Lasius niger werksters verdwijnen 1 voor 1

Vragen over problemen van mierenkolonies
Plaats reactie
Grotfang
Berichten: 160
Lid geworden op: 16 december 2018
Gender:

Lasius niger werksters verdwijnen 1 voor 1

Bericht door Grotfang »

Hallo.
Ik heb deze kolonie sinds december. Toen telde de kolonie volgens mij 16 w. Op een gegeven moment was er een werkster verdronken in het suikerwater. Het zouden er 15 moeten zijn, maar op een gegeven moment telde ik er maar 13. Heel apart, want ik kon nergens een dode mier vinden. Toen stierf er helaas een werkster in de arena. Toen waren het er 12. Het aparte is dat ik, hoe vaak ik ook tel, maar 11 werksters tel :cry: :|
Weet iemand wat hier aan de hand is? De nieuwe eerste nieuwe generatie die ik mee zal maken met deze kolonie zal snel komen. Er zijn al een tijdje poppen. Gelukkig, want als het nog langer door zou gaan, zou ik geen werkster meer over houden. Het nest is super goed afgesloten. Ze hebben zitten graven in het watje, maar als ik in het gat kijk zie ik niks.
Thibault
Lid
Berichten: 70
Lid geworden op: 10 april 2018
Locatie: Amsterdam
Gender:
Leeftijd: 20

Re: Lasius niger werksters verdwijnen 1 voor 1

Bericht door Thibault »

Hoelang heb je de kolonie al? Want de werksters zijn hoogst waarschijnlijk dood gegaan door ouderdom. Dit is gewoonlijk en hoort bij de hobby.
  • persoonlijke soorten:
  • Acromyrmex octospinosus
  • Camponotus turkestanus
  • Camponotus herculeanus
  • Pheidole megacephala 5q kolonie
  • Messor barbarus
Grotfang
Berichten: 160
Lid geworden op: 16 december 2018
Gender:

Re: Lasius niger werksters verdwijnen 1 voor 1

Bericht door Grotfang »

Dit had ik al verteld in het eerste bericht. Met Kerst, in december.
Het zou kunnen dat ze zijn dood gegaan, maar ik kan de dode mieren echt nergens vinden. Ze zijn gewoon verdwenen
Grotfang
Berichten: 160
Lid geworden op: 16 december 2018
Gender:

Re: Lasius niger werksters verdwijnen 1 voor 1

Bericht door Grotfang »

Maar ik ben zo bang dat er nog meer werksters verdwijnen, en dat ik op een gegeven moment nog maar een paar werksters heb.
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Lasius niger werksters verdwijnen 1 voor 1

Bericht door Floris »

Als het goed gaat met het broed, is er geen probleem.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Grotfang
Berichten: 160
Lid geworden op: 16 december 2018
Gender:

Re: Lasius niger werksters verdwijnen 1 voor 1

Bericht door Grotfang »

Ja, dat is waar, maar ze nemen geen fruitvliegjes meer aan de laatste tijd
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Lasius niger werksters verdwijnen 1 voor 1

Bericht door Floris »

Grotfang schreef:Ja, dat is waar, maar ze nemen geen fruitvliegjes meer aan de laatste tijd
Als er larven zijn, is dat het probleem om op te lossen. Zo niet, zal een kleine kolonie liever veilig binnen kunnen blijven.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Grotfang
Berichten: 160
Lid geworden op: 16 december 2018
Gender:

Re: Lasius niger werksters verdwijnen 1 voor 1

Bericht door Grotfang »

Er zijn een paar larven. Maar 6 ofzo. Een hoopje eitjes en een stuk of 10-15 poppen. Ik vind het wel apart dat mijn messor kolonie sneller groeit dan mijn lasius kolonie
Grotfang
Berichten: 160
Lid geworden op: 16 december 2018
Gender:

Re: Lasius niger werksters verdwijnen 1 voor 1

Bericht door Grotfang »

Breng beschuit met muisjes! :D

Er zijn 2 miertjes geboren! Nog steeds heel veel broed, en het gaster van de koningin is flink gegroeid! :D
Nu alleen hopen dat ze niet door het watje heen graven. Ik heb ze al een keer proberen te verhuizen, maar dat ging nogal fout. Veel stress en uiteindelijk was er niks gebeurd. Ik wil ze gaan verhuizen als het water op is. Dan zullen ze wel verhuizen aangezien ze niet echt gestrest raken van licht.
Grotfang
Berichten: 160
Lid geworden op: 16 december 2018
Gender:

Re: Lasius niger werksters verdwijnen 1 voor 1

Bericht door Grotfang »

Wauw! De kolonie is echt geëxplodeerd! Super veel werksters zijn erbij gekomen. :D
Ik wil nog steeds wel weten wat er met die verdwenen mieren is gebeurd, maar ik ben nu wel erg tevreden.
Plaats reactie