PoezeWoefke

Voorstelling van de leden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Poezewoefke
Lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 05 april 2019
Locatie: Wielsbeke België
Gender:
Leeftijd: 40

PoezeWoefke

Bericht door Poezewoefke »

Hoi iedereen,

Wou mij vlug even voorstellen. Asl is Devy 35 en woon regio groot Waregem in België.

Het laatste jaar ben ik informatie aan het lezen in verband met houden van mieren, lijkt mij een erg leuk hobby. Volgens mij ben ik gebeten door mieren en hun manier van leven.
Al heel mijn leven lang dieren gehad als hobby die keer op keer te groot werd.
Laatste was slangen, ratten en konijnen maar dankzij de Belgische wet ben ik ermee gestopt toen ze afkwamen met 'gevaarlijke slangensoorten' die moesten aangegeven worden.

Als beginnende in de mierenhobby zal ik dit jaar proberen 5 tal soorten te zoeken tijdens de bruidsvluchten.
Lasius niger zit al in de testbuisje, nog geen idee welke andere soorten ik zal naar zoeken. Iemand idee voor nog 4 soorten? die makkelijke te vinden is tijdens de bruidsvlucht. Regio Zuid west België, noord west Frankrijk en deels Wallonie.
Kolonies
1x Messor barbarus , 1x Messor structor

Koloniesticthing:

32x Lasius niger, 12x Lasius flavus, 01x Lasius emarginatus
02x Formica fusca
Gebruikersavatar
AbbiDabbie
Lid
Berichten: 115
Lid geworden op: 11 januari 2017
Locatie: Noord-Brabant, Rucphen
Gender:
Leeftijd: 20

Re: PoezeWoefke

Bericht door AbbiDabbie »

Volgens mij zitten er Camponotus soorten bij jou in de buurt, ik vind die persoonlijk het allerleukste van Europese mieren om te houden. Je kan de soort herkenen aan hun grote werksters, en bij sommige soorten van Camponotus zijn de koninginnen echt gigantisch (qua mieren grote). Dus echt iets voor naar uit te kijken dus. :)

Als je ze wilt gaan houden is dit misschien een leuk filmpje om naar te kijken als je Engels kan verstaan. ;)
Camponotus ligniperda gyne - 5 werksters: Blog
Formica sp. gyne - ~20 werksters:
Pheidole pallidula gyne - ~10 werksters:
Lasius niger gyne - ~10 werksters:
Lasius niger 5 gyne's - Bruidsvlucht 2019
Gebruikersavatar
Poezewoefke
Lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 05 april 2019
Locatie: Wielsbeke België
Gender:
Leeftijd: 40

Re: PoezeWoefke

Bericht door Poezewoefke »

Hrhr antscanada, heb al zijn episodes gezien en hij heeft deels invloed op mijn gehad om deze hobby te beginnen.

De grote mieren, campnotus soorten is vooral zuid oost van België. Het Waals gedeelte, heb nog geen enkele bruidsvlucht melding gezien op dit forum van deze soort. Aangezien het een uur tot twee uur rijden is kan ik niet willie nillie gaan kijken naar koningen, maar kan bij warm vochtig weer eens een tripje maken die richting uit en hopen op goed geluk.

Ga dit weekend of volgend weekend eens rondwandelen in de bos gebieden rond Brugge, dat is min of meer een hotspot in België met 19 soorten mieren. Limburg regio's hebben meer liefs 30+ soorten maar is ook twee uurtjes rijden
Kolonies
1x Messor barbarus , 1x Messor structor

Koloniesticthing:

32x Lasius niger, 12x Lasius flavus, 01x Lasius emarginatus
02x Formica fusca
Gebruikersavatar
AbbiDabbie
Lid
Berichten: 115
Lid geworden op: 11 januari 2017
Locatie: Noord-Brabant, Rucphen
Gender:
Leeftijd: 20

Re: PoezeWoefke

Bericht door AbbiDabbie »

Veel succes
Camponotus ligniperda gyne - 5 werksters: Blog
Formica sp. gyne - ~20 werksters:
Pheidole pallidula gyne - ~10 werksters:
Lasius niger gyne - ~10 werksters:
Lasius niger 5 gyne's - Bruidsvlucht 2019
Plaats reactie