Toch maar eens voorstellen

Voorstelling van de leden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Wesleyvh
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 oktober 2015
Locatie: Zoetermeer, Zuid-Holland
Gender:
Leeftijd: 31

Toch maar eens voorstellen

Bericht door Wesleyvh »

Hallo allemaal,

Ik ben Wesley, 27 jaar en kom uit Zoetermeer (Zuid-Holland).

In 2015 had ik mij al aangemeld op het forum omdat ik meer wilde lezen over het houden van mieren, ik zat er toen al aan te denken om aan de hobby te beginnen. Naarmate ik meer en meer had gelezen kwam ik erachter dat er toch nog best veel komt kijken bij het houden van mieren.

Aangezien ik in 2015 net een verhuizing achter de rug had en mijn kamer nog niet helemaal in orde was heb ik er toen van afgezien om mieren te gaan houden. Dit puur omdat ik ze niet de plek en verzorging zou kunnen geven die ze verdienen. Ik had toen ook al een salamander met een handicap en dit beestje had veel van mijn tijd nodig omdat deze met de hand gevoerd moest worden. Ik heb er dus al die jaren vanaf gezien om mieren te houden maar ik ben mij er wel in blijven verdiepen.

In 2018 is mijn salamander waaraan ik erg gehecht was op 6 jarige leeftijd overleden, en ik miste het toch wel heel erg om een huisdier te hebben om voor te zorgen. Sinds oktober vorig jaar heb ik dus erg zitten twijfelen, zal ik weer een salamander nemen? Of worden het toch de mieren die ik al zo lang wil hebben. Uiteindelijk heb ik de knoop in december 2018 doorgehakt, ik had het er toen met mijn zus over dat ik mieren wilde gaan houden. Waarop zij kwam met de vraag: Zou je het leuk vinden om mieren te krijgen als kerstcadeau? Dit vond ik een geweldig idee en ik kreeg dan ook een kolonie Messor barbarus van mijn zus en een formicarium van mijn ouders.

Ik had al erg veel gelezen over Messor barbarus en was erg blij met deze kolonie, ik heb wel nog het één en ander zelf moeten kopen om de kolonie goed te kunnen huisvesten maar het gaat nog steeds erg goed met ze.

Sinds ongeveer 2 maanden heb ik ook 3 kolonies Myrmica rubra ik heb ze wel op dezelfde plek gevangen maar ik durf ze toch niet bij elkaar te zetten omdat ik bang ben voor oorlog. Misschien heeft iemand met meer ervaring met de soort hier een andere kijk op of een manier om zonder slachtpartijen te kijken of de kolonies samengevoegd kunnen worden. Mocht dit zo zijn dan hoor ik het graag.

Ik zit op dit moment met smart te wachten op de bruidsvluchten omdat ik toch ook erg graag een kolonie vanaf het begin af aan zou willen volgen en verzorgen.
1x Messor barbarus
1x Myrmica rubra (2 Gynes)
Gebruikersavatar
mrMojo
Lid
Berichten: 260
Lid geworden op: 21 januari 2018
Locatie: Nijlen, provincie Antwerpen, België
Gender:
Leeftijd: 53

Re: Toch maar eens voorstellen

Bericht door mrMojo »

Dag Wesley, welkom op het forum.
wardvander
Lid
Berichten: 382
Lid geworden op: 10 december 2017
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Toch maar eens voorstellen

Bericht door wardvander »

Hoi, welkom!!

Als de Myrmica sp. van dezelfde locatie afkomstig is, kan je ze volgens mij zonder problemen samenvoegen. Dit heb ik ook wel eens gedaan.
-Lasius niger
-Temnothorax nylandri
-Crematogaster scutellaris
-Messor barbarus
-Pheidole noda
-Myrmica rubra
-Solenopsis fugax
-Polyrhachis dives
Andere ongewervelden
hollyghost
Lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 01 maart 2009
Locatie: Brussel
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Toch maar eens voorstellen

Bericht door hollyghost »

Welkom!
Kolonies van een enkele gyne opstarten is geweldig om te zien, eerste keer dat die eitjes er zijn zal je begrijpen waarom zo veel mensen mieren houden :)
Er zijn hier en daar al wat niet parasitaire soorten aan het uitvliegen maar de bulk kom volgende maand.
Lasius niger
Lasius flavus
Temnothorax nylanderi
Messor barbarus
Formica fusca
Gebruikersavatar
Anthis
Berichten: 29
Lid geworden op: 27 mei 2019

Re: Toch maar eens voorstellen

Bericht door Anthis »

Welkom op het forum! Welke soort was je salamander?
Gebruikersavatar
Wesleyvh
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 oktober 2015
Locatie: Zoetermeer, Zuid-Holland
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Toch maar eens voorstellen

Bericht door Wesleyvh »

Dank jullie wel voor de leuke berichten!

Wat betreft het samenvoegen van de Myrmica rubra denk ik niet dat het gaat werken aangezien ik om te testen toch maar even 2 werksters heb gepakt en deze samen in een reageerbuisje heb gestopt. Dit begon toch behoorlijk met elkaar te vechten dus voordat ze schade aan elkaar konden aanbrengen heb ik ze toch maar weer bij elkaar weggehaald en bij de kolonies gevoegd waar ze bij hoorde. (ik had 1 donkerdere werkster en 1 wat lichtere gepakt om onderscheid te kunnen maken)

Ik had 2 weken geleden al een gewonde Lasius umbratus gyne gevonden ze mistte al een pootje en had een beschadigde vleugel. Voordat ik wat werksters had gevangen om erbij te doen was ze helaas al dood. (kwestie van anderhalf uur)

Ook kwam ik tot mijn verbazing in mijn tuin een Lasius fuliginosus gyne tegen, druk rond aan het rennen tussen de Lasius niger werksters van een nabijgelegen kolonie. Deze heb ik gevangen en tevens ook 10 werksters van de Lasius niger kolonie. Ik heb eerst de gyne samen met 1 werkster in een reageerbuis opstelling gezet om te kijken of dit goed ging. Dit was in het begin nogal stressvol maar toen ik na ongeveer 4 uur weer ging kijken ging dit al goed samen. Ik heb toen besloten de rest van de werksters ook toe te voegen aan het reageerbuisje en dit verliep ook vrij goed. Jammer genoeg kwam ik 2 dagen later tot de ontdekking dat zowel de gyne als 6 van de 10 werksters overleden waren en de overige 4 zagen er ook niet heel levendig meer uit. Ik kwam er later achter dat mijn buurvrouw gif had gestrooid rond haar rozenstruik, en waarschijnlijk hadden deze werksters daar al wat van binnen gekregen voordat ik ze uit mijn tuin haalde.

Ik heb nog geen enkele niet parasitaire gyne kunnen ontdekken hier in de buurt, maar geduld is een schone zaak en ik heb altijd wat buisjes bij me voor het geval ik ergens iets tegen kom.

Mijn salamander was van de soort Lissotriton vulgaris (kleine watersalamander), door de handicap had deze helaas geen schuilplek gevonden voor de winter. Ik had haar gevonden op dierendag het was toen al flink koud en er zat geen beweging meer in. Ik had als kind al eerder salamanders gehad en weet dus hoe ik voor deze dieren moet zorgen. Ik heb haar toen opgepakt en op mijn hand gelegd in de hoop dat de warmte van mijn hand genoeg zou zijn om haar weer aan het bewegen te krijgen. het duurde een aantal minuten maar toen zag ik weer ademhaling en begon ze alweer een klein beetje te bewegen. Het beestje was heel zwak op dat moment en zag er klein en mager uit, ik heb toen besloten haar toch maar mee naar huis te nemen om te zorgen dat ze goed gevoed zou zijn voordat ik haar terug zou zetten in de natuur. Al snel kwam ik erachter dat ze zelf niet in staat was om eten te vinden, zelfs niet als ik een balletje tubifex recht voor haar neerlegde. Aangezien het beestje geen kans had tot overleven in de natuur heb ik haar gehouden en 6 jaar lang met een lepel gevoerd. Het is in die 6 jaar eigenlijk altijd goed gegaan en ze had het volle vertrouwen in mij ze kwam zelf al naar me toe en ging gewoon op mijn hand zitten als ik deze in de bak deed om de bak schoon te maken. Uiteindelijk kreeg ze vorig jaar last van een fenomeen dat ook wel drijf wordt genoemd, dit is gasvorming in de darmen. Dit komt meestal voor als salamanders te warm staan maar dit was niet echt het geval ik heb haar toch maar iets kouder gezet in de hoop dat het weg zou gaan. Het ging even weg maar een maand later kwam het terug, zelfde procedure maar dit keer zag ik dat ze een gezwel had vlak bij haar oog. Ergens hoopte ik dat het maar een schimmelinfectie zou zijn in verband met de verlaagde weerstand door de drijf. Maar helaas bleek dit niet het geval, of het was een schimmel die kon overleven in kouder iets brak water. Het gezwel werd snel groter, ik heb nog foto's gemaakt, dierenartsen benaderd, ervaren houders benaderd maar helaas wist niemand wat het was. Na een paar dagen begonnen er rode lijntjes in te vormen en een dag daarna vond ik haar tot mijn grote verdriet dood in de bak.
1x Messor barbarus
1x Myrmica rubra (2 Gynes)
RonBeernink
Berichten: 17
Lid geworden op: 14 juli 2019

Re: Toch maar eens voorstellen

Bericht door RonBeernink »

Welkom
Gebruikersavatar
propyroo
Lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 juni 2017
Locatie: Lanaken
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Toch maar eens voorstellen

Bericht door propyroo »

Welkom en veel succes!
Messor Barbarus
Gebruikersavatar
propyroo
Lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 juni 2017
Locatie: Lanaken
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Toch maar eens voorstellen

Bericht door propyroo »

Welkom en veel succes!
Messor Barbarus
Plaats reactie