavatar
Anthis
Berichten: 29
Lid geworden op: 27 mei 2019

Re: Camponotus cruentatus

Bericht door Anthis »

Ik zal zien hoe het loopt, bedankt voor je tips!
Hexednl
Lid
Berichten: 1076
Lid geworden op: 02 juni 2017
Locatie: Veenendaal
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Camponotus cruentatus

Bericht door Hexednl »

Hou ze gewoon in het buisje tot ze meer (15+) werksters hebben. Geef ze een bakje als buitenwereld.
Deze soort groeit juist voor een Europese Camponotus heel snel.
Ook zijn ze heel warmte minnend, 26/28 graden op het warmste punt (uiteinde buisje) is perfect, hier zullen ze de poppen ook gaan neerleggen.
8-)
Plaats reactie