Messor barbarus (Erikomanos)

Alle Messor kolonies van de leden
Plaats reactie
Erikomanos
Lid
Berichten: 263
Lid geworden op: 08 november 2017
Locatie: Assen
Gender:
Leeftijd: 41

Messor barbarus (Erikomanos)

Bericht door Erikomanos »

Welkom bij mijn Messor barbarus blog!
Veel lees en kijkplezier.

Waar deze kolonie begon:
27-05-2018 heb ik Gerhard Kalytta van http://www.ants-kalytta.com/home.php mijn euro's gestuurd in ruil voor wat glazen proefbuisjes, 1x Messor barbarus, en nog wat zaden.
Na meerdere email contacten kreeg ik gelukkig toch mijn kolonie binnen, al met al heeft het toch wel een week op zich laten wachten denk ik en dat is lang! Ik keek er zo naar uit haha zoals iedere beginner denk ik.
De koningin was in orde, had een stapeltje broed ook.
Ik wou geen grote kolonie, het opstarten van een kolonie heeft nog steeds mijn voorkeur, alhoewel dat gevoel mee lijkt te groeien als een bezorgde ouder met zn eigen kroost. Het begin is leuk, leerzaam, en op den duur begin je er opeens aan te hechten en wil je ze zo goed mogelijk verzorgen.

Helaas heb ik geen foto's genomen bij ontvangst van de kolonie, ik wou het arme beest haar verdiende rust geven na die lange "hobbelige" rit.
Ook las ik dat licht en trillingen haar zouden schaden, dus heb ik haar echt een paar weken met rust gelaten.
Daarnaast had ik nog wel wat Lasius niger kolonies die ik kon lastig vallen, maar die doen ook verrekte weinig als ze met 10-20 werksters zijn.
Ik had zelfs al Ytong/cellenbeton nesten gemaakt, die veels te groot waren maar ik wou zo graag...
Op zo'n moment dringt het weer tot je door dat deze hobby veel geduld vereist!
Zeker in het begin van een kolonie is het afwachten, afwachten en nog meer afwachten.
IMG_0771.JPG
Begin augustus had ze al een paar werksters en ze groeiden gestaag.
Het eerste seizoen waren ze zoals vaak beschreven staat(in optimale conditie) 20-50 werksters, eerder 20 dan 50 denk ik, want ik was wat laat begonnen met de koningin + het warmtematje had ik ook niet dag en nacht aan.
Ik probeerde met het matje een beetje de echte dagen na te bootsen, dus overdag langer aan en snachts kortere tijden aan om toch wat warmte te krijgen als het nodig was.
Dit bleek achteraf niet nodig, het beste effect heb je met een 2,5W 100x150mm matje als je hem continue aan laat staan.
Deze mat was de eerste die ik ooit heb aangeschaft, ook de laatste.. ik zou persoonlijk eerder voor een warmte kabel gaan puur omdat ik meerdere kolonies heb nu.

Omdat ik niet precies wist hoeveel ze aten of nodig hadden, had ik een hele bak vol gedaan met zaden en die erbij gezet.
In de hoop dat ze dat zelf wel zouden uitzoeken.
Zaden, een krekel, wat honing...
Pas later las ik dat open vloeibare voeding dodelijk KAN zijn, en dat deze soort helemaal niet zo gek op zoetigheid was dat merkte ik pas later zelf ook. Af en toe vinden ze het wel lekker, maar het zijn geen zoetekauwers zoals de Lasius niger.

Daarna is het een tijdje stil geweest rondom mijn nieuwe hobby, wegens verbouwingen en familie bezoeken uit het buitenland etc.
Zo heb ik op den duur een hele grote schep zaden in de buitenwereld gegooid en 5 buisjes met water erin en was ik er wel een beetje klaar mee. Het voelde opeens meer als een extra last dan lust om elke dag te kijken.
Gedacht over verkopen of weggeven aan iemand kwam steeds vaker omhoog zetten.
De buitenwereld werd steeds smeriger en de zaden lagen overal, sommigen kregen wat schimmel doordat ik het liefste een deksel op de buitenwereld deed. Dus geen goede ventilatie. Dat is dus echt geen aanrader!
Maar ik wou zeker geen ontsnappingen hebben, en de temperatuur hoopte ik zo wat hoger te krijgen.
Later toch maar begonnen met een talk laag aan te brengen met alcohol.
Dat werkt nu nog steeds als barriere en werkt eigenlijk uitstekend.
Dit had ik veel eerder moeten doen!

Stand van zaken nu:
Begin mei 2019 heb ik een Ytong nest gemaakt, aan de helft van dit nest mijn warmtematje geplakt.
Omdat ik soms de deur moet openen van mijn kleine mierenkast, komt er (zon)licht binnen en daarom heb ik dus demping materiaal gebruikt voor laminaat vloeren om ze af te schermen.
Ze lijken niet op te schrikken als ik kom spieken!
Alleen trillingen kan ze nog van hun stuk brengen.
Hier een foto van de opstelling.
IMG_2400.JPG
Er zit een stuk siliconen slang rechtsonder die het nest verbind met hun buitenwereld(was eerder hun nest/buitenwereld in 1).
Zo kan ik ze dus voeren zonder trillingen en is er genoeg ventilatie.
Zoals je ziet heb ik er niet alleen wat zand in gedaan maar ook wat zaagsel.
Dit was blijkbaar nodig want ze hebben de uitmonding van de slang in de buitenwereld totaal gecamoufleerd met dit zaagsel.
Je ziet ook nog een restant van de zaden die er eerder lagen, wegens drukte in de buitenwereld heb ik de stofzuiger eerst weggelegd om niet per ongeluk werkers op te zuigen.
IMG_2437.JPG
Een overview van het Ytong nest van binnenin.
Hier zie je al een beetje hoe de kamers worden ingevuld.
Linksboven is de poep kamer.
Linksonder is de zaden kamer.
Beide kamers liggen direct tegen de warmtemat aan.
Rechtsboven is de poppen/larven/eetkamer.
Rechtsonder is de poort naar de buitenwereld.
IMG_2487.JPG
Closeup van de Queen en wat vette broed.
IMG_2497.JPG
Broed, mierenbrood bovenin, en wat maden die ik ze gevoerd heb.
IMG_2606.JPG
IMG_2608.JPG
IMG_2609.JPG
Hier werden ze wel wat gek van alle kliekjes die ik schoot..
IMG_2611.JPG
Heb je vragen en/of opmerkingen dan kan dat.
Doe dat graag in de V&O >>hier<<
Bedankt!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Erikomanos op 17 jul 2020, 22:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Hobby begonnen sinds 8-11-17
Lasius niger
Lasius flavus
Messor barbarus-BLOG-|-V&O-
Formica fusca-BLOG-|-V&O-
Erikomanos
Lid
Berichten: 263
Lid geworden op: 08 november 2017
Locatie: Assen
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Messor barbarus (Erikomanos)

Bericht door Erikomanos »

Kleine update:

Ik had al tijden wat extra zaden in een buisje in de buitenwereld liggen, die hebben ze nooit echt gebruikt. Vandaag lijkt daar verandering in te zijn gekomen!
Alle zaden liggen opeens in hun nest.
De enige recente verandering die ik kan bedenken, zijn de fruitvliegjes die ik ze sinds kort voer. Zowel levend als dood, ik laat ze soms graag werken voor hun voedsel.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Hobby begonnen sinds 8-11-17
Lasius niger
Lasius flavus
Messor barbarus-BLOG-|-V&O-
Formica fusca-BLOG-|-V&O-
Erikomanos
Lid
Berichten: 263
Lid geworden op: 08 november 2017
Locatie: Assen
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Messor barbarus (Erikomanos)

Bericht door Erikomanos »

Vandaag een nieuw buisje met onkruidzaden gevuld en aangeboden, aangezien ze de laatste keer opeens het buisje hadden leeg getrokken in slechts 1 dag.
Zo te zien hebben ze eerst alles in het nest gekwakt en pas later alles uitgezocht en op de goede plek gelegd.

Wat verder apart was om te zien, er waren 3 werksters aan het slepen met iets wat op een naaktpop leek. Na een tijdje zag ik nog maar 1 ermee rondlopen, waarschijnlijk op zoek naar de vuilstort achter de hydrometer.
Ik heb hier een foto van.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Hobby begonnen sinds 8-11-17
Lasius niger
Lasius flavus
Messor barbarus-BLOG-|-V&O-
Formica fusca-BLOG-|-V&O-
Erikomanos
Lid
Berichten: 263
Lid geworden op: 08 november 2017
Locatie: Assen
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Messor barbarus (Erikomanos)

Bericht door Erikomanos »

Raar volk die barbarus!

Nadat ze het vorige buisje met zaden plotseling en op een willekeurige dag hadden leeg getrokken, heb ik ze een week later nog een zelfde buisje met zaden aangeboden. Ook dit buisje werd gelijk leeg getrokken, en nu zit het nest vol met zaden...

Ook het groene sponsje heb ik laatst verwijderd, als ik het bestaande gedeelte vol met water zet dan werkt dat ook en gaat tevens sneller(gebruiksvriendelijk voor mijzelf).

Op de foto is te zien dat ze broed in alle stadia hebben, en zo groeit de kolonie gestaag door!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Hobby begonnen sinds 8-11-17
Lasius niger
Lasius flavus
Messor barbarus-BLOG-|-V&O-
Formica fusca-BLOG-|-V&O-
Erikomanos
Lid
Berichten: 263
Lid geworden op: 08 november 2017
Locatie: Assen
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Messor barbarus (Erikomanos)

Bericht door Erikomanos »

Vorige week met die warme dagen hadden wij maden in de afvalzakken zitten in de zwarte afvalbak buiten. Daar heb ik heerlijk wat van opgeschept, Mn kinderen verklaarden mij voor vies en gek...
Wij mierenhouders zijn wel wat gewend natuurlijk als het om voedseldieren gaat!

Toen ik een stuk of 10 maden in de buitenwereld had gegooid wou de koningin blijkbaar ook een kijkje nemen en kwam ze bijna tot het einde van de loopbrug naar de buitenwereld.
Gelukkig werd ze vergezeld door wat bruinige mieren(waarschijnlijk nieuw geborenen) en een hele garde aan media en minors.
De majors (2-4 stuks die ik heb) waren in de buitenwereld waarschijnlijk de werksters aan het helpen met het vangen van die grote “zandwormen”(Dune).
Het valt mij trouwens op dat de minors meer scouten, en de media werksters bijna al het echte werk doen. Ze kunnen ook alles, zijn snel en wendbaar en effectief.
Mijn kolonie lijkt ook erg veel media werksters te hebben momenteel.

Hierbij nog wat shots van de afgelopen tijd, binnenkort maar eens de buitenwereld afvalhoop verwijderen aangezien het nu aardig vol begint te raken in de rechter bovenkant van de buitenwereld.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Hobby begonnen sinds 8-11-17
Lasius niger
Lasius flavus
Messor barbarus-BLOG-|-V&O-
Formica fusca-BLOG-|-V&O-
Erikomanos
Lid
Berichten: 263
Lid geworden op: 08 november 2017
Locatie: Assen
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Messor barbarus (Erikomanos)

Bericht door Erikomanos »

De vorige keer (04-09-19) schreef ik al over de koningin die een uitstapje wilde maken.
Nu zijn ze deels verhuisd lijkt het!
Naar een proefbuisje in de buitenwereld die eigenlijk was bedoeld als extra water voorraad...
Zo te zien zijn de naaktpoppen binnen bij de zaden tegen de warmtemat aan(kurkdroog dus).
En de rest van de broed is juist in het proefbuisje (hogere luchtvochtigheid).

Ik denk dat dit door 2 oorzaken kan komen:
1) ze staan in een donkere kast en de afgelopen tijd heb ik het druk gehad, daardoor komt er minder licht in de kast dus lijkt de buitenwereld een soort nest voor ze.
2) ik bevochtig het nest niet vaak meer, ik las ook bij andere mensen met grotere kolonies dat ze barbarus nesten redelijk/totaal droog houden en dat beviel mij ook.

Nu ga ik dus toch het roer een beetje omgooien door het nest vaker te bevochtigen.
En ook zit ik te denken aan een (warmte)lampje bij de buitenwereld, die door middel van een timer een bepaald aantal uren aan gaat per dag.

Word vervolgd, hierbij nog wat foto’s.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Hobby begonnen sinds 8-11-17
Lasius niger
Lasius flavus
Messor barbarus-BLOG-|-V&O-
Formica fusca-BLOG-|-V&O-
Erikomanos
Lid
Berichten: 263
Lid geworden op: 08 november 2017
Locatie: Assen
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Messor barbarus (Erikomanos)

Bericht door Erikomanos »

Nog voordat ik gistermiddag de verlichting in mijn mierenkast had geïnstalleerd waren de mieren al terug op hun vaste stekkie.
Dus blijkbaar was het toch de luchtvochtigheid die hun deed verhuizen(als die optie aanwezig is).
Als er geen proefbuisje lag dan waren ze vast ook niet verhuisd.
Maar als zij er belang/baat bij hebben dan laat ik de opties ook zo.
B33D429C-C500-47B2-9C4D-BCACF84CBBD2.jpeg
Grappig genoeg was er nog iets opmerkelijks te zien.
Ik zag een donker zwarte werkster een licht bruinere werkster door de buis naar het nest trekken.
Dit zag er niet plezierig uit omdat het arme beest ook niet meewerkte!
Vraag mijzelf af wat dat kan betekenen..
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Hobby begonnen sinds 8-11-17
Lasius niger
Lasius flavus
Messor barbarus-BLOG-|-V&O-
Formica fusca-BLOG-|-V&O-
Erikomanos
Lid
Berichten: 263
Lid geworden op: 08 november 2017
Locatie: Assen
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Messor barbarus (Erikomanos)

Bericht door Erikomanos »

Weer een paar weken verder dus even een kleine update.

De kolonie zit nog fijn in het Ytong nest.
Ik vul elke 2-3 dagen bovenin het waterreservoir.
Zoals de foto laat zien blijven de werksters met de jongste broed rechtsbovenin zitten, dichtbij het water.
De meeste overige broed wordt linksonderin gehouden, lijkt mij de droogste plek van het nest.

Verder wat opviel was dat er deze keer een media werkster via de buis naar de buitenwereld werd getild door een minor werkster.
De vorige keer werd er juist 1 mee naar binnen getrokken, nu dus andersom.
Heel apart om te zien, ze werd vlakbij haar gaster bij de “knopen” gepakt en deels de lucht in gedragen en tegen haar zin in naar buiten gezet. Tenminste tot vlakbij het einde van de buis, daar werd ze losgelaten en snapte ze wat de bedoeling hiervan was.
Voor mij blijft het een raadsel en komt het over alsof er een paar mieren te dom zijn of juist te slim, en een andere taak willen uitvoeren dan dat het nest vraagt haha
Maar in de mierenwereld bestaat blijkbaar ook een controlerende macht die de overige werksters in het gareel houdt.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Hobby begonnen sinds 8-11-17
Lasius niger
Lasius flavus
Messor barbarus-BLOG-|-V&O-
Formica fusca-BLOG-|-V&O-
Erikomanos
Lid
Berichten: 263
Lid geworden op: 08 november 2017
Locatie: Assen
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Messor barbarus (Erikomanos)

Bericht door Erikomanos »

Bijna een maand geleden sinds de laatste update, tijd vliegt voorbij!

Vandaag 15-11-19 om 18:30 was het zover! Wintertijd!
Stekker voor verlichting en warmtemat eruit gehaald.
Nog snel even wat laatste foto’s geschoten van de dames.
Voor mijn gevoel is er weinig geks gebeurd sinds de vorige update.

Ze groeien zeer goed door, dat zie je ook aan de stadia van het broed op de foto.
Ik schat de kolonie op een “kleine” 200 dames.
Dat is volgens mij boven gemiddeld na 2 jaar.
Te bedenken ook dat het een enkele gyne betrof zonder werksters.

Ik heb een bucketlist in mijn hoofd voor de dames voor na de welverdiende rust.
1) Nieuw Y-tong nest maken
2) Aquarium kopen waar het nest in komt, en wat tevens de buitenwereld word.
3) Proberen om de buitenwereld na te bootsen zoals ik ze in Spanje weleens heb gezien, vrij kaal maar wel iets meer dan een kale container wat nu de buitenwereld is

Daarnaast vraag ik mij al een tijdje af wat de volgende soort/kolonie gaat worden die ik wil opkweken.
Weer of nog een andere Messor?
Of toch een grote Camponotus soort?
Jullie gaan het ongetwijfeld zien...

Tot over een paar maanden!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Hobby begonnen sinds 8-11-17
Lasius niger
Lasius flavus
Messor barbarus-BLOG-|-V&O-
Formica fusca-BLOG-|-V&O-
Erikomanos
Lid
Berichten: 263
Lid geworden op: 08 november 2017
Locatie: Assen
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Messor barbarus (Erikomanos)

Bericht door Erikomanos »

Update #10:

Één tot twee weken geleden heeft mijn kolonie een woningupgrade gehad!
Weer een Ytong nest(en) maar deze keer in een glazen aquarium.
E24ECCE4-3D2E-481A-ADBB-FD6C2C53D709.jpeg
Zo heb ik aan beide lange zijkanten over de gehele breedte een nest voor ze.

Zoals je misschien gelijk al opvalt heb ik in ieders geval één grote fout gemaakt...
Ik had rondom de kamers moeten kitten zodat de kamers afgesloten bleven ipv alleen de gehele zij en bovenkant... hierdoor zijn de kamers nu 1 grote kamer geworden want de mieren kunnen tussen het glas en het Ytong bewegen.

De warmtemat waar deze kolonie mee opgegroeid is die ligt helemaal rechts en daar houden ze de larven en poppen.
De zaden liggen helemaal links in de opslag.
En hun afval dumpen ze bovengronds op en tussen de meerdere grijze stenen rechts middenin.
Ik zal hier binnenkort eens een foto van maken.
Het lijkt alsof ze het proberen te camoufleren oid door het stiekem ertussenin te proppen.

Voedertijd!
Ik had laatst een krekel die mijn werkbus invloog terwijl ik lag bij te slapen.
Na 48 uur in de vriezer was het tijd om hem te voeren.
Ze namen gelijk z’n poten mee het nest in, die waren eraf gevroren...
E74D5C61-BE3C-45E4-BF72-11FC72DF2AE2.jpeg
Hier de broedkamers:
4211EEC0-1182-4595-9C71-7C0ACEBCB973.jpeg
DD5200D1-6E64-416C-8FB3-C20704960319.jpeg
BAB5F21E-1C75-4720-81D7-7D92A2FEB0FF.jpeg
Drie kamers met broed erin die goed gevuld ogen.

B33D7F25-BDC1-406C-815B-1C824C836052.jpeg
Fijne zomervakantie toegewenst en tot gauw!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Hobby begonnen sinds 8-11-17
Lasius niger
Lasius flavus
Messor barbarus-BLOG-|-V&O-
Formica fusca-BLOG-|-V&O-
Plaats reactie