Camponotus turkestanus (Laura85)

Alle Camponotus kolonies van de leden
Plaats reactie
Laura85
Berichten: 29
Lid geworden op: 07 juni 2019
Gender:

Camponotus turkestanus (Laura85)

Bericht door Laura85 »

Hallo, bij deze begin ook ik met een blog. Hier zal ik mijn ervaringen delen met mijn (beginnende) colonie Camponotus turkestanus. Ik wilde beginnen met mieren houden en na wat naslagwerk ben ik uitgekomen bij deze soort. Ik was gecharmeerd door de prachtige kleurentekening van de Gyne en de afmetingen van deze soort, een redelijk formaat zodat ze goed te zien zijn. Ook vernam ik dat ze betrekkelijk makkelijk zouden zijn met voedsel en onderhoud, ze mogen enkel niet te koud staan.

Dus een aantal weken geleden heb ik middels een website een Gyne gekocht. [21/6] Ik was blij te zien dat ze in goede staat arriveerde. Het is een jonge Gyne met een klein cluster eitjes.
20190621_171843.jpg
Ik wist dat ze vooral rust nodig zou hebben. Van de reis, maar ook doordat ze nog ze jong is. Dus ik heb haar, in het buisje, weer terug gedaan in het doosje waarmee ze kwam en in stil hoekje in de kamer geplaatst. Het is zomer en de kamer is warm genoeg zodat er geen verwarming nodig zou zijn.

[26/6] Een week later keek ik voorzichtig hoe het ermee gaat. Tot mijn blijdschap ging het uitstekend. Er is een werkster gearriveerd, het broed is verder ontwikkeld en de koningin ziet er levendig uit.
20190626_212821.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Laura85 op 14 jul 2019, 17:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Camponotus turkestanus (1Q+4w) Blog
Pheidole aphrasta (1Q+20w)
Lasius niger (3Q)
Laura85
Berichten: 29
Lid geworden op: 07 juni 2019
Gender:

Re: Camponotus turkestanus (Laura85)

Bericht door Laura85 »

[12/7] Er zijn sindsdien twee weken verstreken en het gaat fantastisch. Er is nog een extra werker verschenen en het broed groeit gestaag. Ik weet er nooit garantie is dat het ooit een volledige kolonie kan worden, maar dit is toch reden voor optimisme.
20190712_155730.jpg
[13/7] De kolonie is nu zover dat ik een klein voederbakje heb bevestigd en ze een paar eerste druppeltjes mierenstroop heb aangeboden (bakje en stroop zijn gekocht, koppelstukje is zelf gemaakt)
20190714_134627.jpg
De hele opstelling, inclusief arena, heb ik in het doosje geplaatst, omdat ik niet wist of ze anders zouden durven eten. Maar binnen een uurtje waren beide druppeltjes al weg, dus blijkbaar hadden ze er wel zin in.
20190714_134523.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Camponotus turkestanus (1Q+4w) Blog
Pheidole aphrasta (1Q+20w)
Lasius niger (3Q)
Plaats reactie