Lasius fuliginosus (miel)

Alle Lasius kolonies van de leden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
miel
Lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 10 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 24
Contacteer:

Lasius fuliginosus (miel)

Bericht door miel »

Hallo allen,


Ik keek vandaag eens naar mijn koningin Lasius fuliginosus met wat Lasius niger werksters. Tot mijn grote blijdschap zag ik kleine Lasius fuliginosus werksters lopen. :) Nou ja, ik begin maar bij het begin.

Eind juni/begin juli 2018
Deze gyne vond ik op mijn terras. Ik heb haar meteen in een buisje gestopt. Vrijwel direct daarna ben ik gaan zoeken naar flink wat Lasius niger poppen. Dit lukte en nam vijftig tot honderd poppen mee (of misschien zelfs nog wel meer ;) ).

Vervolgens heb ik deze poppen samen met zes tot tien Lasius niger werksters in een bakje gedaan. Hier legde ik een verduisterd reageerbuisje in , waar de werksters de poppen in onder konden brengen. Als laatste liet ik de gyne in het bakje los. Deze kon zo de geur overnemen van de werksters.

Na enige tijd hadden de werksters al het broed ondergebracht in het buisje. De gyne liep rustig tussen de werksters. :)

Een groot deel van de poppen werd geaccepteerd en veel werksters kwamen uit. De gyne werd goed gevoerd waardoor ze snel fysogastrisch werd. Een paar weken later werden de eerste eitjes gelegd. Hier kwamen larfjes uit, deze werden goed verzorgd door de Lasius niger werksters.Voor de winter lag er al een aantal wat grotere larven...

Na de winterslaap 2018/2019

Rond maart heb ik deze kolonie (net als al mijn andere Europese miersoorten) uit de koelkast gehaald. Ook deze kolonie had de winter gelukkig prima doorstaan. De larfjes groeiden langzaam maar zeker, en rond mei waren de eerste poppen gevormd.

Dit stadium vond ik zeer spannend. Omdat ik Lasius niger werksters als gastmieren gebruikt had, achtte ik de kans niet heel groot dat dit stadium goed zou verlopen. Lasius fuliginosus gebruikt meestal mierenkolonies van de soort Lasius umbratus als gastheermierensoort. Opzich kan Lasius niger ook als gastsoort dienen. Echter is de kans van slagen met Lasius niger werksters als gastheer wel kleiner dan wanneer men Lasius umbratus mieren als gastheer gebruikt wegens een communicatiegebrek. Lasius fuliginosus blijkt minder goed in staat om goed te kunnen communiceren met werksters van de soort Lasius niger. Het gebeurt daarom ook niet zelden dat het Lasius fuliginosus broed onvoldoende tot niet wordt verzorgd. Ook las ik regelmatig ervaringen van mensen waaruit de kans van slagen vrij klein bleek. Zo worden de Lasius fuliginosus werksters vaak niet uit hun cocon gehaald door Lasius niger werkmieren, wat een succesvolle start behoorlijk bemoeilijkt.

Juni 2019

Toen ik vandaag een kijkje nam in het nest, zag ik tegen mijn verwachting in kleine Lasius fuliginosus mieren tussen de Lasius niger werksters slenteren. De koloniestichting kan dus als succesvol beschouwd worden. Binnenkort plaats ik een filmpje over de kolonie!

Hoewel dit bloggen me nooit echt heeft geïnteresseerd, start ik toch een blogje. Dit omdat er weinig blogs over deze mierensoort te vinden zijn en ik dit daarom toch graag wilde delen. Tot de volgend post! :)

O ja, voor ik het vergeet: voor vragen en opmerkingen is een speciaal topic aangemaakt.
:) :)

viewtopic.php?f=31&t=14088
Gebruikersavatar
miel
Lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 10 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 24
Contacteer:

Re: Lasius fuliginosus (miel)

Bericht door miel »

Gebruikersavatar
miel
Lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 10 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 24
Contacteer:

Re: Lasius fuliginosus (miel)

Bericht door miel »

Hier een update en duidelijk(er)e video over deze kolonie.



En eeehhh... vergeet niet te abonneren! :)
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Lasius fuliginosus (miel)

Bericht door Mika »

Proficiat!
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
miel
Lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 10 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 24
Contacteer:

Re: Lasius fuliginosus (miel)

Bericht door miel »

Dankjewel Mika, is ook een van de meest gave soorten die ik heb. :) Heb overigens ook veel geleerd van jouw blog. :)
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Lasius fuliginosus (miel)

Bericht door Mika »

Lang geleden...
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
miel
Lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 10 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 24
Contacteer:

Re: Lasius fuliginosus (miel)

Bericht door miel »

Hallo allemaal,

Ik heb ze geboost. Er lopen nu een stuk meer Lasius niger werksters in het nest.Helaas zie ik geen Lasius fuliginosus werksters meer. Wat de oorzaak is van het verdwijnen van deze werksters, is mij een raadsel. Wel liggen er rond de honderd kleine larfjes en ook een hoopje van zo'n twintig poppen. Ik hoop dat deze snel uitkomen.

Het zou natuurlijk kunnen dat de Lasius niger werksters toch door hebben dat de Lasius fuliginsus werksters niet tot hun soort behoren. Doordat de Lasius niger werksters nu enorm verveelvoudigd zijn, is het mogelijk dat de Lasius fulliginosus werksters daardoor eerder worden herkend als vreemd en aangevallen.

Overigens zag ik redelijk vaak een dode Lasius fuliginosus werkster in de buitenwereld. Erg vreemd omdat deze nog niet zo oud waren. Ik had die boost misschien niet moeten geven...

Hopelijk lopen er binnenkort weer Lasius fuliginsous werksters rond.
Gebruikersavatar
miel
Lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 10 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 24
Contacteer:

Re: Lasius fuliginosus (miel)

Bericht door miel »

Een tot zo'n twee weken geleden heb ik deze kolonie samen met mijn andere Europese soorten uit de winterslaap gehaald, en ze leven nog. :)

Helaas zie ik nog altijd geen enkele Lasius fuliginsus werkster in het nest. Ik vrees dan ook dat de boost met extra Lasius niger poppen geen goede zet was. Mogelijk dat de Lasius fuliginosus werksters door het grote aantal Lasius niger werksters niet meer geaccepteerd worden. Een andere optie is dat deze maar deels worden geaccepteerd, wat betekent dat er maar enkele werksters in de kolonie waren die de nieuwe Lasius fuliginosus mieren uit de cocon haalden.

Maar goed, ik prijs me al gelukkig met het feit dat de Lasius fuliginosus gyne nog altijd in leven is, iets wat maar weinig voorkomt in gevangenschap :). Daarbij ligt er nog een flinke klomp larven. Hopen dat hieruit uiteindelijk weer gezonde Lasius fuliginosus werksters ontwikkelen!

Bedankt voor het lezen! Mochten er nog vragen en/of opmerkingen zijn, dan is daarvoor een speciaal topic. Groetjes!
Gebruikersavatar
miel
Lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 10 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 24
Contacteer:

Re: Lasius fuliginosus (miel)

Bericht door miel »

De eerste poppen van dit jaar zijn er, hopen dat hieruit weer Lasius fuliginosus werksters komen.
Gebruikersavatar
miel
Lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 10 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 24
Contacteer:

Re: Lasius fuliginosus (miel)

Bericht door miel »

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
miel
Lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 10 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 24
Contacteer:

Re: Lasius fuliginosus (miel)

Bericht door miel »

Heb inmiddels een tweede kolonie Lasius fulignosus, het gaat om een koningin die is samengevoegd bij een flink aantal Lasius fuliginosus werksters. Zo'n twee weken later leeft ze nog steeds en lijkt ze wat dikker.

Hier een video van de introductie:



Ben erg benieuwd hoe dit verder zal verlopen!
Gebruikersavatar
miel
Lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 10 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 24
Contacteer:

Re: Lasius fuliginosus (miel)

Bericht door miel »

Uit de poppen zijn helaas niet succesvol werksters gekomen. Ik denk dat de Lasius niger werksters in een te groot aantal aanwezig zijn. Ik denk dat ik als noodoplossing veel werksters ga weghalen als er weer een hoop poppen klaarliggen, mogelijk dat het dan wel goed gaat.

De tweede kolonie heeft het helaas niet overleefd. Na twee weken is de gyne helaas toch doodgegaan.
Gebruikersavatar
miel
Lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 10 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 24
Contacteer:

Re: Lasius fuliginosus (miel)

Bericht door miel »

Hallo allen,

Na lange tijd post ik toch weer een bericht.
Inmiddels heb ik een nieuwe kolonie die ook al veel Lasius fuliginosus werksters rond heeft lopen.



Dit eerste filmpje heb ik eind van de zomer 2022 gemaakt. Zoals je ziet is het nest door de stichtingsfase heen.



Dit filmpje is opgenomen eind vorige zomer. De Lasius niger werksters zijn flink afgenomen in aantal en de Lasius fuliginosus werksters zijn, alhoewel ik een grotere toename had verwacht, wel in aantal toegenomen.

Ik kijk uit naar komend voorjaar om deze kolonie te zien exploderen! :) Bedankt voor het lezen en tot een volgende post!
Plaats reactie