Beginnen met mieren, aantal vraagjes

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Gebruikersavatar
WPT
Berichten: 56
Lid geworden op: 30 mei 2019

Beginnen met mieren, aantal vraagjes

Bericht door WPT »

Hallo beste leden,

Na vele video’s gezien te hebben en een hoop gelezen te hebben over mieren zit ik toch nog met een aantal vragen. Ik heb interesse om mijn eerste kolonie op te zetten met de bekende beginners set van een bekende mieren webwinkel in Nederland (weet niet of ik de naam mag noemen). Hierbij zit een gips nest, arena, de Messor Barbarus en wat andere toebehoren.

Nu vroeg ik mij nog een aantal dingen af.

Wat is beter als nest, gips of acryl?
Kun je het nest het beste plat of schuin zetten?
Waar zijn de voederbakjes goed voor, kan dit niet gewoon in de arena?

Ik lees veel verschillende dingen over de temperatuur voor deze soort. Wat adviseren jullie gewoon op kamertemperatuur of zomers met verwarming en s’ winters koud zetten?

Moet je het nest en de arena schoon houden of kun je dit ook oplossen met springstaartjes?


Alvast bedankt voor jullie hulp!
BartR
Berichten: 563
Lid geworden op: 31 juli 2018

Re: Beginnen met mieren, aantal vraagjes

Bericht door BartR »

Hey, leuk dat je wil beginnen en goed dat je hier komt om vragen te stellen!

Wat betreft gips of acryl zal toch een voorkeur zijn. Ik heb in het begin weken lang onderzoek gedaan naar nesten en wisselde telkens van voorkeur. Uiteindelijk is het compleet iets anders geworden dan ik in mijn hoofd had, namelijk natuurlijke setups.

Tip is dus, wacht met dure spullen aanschaffen. Het gaat lang duren voor ze de reageerbuis uit kunnen want dit is echt een hobby van geduld. Het eerste jaar kunnen ze bog makkelijk in de buis blijven. Het voederbakje is dan goed om ze voer te geven. Deze hoef je dus niet ge hebben als je een grote arena hebt.
Dan heb je een jaar om na te denken, te sparen en vooral te besparen want er wordt online ook heel veel aangeboden door mensen die van spullen af willen.
Daarnaast is de kans groot dat je binnen no time veel meer kolonies hebt (‘oe die zijn ook leuk, maar dit is echt de laatste’)

De verzorging laat ik aan iemand anders over want ik heb zelf geen Messor.

Succes!!!
1x Polyrhachis dives - 1q 20W Blog
1 x Formica fusca 1Q 6W - Blog
1 x Lasius flavus 1Q - Blog
1 x Camponotus cruentatus 1Q - Blog
Gebruikersavatar
WPT
Berichten: 56
Lid geworden op: 30 mei 2019

Re: Beginnen met mieren, aantal vraagjes

Bericht door WPT »

Bedankt voor je reactie!
Een natuurlijk setup is helemaal gaaf. Heb er vaak vol bewondering naar gekeken op het kanaal van AntsCanada. Voor nu heb ik wel diverse redenen om daar nu nog niet mee te beginnen.

Daar verhaal van die meer kolonies dat ken ik wel ja. o.a. al meegemaakt met mijn garnalen ;-)
BartR
Berichten: 563
Lid geworden op: 31 juli 2018

Re: Beginnen met mieren, aantal vraagjes

Bericht door BartR »

Je moet doen wat goed voelt!
Alleen hou er wel rekening mee dat het heel veel geduld vergt. Het eerste jaar in een buis is het beste.

Enne psssttt.... je kan er op andere plaatsen goedkoper aan komen
1x Polyrhachis dives - 1q 20W Blog
1 x Formica fusca 1Q 6W - Blog
1 x Lasius flavus 1Q - Blog
1 x Camponotus cruentatus 1Q - Blog
Gebruikersavatar
WPT
Berichten: 56
Lid geworden op: 30 mei 2019

Re: Beginnen met mieren, aantal vraagjes

Bericht door WPT »

Ik had al een beetje zitten Googlen maar ik kon niet echt winkels vinden waar ze mieren maar ook nesten verkochten laat staan goedkoper. Tips?
RickMarsman
Lid
Berichten: 75
Lid geworden op: 07 juli 2018
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Beginnen met mieren, aantal vraagjes

Bericht door RickMarsman »

Nesten kan je heel goedkoop zelf maken, of op aliexpress voor 1/10 van de prijs hier bij de bekendere webshops, enigste nadeel is natuurlijk de levertijd.
Of zoek eens op Pinterest “antfarm”. Genoeg ideeën om een weekendje te knutselen

Mieren heb je heel veel websites voor; viewtopic.php?f=56&t=11847

Over het algemeen als je mieren op een website koopt dan worden deze in een testtube verzonden, als het waterreservoir goed gevuld is kan je hier heel lang mee vooruit
1x Messor barbarus
1x Lasius grandis
1x Pheidole pallidula
1x Odontomachus monticola
1x Goniomma hispanicum
1x Camponotus barbaricus
1x Camponotus turkestanus
2x Odontoponera transversa
1x Iridomyrmex purpureus
Gebruikersavatar
WPT
Berichten: 56
Lid geworden op: 30 mei 2019

Re: Beginnen met mieren, aantal vraagjes

Bericht door WPT »

Bedankt voor je reactie Rick. Ik heb het in mijn eerdere bericht niet helemaal goed gezegd. Ik bedoel niet een nest, want die zijn er volop te vinden, ik bedoelde een arena/buitenverblijf waar ik bijvoorbeeld de tube aan vast kan maken
Erikomanos
Lid
Berichten: 263
Lid geworden op: 08 november 2017
Locatie: Assen
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Beginnen met mieren, aantal vraagjes

Bericht door Erikomanos »

Voor de Messor barbarus zou ik gaan voor een acryl nest/arena. Dit omdat (voornamelijk) bij overbevolking deze soort nog weleens door Ytong(cellenbeton) of gips heen wil knagen.

Ik heb zelf ook Messor barbarus, deze hield ik in een open Tupperware bak van de action. Leg daarin een paar reageerbuisjes met en zonder water, zodat ze zaden en een nest kunnen beginnen op de best geschikte plek.
Verduister ook het liefst deze buisjes met iets, want ze houden niet van trillingen en evenmin van acute dag/nacht toestanden ivm ons spieken hoe het met ze gaat :)
Vergeet niet om de randen van de bak in te wrijven met fluon/talkpoeder+alcohol o.i.d. tegen ontsnappingen.

Ik gebruik zelf een kleine 5W matje het hele jaar behalve tijdens de “winterslaap”.
Dan gewoon op kamertemperatuur.(15-20 graden)
Mijn kolonie groeide pas lekker met deze methode toen ik de mat aanhield dag en nacht.
Ook nu zitten ze tegen de mat aan achter het glas.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Hobby begonnen sinds 8-11-17
Lasius niger
Lasius flavus
Messor barbarus-BLOG-|-V&O-
Formica fusca-BLOG-|-V&O-
Gebruikersavatar
WPT
Berichten: 56
Lid geworden op: 30 mei 2019

Re: Beginnen met mieren, aantal vraagjes

Bericht door WPT »

Bedankt voor je reactie! Een warmte mat adviseer je dus wel? Die tweede foto zijn ook mooie mieren. Ook zaden eters? Of is Ytong hetzelfde als de Messor?
Erikomanos
Lid
Berichten: 263
Lid geworden op: 08 november 2017
Locatie: Assen
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Beginnen met mieren, aantal vraagjes

Bericht door Erikomanos »

WPT schreef:Bedankt voor je reactie! Een warmte mat adviseer je dus wel? Die tweede foto zijn ook mooie mieren. Ook zaden eters? Of is Ytong hetzelfde als de Messor?
Dit is mijn Messor barbarus kolonie...
Dezelfde als die van jou dus ;)
Dit is het 2e seizoen voor ze, opgekweekt vanaf een enkele koningin.
Dus een warmtemat raad ik zeker aan ja.

Ytong is het soort steen/beton waar ik het nest In gemaakt heb, zo heet dat materiaal. Ytong = cellenbeton, gemaakt voor muren bouwen dacht ik. Kost maar 1€ ofzo voor meer dan je nodig hebt bij de bouwmarkten.
Hobby begonnen sinds 8-11-17
Lasius niger
Lasius flavus
Messor barbarus-BLOG-|-V&O-
Formica fusca-BLOG-|-V&O-
Gebruikersavatar
WPT
Berichten: 56
Lid geworden op: 30 mei 2019

Re: Beginnen met mieren, aantal vraagjes

Bericht door WPT »

Ah dat heldert alles op, hahah! Oeps... ;)
Gebruikersavatar
WPT
Berichten: 56
Lid geworden op: 30 mei 2019

Re: Beginnen met mieren, aantal vraagjes

Bericht door WPT »

Wat ik mij nog afvraag. Ik lees over veel varianten die als arena gebruikt worden. Soms ook gewoon bakken van de Ikea of chocola. Is het nodig dat er een vorm van ventilatie ingebouwd is of kunnen deze bakken gewoon afgesloten worden?
Erikomanos
Lid
Berichten: 263
Lid geworden op: 08 november 2017
Locatie: Assen
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Beginnen met mieren, aantal vraagjes

Bericht door Erikomanos »

WPT schreef:Wat ik mij nog afvraag. Ik lees over veel varianten die als arena gebruikt worden. Soms ook gewoon bakken van de Ikea of chocola. Is het nodig dat er een vorm van ventilatie ingebouwd is of kunnen deze bakken gewoon afgesloten worden?
Beide KAN maarrrrr....
Het beste en langst werkende is een goed geventileerde bak.
Ik had ze eerder in een gesloten bak met de deksel er los op, elke dag of twee dagen haalde ik de deksel er ff af voor voeren en/of ontluchten.(vrijwel geen trillingen)
Helaas krijg je op den duur wel problemen met zaden die gaan schimmelen. Of overgebleven resten van gevoerde dieren.
Hobby begonnen sinds 8-11-17
Lasius niger
Lasius flavus
Messor barbarus-BLOG-|-V&O-
Formica fusca-BLOG-|-V&O-
Gebruikersavatar
WPT
Berichten: 56
Lid geworden op: 30 mei 2019

Re: Beginnen met mieren, aantal vraagjes

Bericht door WPT »

Top, dan gaan we dus ventileren.

Ik twijfel nog tussen zelf een bak maken van bijvoorbeeld een plastic terrarium of ferrero rocher doosjes of een kant en klare kopen bij een bekende mieren webwinkel...

Ik wil wel sowieso beginnen met een apart nest en een aparte buitenruimte.
Erikomanos
Lid
Berichten: 263
Lid geworden op: 08 november 2017
Locatie: Assen
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Beginnen met mieren, aantal vraagjes

Bericht door Erikomanos »

Die afweging hangt over het algemeen van het budget af, hoe groot de kolonie is en waar je de mieren gaat neerzetten.
Is dit in een gesloten kast? In je werkkamer op een bureau? In de woonkamer?
Ik heb mijn kolonies is een dichte kast, en vind het leuk om met alleen een koningin te beginnen en ze op te kweken. Dan is een duur nest overbodig. Een reageerbuisje of 2 in een open bak is dan al genoeg.
Tot ze met een stuk of 100 zijn, dan word het pas leuk om een nest te maken voor een paar euro of idd een kant en klare setup te kopen van tientallen euro’s.
Wederom een keuze die je zelf moet maken ;)
Hobby begonnen sinds 8-11-17
Lasius niger
Lasius flavus
Messor barbarus-BLOG-|-V&O-
Formica fusca-BLOG-|-V&O-
Gebruikersavatar
WPT
Berichten: 56
Lid geworden op: 30 mei 2019

Re: Beginnen met mieren, aantal vraagjes

Bericht door WPT »

Ja precies, keuzes, keuzes, keuzes, bah! :)

Het voordeel van een nest vind ik (later wanneer het er een stuk of 30 tot 50 zijn) dat je ze goed kan zien. Nesten kun je volop aankomen voor redelijke prijzen. Het probleem waar ik tegen aanloop is vooral het buiten gedeelte. Of dat is prijzig (en klein) of je moet zelf gaan knutselen.

Zo’n Ferrero Rocher bakje is leuk maar niet direct geschikt. Er moet ruimte voor een buis in, ventilatie en misschien een kleinere deksel voor het voeren... De bakken die je in dierenwinkels kan kopen zijn allemaal niet 100% gesloten en daar kunnen de mieren ontsnappen. Tevens hebben ook deze geen gat voor een slangetje...
BartR
Berichten: 563
Lid geworden op: 31 juli 2018

Re: Beginnen met mieren, aantal vraagjes

Bericht door BartR »

WPT schreef:Ja precies, keuzes, keuzes, keuzes, bah! :)

Het voordeel van een nest vind ik (later wanneer het er een stuk of 30 tot 50 zijn) dat je ze goed kan zien. Nesten kun je volop aankomen voor redelijke prijzen. Het probleem waar ik tegen aanloop is vooral het buiten gedeelte. Of dat is prijzig (en klein) of je moet zelf gaan knutselen.

Zo’n Ferrero Rocher bakje is leuk maar niet direct geschikt. Er moet ruimte voor een buis in, ventilatie en misschien een kleinere deksel voor het voeren... De bakken die je in dierenwinkels kan kopen zijn allemaal niet 100% gesloten en daar kunnen de mieren ontsnappen. Tevens hebben ook deze geen gat voor een slangetje...
Welkom bij je nieuwe hobby!
1x Polyrhachis dives - 1q 20W Blog
1 x Formica fusca 1Q 6W - Blog
1 x Lasius flavus 1Q - Blog
1 x Camponotus cruentatus 1Q - Blog
Gebruikersavatar
matthew
Lid
Berichten: 59
Lid geworden op: 17 augustus 2011
Locatie: Enschede
Gender:
Leeftijd: 49
Contacteer:

Re: Beginnen met mieren, aantal vraagjes

Bericht door matthew »

WPT schreef:Ik had al een beetje zitten Googlen maar ik kon niet echt winkels vinden waar ze mieren maar ook nesten verkochten laat staan goedkoper. Tips?
3D Mierennesten / mierenboerderij / buitenwerelden / Arena
Zie omschrijving
http://link.marktplaats.nl/m1356431239? ... ialbuttons

:D
Camponotus nicobarensis
Messor barbarus
Manica rubida
Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
WPT
Berichten: 56
Lid geworden op: 30 mei 2019

Re: Beginnen met mieren, aantal vraagjes

Bericht door WPT »

Dank je wel! Ik ben toch voor de mierenboerderij gegaan. Eigenlijk om de simpele reden dat zij een kant en klaar pakket bieden met voer en aansluitingen. Ideaal voor de beginner zoals ik.
Erikomanos
Lid
Berichten: 263
Lid geworden op: 08 november 2017
Locatie: Assen
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Beginnen met mieren, aantal vraagjes

Bericht door Erikomanos »

Leuk man! Altijd spannend als er een pakket(je) onderweg is waar je naar uitkijkt :)
Maar je hebt gelijk, als beginner moet je het lekker simpel houden. Sommigen halen ook veel plezier uit het maken nesten etc. Misschien ooit!
Veel plezier alvast met je kolonie.
Hobby begonnen sinds 8-11-17
Lasius niger
Lasius flavus
Messor barbarus-BLOG-|-V&O-
Formica fusca-BLOG-|-V&O-
Gebruikersavatar
WPT
Berichten: 56
Lid geworden op: 30 mei 2019

Re: Beginnen met mieren, aantal vraagjes

Bericht door WPT »

Dank je wel! Pakketje is vandaag binnengekomen.

Maar ondertussen zelf ook al een "nestje" gemaakt voor een gevonden koningin buiten.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
BartR
Berichten: 563
Lid geworden op: 31 juli 2018

Re: Beginnen met mieren, aantal vraagjes

Bericht door BartR »

Ja mooi zeg!!

Veel plezier. Hou ons op de hoogte
1x Polyrhachis dives - 1q 20W Blog
1 x Formica fusca 1Q 6W - Blog
1 x Lasius flavus 1Q - Blog
1 x Camponotus cruentatus 1Q - Blog
Erikomanos
Lid
Berichten: 263
Lid geworden op: 08 november 2017
Locatie: Assen
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Beginnen met mieren, aantal vraagjes

Bericht door Erikomanos »

Mooi spul, ziet er goed uit!
Maar wat is dat groene eigenlijk?

Mocht je nog een proefbuisje over hebben dan sou ik zeker die aanbieden met water erin en watje.
Mijn Messor lijkt altijd nadorst te hebben ;)
En wat mij opviel is dat als ik water druppels sprenkel over wat zand heen, dan gaan ze daar liever drinken dan door een watje heen. Misschien is het makkelijker voor ze..
Hobby begonnen sinds 8-11-17
Lasius niger
Lasius flavus
Messor barbarus-BLOG-|-V&O-
Formica fusca-BLOG-|-V&O-
Gebruikersavatar
WPT
Berichten: 56
Lid geworden op: 30 mei 2019

Re: Beginnen met mieren, aantal vraagjes

Bericht door WPT »

Dat groene is een nep mos balletje. Vind ik wel leuk ogen.

Dus het standaard watje met water in het reageerbuisje is niet genoeg voor ze begrijp ik?
Erikomanos
Lid
Berichten: 263
Lid geworden op: 08 november 2017
Locatie: Assen
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Beginnen met mieren, aantal vraagjes

Bericht door Erikomanos »

Ah oké, net wat mooier voor het visuele aspect ja.
Mijn ervaring met deze soort is dat ze van vers water houden, zoals ik beschreef druppel ik soms wat water in de buitenwereld en daar zijn ze gek op. Terwijl ik 2 buisjes of 3 aanbied met water en een watje.
Dus OF ze houden gewoon van vers water, OF ze vinden het drinken makkelijker uit zand...

Het water in het nest/proefbuisje is de eerste weken nog wel goed hoor.
Hobby begonnen sinds 8-11-17
Lasius niger
Lasius flavus
Messor barbarus-BLOG-|-V&O-
Formica fusca-BLOG-|-V&O-
Gebruikersavatar
WPT
Berichten: 56
Lid geworden op: 30 mei 2019

Re: Beginnen met mieren, aantal vraagjes

Bericht door WPT »

Geweldige tip! Misschien kan ik wel wat water op het mos bolletje druppelen. Sowieso was ik van plan vanavond suikerwater aan te bieden.

Wat adviseer je bij deze soort qua het aanbieden van eten? Dagelijks, wekelijks, maandelijks en hoe variërend?
Erikomanos
Lid
Berichten: 263
Lid geworden op: 08 november 2017
Locatie: Assen
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Beginnen met mieren, aantal vraagjes

Bericht door Erikomanos »

Pas op! Met deze soort en vloeibare substanties. Ze blijken erg makkelijk te verdrinken in druppels vocht schijnbaar. Veel in blogs van anderen gelezen ook.

Bij mij lost het water op in het zand, bij jouw mos zal dit waarschijnlijk niet zo werken. Dan kun je beter een watje pakken en daar een druppel(s) in doen.

Kwa eten weet ik niet wat je van plan bent om te voeren.
Je kunt nu volop experimenteren met insecten van buiten om te zien wat ze lusten.
Meelwormen is bij mij het meest praktische ivm weinig onderhoud/geen stank/makkelijk te pakken.
Maar wat ik al zei, het hangt sterk af van jouw mogelijkheden en wensen.
Voer ze in het begin in ieders geval dode dieren zodat je geen gewonde/dode mieren krijgt, en het liefst iets zachts zoals een fruitvlieg of muggen.
(Die zaden gebruiken ze vaak pas wanneer de grotere mieren/kaken er zijn, paardenbloem zaadjes kan misschien al wel, zo te plukken in de tuin)
Hobby begonnen sinds 8-11-17
Lasius niger
Lasius flavus
Messor barbarus-BLOG-|-V&O-
Formica fusca-BLOG-|-V&O-
Gebruikersavatar
WPT
Berichten: 56
Lid geworden op: 30 mei 2019

Re: Beginnen met mieren, aantal vraagjes

Bericht door WPT »

Goed dat je het zegt van dat verdrinken. Ik had inderdaad ook gelezen dat ik vocht op een watje moet aanbieden, dus dit lijkt me ook gelden voor suikerwater en honing.

Het is nu nog een hele kleine kolonie (10 tot 15) dus lijkt een meelworm me een beetje veel van het goede. Hoe vaak moet je deze soort voeren?
Erikomanos
Lid
Berichten: 263
Lid geworden op: 08 november 2017
Locatie: Assen
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Beginnen met mieren, aantal vraagjes

Bericht door Erikomanos »

Dat ligt nog steeds aan wat je voert hehe
Als je elke dag een olifant of een mug voert ;)

Maar je moet er een beetje mee experimenteren.
Geef ze bijvoorbeeld 5 fruitvliegjes per week.

Wederom uit eigen ervaring, mijn soort voerde ik elke 3a5 dagen een lekkere lading zoals: een strontvlieg, spin, langpootmug(ja alle 3 tegelijk)
Nu af en toe een kleine meelworm, of een grote meelworm waarvan ik de kop eraf knip.
Ik heb ook weleens krekels gevoerd van de reptielenzaak.
Al met al moet je kijken of ze het de volgende dag al hebben aangeraakt. Zo niet, dan minder of andere soort dieren voeren.
Als je hele fijne en kleine(zachtere) zaden hebt dan kunnen ze daar ook al wat eiwitten en suikers uit halen.
Hobby begonnen sinds 8-11-17
Lasius niger
Lasius flavus
Messor barbarus-BLOG-|-V&O-
Formica fusca-BLOG-|-V&O-
Gebruikersavatar
WPT
Berichten: 56
Lid geworden op: 30 mei 2019

Re: Beginnen met mieren, aantal vraagjes

Bericht door WPT »

Ik was van plan elke dag een olifant te voeren ;)

Hoelang mogen insecten en zaden blijven liggen zonder aangeraakt zodat het niet gaan schimmelen of rotten?

Tot nu is het erg rustig in mijn bakje, zie amper mieren. Ik denk en hoop dat ze tevreden en voldaan in het nest zitten en dat dit de reden is dat ze zich niet laten zien. Heel lang heeft er een dood fruitvliegje in de bak gelegen maar deze is nu wel weg. Heb het idee dat ze deze erg graag eten, liever dan de zaden...
Plaats reactie