Sterfte Aphaenogaster senilis

Vragen over problemen van mierenkolonies
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Harm
Lid
Berichten: 462
Lid geworden op: 21 juli 2007
Locatie: Rotterdam
Gender:
Leeftijd: 36
Contacteer:

Sterfte Aphaenogaster senilis

Bericht door Harm »

Hallo mensen,

Ik heb wat problemen met mijn kolonies aphaeno`s. Ze zijn nu eindelijk verhuisd naar hun ytong nest maar nog steeds blijven er individuen sterven. Met de gyne gaat alles goed en de larven en eitjes ontwikkelen zich naar het schijnt ook. De kamer is op een constante temperatuur van 25 graden celcius en het nest heeft een goede watervoorziening. De mieren houden zich ook constant op in het natte deel van het nest. De werksters die sterven vertrekken naar een andere kamer en gaan daar zitten/liggen en wachten tot ze dood zijn. Als voedsel krijgen ze voornamelijk krekels en af en toe een huis en tuin keuken vlieg. Ook fruitvliegjes staan regelmatig op het menu en bruidsvlucht gynes worden ook niet gespaard. Ik ben nu in een week tijd ongeveer 5-10 werksters verloren op een kolonie van 50 werksters. Heeft iemand enig idee wat het probleem kan zijn?

Groeten,
When in doubt, C4
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Sterfte Aphaenogaster senilis

Bericht door XToF »

Het is nooit evident om de oorzaak te vinden van een plotse sterfte in een kolonie waar voorheen geen problemen werden vastgesteld. Eerst en vooral kun je overlopen of er abiotische factoren zoals temperatuur, luchtvocthigheid, etc. veranderd zijn. Deze factoren zijn relatief gemakkelijk onder control te houden.
Veel moeilijker is het bepalen of er biotische factoren aan de basis liggen van problemen. De aanwezigheid van parasieten, infecties van diverse oorsprong of toxische stoffen is meestal niet met het blote oog waar te nemen. De kolonie overplaatsen naar een andere leefomgeving kan soms een oplossing bieden.
Plaats reactie