Elektronische uitbraakpreventie

Vragen en info over kunstmatige nesten
Plaats reactie
wous79
Lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 01 augustus 2015
Gender:
Leeftijd: 44

Elektronische uitbraakpreventie

Bericht door wous79 »

Hallo allemaal,

Al een tijd speel ik met het idee om te kijken of ik zelf een vorm van elektronische uitbraakbeveiliging kan maken. Het lijkt me een goed alternatief of 2e barriere vanwege het onderhoudsvrije karakter.
Mocht ik een poging wagen vroeg ik me af of er interesse in is om bevindingen te delen. Of misschien bestaat iets dergelijks al?
Misschien zijn er ook ethische bezwaren? Er zal immers toch getest moeten worden op verschillende omstandigheden...

Ik hoor het graag :)
15 Lasius sp. met broed
Koejj90
Lid
Berichten: 59
Lid geworden op: 30 mei 2018
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Elektronische uitbraakpreventie

Bericht door Koejj90 »

Ik ben geïnteresseerd in de bevindingen, maar ik denk eigenlijk niet dat elektriciteit veel invloed zal hebben op mieren?
wous79
Lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 01 augustus 2015
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Elektronische uitbraakpreventie

Bericht door wous79 »

Nou, ik heb een elektrische vliegenmepper die het daar niet mee eens is ;)
Maar serieus, ik denk dat het grootste probleem wordt om het onder alle (luchtvochtigheid/temperatuur) omstandigheden betrouwbaar te maken, zonder ze direct te roosteren maar het ze wel te laten merken
15 Lasius sp. met broed
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: Elektronische uitbraakpreventie

Bericht door Westdijk »

wous79 schreef:Mocht ik een poging wagen vroeg ik me af of er interesse in is om bevindingen te delen.
Ik ben zeer geïnteresseerd in hoe je dit tot stand gaat brengen. Ik zou het graag willen toepassen in een terrarium met schuifdeuren om de mieren in de bak te houden als ik onderhoud pleeg. In mijn geval hoeft het dus ook niet 24/7 onder stroom te staan, maar ik ben benieuwd naar je vorderingen, ervaringen en natuurlijk foto's.
wous79
Lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 01 augustus 2015
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Elektronische uitbraakpreventie

Bericht door wous79 »

Hallo allemaal,

Het heeft even geduurd maar ik wilde toch eens een begin maken met uit te zoeken of elektronische uitbraakpreventie haalbaar is.

Om een beeld te krijgen heb ik een simpele proefopstelling gemaakt, waar ik enkele mieren uit de tuin wil blootstellen aan een stroompje.
Ik heb hiervoor een simpel printplaatje laten maken met 4 sporen aan de onderkant. In eerste instantie zal ik om en om een gelijkspanning zetten op de banen zodat als de mier hier overheen loopt hij contact maakt met 2 banen met een spanningsverschil. De print is met een lijmpistool op het bakje bevestigd.

Het doel is om de mieren een net voldoende stroompje te geven zodat ze niet de banen kunnen oversteken maar verkrampen en naar beneden vallen. De stroom moet genoeg zijn om ze niet te kunnen laten oversteken maar natuurlijk niet teveel om ze te beschadigen.


Vragen, opmerkingen en suggesties zijn zeer welkom!

Afbeelding
15 Lasius sp. met broed
wous79
Lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 01 augustus 2015
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Elektronische uitbraakpreventie

Bericht door wous79 »

Voor de geïnteresseerden een filmpje van de voortgang :)

15 Lasius sp. met broed
Gebruikersavatar
GOforabetterfuture
Lid
Berichten: 46
Lid geworden op: 07 juli 2020
Gender:
Leeftijd: 19

Re: Elektronische uitbraakpreventie

Bericht door GOforabetterfuture »

Ze vallen dan wel naar beneden. Heeft dat niet te veel stress? En als de koningin dat zou doen en valt kan ze toch schade oplopen.
#makethefuterbetter :idea: :idea: :idea:
ne quid = aliquid semper
wous79
Lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 01 augustus 2015
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Elektronische uitbraakpreventie

Bericht door wous79 »

Geen idee :) Daarom hoop ik op veel input van leden hier.

Mocht het zo zijn dat het toch teveel stress oplevert, zijn er verschillende opties mogelijk. Het zou als 2e veiligheid kunnen dienen, als de randen van het bakje al onder de talk zit, zouden ze er in principe niet bij moeten kunnen.
Als het als enige uitbraakpreventie moet dienen kan je de hoogte aanpassen naar een paar centimeter, de val is dan niet zo groot. Je zou ook de geleidende banen binnen aan de zijkant kunnen maken om de val te beperken.
Mijn gevoel zegt dat het wel meevalt maar ik heb nog niks om dat te onderbouwen. Misschien wordt dit ook alleen geschikt voor soorten die minder gevoelig zijn voor stress.

Ik laat ze er in ieder geval nog maar een paar dagen inzitten om te kijken wat er gebeurt en kan daarna wat nauwkeuriger testen. Ik wil uiteindelijk er gewoon een nieuwe kolonie in huisvesten, de gynes zijn inmiddels al gevangen :)
15 Lasius sp. met broed
Plaats reactie