Oranje mieren

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
Gebruikersavatar
shadowfax
Lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 01 juni 2009
Locatie: Horst
Gender:
Leeftijd: 26

Oranje mieren

Bericht door shadowfax »

Als ik onder stenen en potten enz. kijk, zie ik meestal gewoon mieren, maar er lopen soms ook oranje mieren bij. Ik heb echt geen flauw idee waarom, behalve dat ze misschien geroofd zijn van verborgen kolonies, weet iemand wat ze daar doen?
Laatst gewijzigd door XToF op 19 jul 2009, 23:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Hoofdletters
i am no tree, i am an ant!
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: oranje mieren

Bericht door Phantom »

Bedoel je niet gele? Dat zijn lasius flavus werksters, die leven zonder al te veel problemen tussen de lasius niger.
Afbeelding
Gebruikersavatar
shadowfax
Lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 01 juni 2009
Locatie: Horst
Gender:
Leeftijd: 26

Re: oranje mieren

Bericht door shadowfax »

Hmm...ik vind ze oranje, maar hebben ze dan geen eigen nest of zo?
i am no tree, i am an ant!
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: oranje mieren

Bericht door mn »

Jawel, ze leven gewoon net als andere mieren in een kolonie. Soms zit een van die kamers gewoon onder een bloempot.
Ik moet wel zeggen dat ik al een Lasius niger kolonie een Lasius flavus kolonie heb zien uitmoorden.
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: oranje mieren

Bericht door Phantom »

mn schreef:Jawel, ze leven gewoon net als andere mieren in een kolonie. Soms zit een van die kamers gewoon onder een bloempot.
Ik moet wel zeggen dat ik al een Lasius niger kolonie een Lasius flavus kolonie heb zien uitmoorden.
Bij mij in de tuin lopen ze regelmatig, al dan niet verdwaald, tussen de kolonnes lasius niger door, soms zelfs over de mieren zelf heen. Ze betasten elkaar wel, maar lijken niet echt gestresst op elkaar te reageren.
Gebruikersavatar
Daikan
Lid
Berichten: 392
Lid geworden op: 27 april 2009
Locatie: Breda
Gender:
Leeftijd: 32

Re: oranje mieren

Bericht door Daikan »

Hier moordt L. niger L. flavus ook uit hoor, de L. niger brengen vrij vaak L. flavus lijkjes naar buiten!
Laatst gewijzigd door XToF op 19 jul 2009, 23:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Andere
alles wat gratis is aannemen..........je kan het altijd nog weg gooien
(Geslaagd voor examen 2009!)
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Oranje mieren

Bericht door XToF »

Niet alle gele Lasius mieren zijn L. flavus. Een andere gele mier is bv. de tijdelijke parasitaire soort L. umbratus. Indien L. niger en gele Lasius vredig bij elkaar leven, zou dit mogelijk een L. niger nest kunnen zijn dat werd overgenomen door een L. umbratus koningin.
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Oranje mieren

Bericht door Phantom »

Dat is een optie inderdaad. Ik heb een filmpje van de mengeling bij mij in de tuin, helaas is dit erg slechte kwaliteit. Ik zal eens kijken of ik zo'n gele mier (als die kolonie nog bestaat) kan vangen en determineren.
Gebruikersavatar
shadowfax
Lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 01 juni 2009
Locatie: Horst
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Oranje mieren

Bericht door shadowfax »

Maar stel dat het Lasius flavus is, hoe zijn ze er gekomen en wie is hun koningin? Leeft die samen met de Lasius niger koningin? Dat met die parasieten snap ik nog wel maar verder?
Laatst gewijzigd door Mika op 20 jul 2009, 09:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Andere.
i am no tree, i am an ant!
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Oranje mieren

Bericht door mn »

Zoals Xtof zei zal het dan hoogstwaarscheinlijk Lasius umbratus zijn, en dus geen Lasius flavus.
Hoe ze er gekomen zijn kan ik jou niet vertellen, wie hun koningin is ook niet want ik ken haar naam niet, waarschijnlijk Lasius umbratus.
Ze leven niet samen met de koningin tenzij het misschien een Lasius umbratus gyne is.
Laatst gewijzigd door Mika op 20 jul 2009, 09:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: a
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Oranje mieren

Bericht door Mika »

Lasius umbratus leeft meestal veel dieper in de grond. Volgens mij zal het dus toch eerder Lasius flavus zijn, die gewoon heel dicht samenleeft met Lasius niger.

Het zijn alletwee mierensoorten die eigenlijk ondergronds leven. Wanneer ze de kans krijgen, dan bouwt Lasius flavus aarden nestkoepels, die tot 40 cm hoog kunnen worden, maar zelfs dan leggen ze nooit mierensporen aan boven de grond. De nestdichtheid kan dan trouwens enorm oplopen. Ik heb al plaatsen gezien (in Wallonië) waar er tot 3 van dergelijke koepels per m² stonden. Dat wilt zeggen meer dan 45.000 mieren per m²!!
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
shadowfax
Lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 01 juni 2009
Locatie: Horst
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Oranje mieren

Bericht door shadowfax »

Maar als het lasius flavus is, en er maar 1 koningin is, welke dan? lasius niger of lasius flavus?
En sterft die andere dan niet langzaam uit omdat er geen nieuwe eitjes komen?
Laatst gewijzigd door XToF op 20 jul 2009, 12:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Hoofdletters
i am no tree, i am an ant!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Oranje mieren

Bericht door Mika »

Enkel Lasius umbratus is een tijdelijke sociale parasiet. Enkel die zal een Lasius niger kolonie willen overnemen, waarna er maar 1 gyne overblijft, en waarna de Lasius niger werkster progressief door Lasius umbratus werksters zullen worden vervangen.

Bij een Lasius niger en Lasius flavus kolonie die elkaar net tolereren heb je dus telkens 1 gyne per kolonie.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
shadowfax
Lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 01 juni 2009
Locatie: Horst
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Oranje mieren

Bericht door shadowfax »

Maar is dat dan de lasius niger koningin?
Dan komen er toch geen nieuwe lasius flavus?
Wat heeft dat dan voor nut?
Veel vragen zeg.
Laatst gewijzigd door XToF op 20 jul 2009, 15:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Hoofdletters
i am no tree, i am an ant!
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Oranje mieren

Bericht door XToF »

Shadowfax, ik heb de indruk dat je L. umbratus en L. flavus met elkaar aan het verwarren bent of heb ik het mis? (Vergeet je hoofdletters niet in je volgende berichten - jong geleerd, is oud gedaan ;) ).
Gebruikersavatar
shadowfax
Lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 01 juni 2009
Locatie: Horst
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Oranje mieren

Bericht door shadowfax »

Oké (met een hoofdletter) ik denk dat ik beter eerst uitzoek of het Lasius flavus of Lasius umbratus is, dan kan ik verder met jullie de oren van het hoofd vragen :lol: !
i am no tree, i am an ant!
Gebruikersavatar
shadowfax
Lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 01 juni 2009
Locatie: Horst
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Oranje mieren

Bericht door shadowfax »

Oké, ik denk dat ik het begrijp:
Waarschijnlijk is het Lasius flavus, maar er zijn 2 koninginnen behalve als het Lasius umbratus is;
ze leggen bijna nooit sporen aan boven de grond, en leven onder de grond, en soms wonen ze samen met Lasius niger;
maar er blijven van beide kanten gewoon eitjes komen zodat ze niet uitsterven.

Heb ik het goed?
i am no tree, i am an ant!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Oranje mieren

Bericht door Mika »

Zoiets ja, maar je maakt het veel te moeilijk (volgens mijn bescheiden mening).

1) Twee kolonies: 1 Lasius niger en 1 Lasius flavus, elk met eigen gyne.

2) Eén kolonie: 1 Lasius umbratus met Lasius umbratus gyne, en nog overblijvende Lasius niger werksters ook aanwezig.

Je hebt al door dat ik denk dat het 1 zal zijn.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
shadowfax
Lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 01 juni 2009
Locatie: Horst
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Oranje mieren

Bericht door shadowfax »

Dus de lasius niger (zoals jij denkt) gaan waarschijnlijk dood?
Maar geeft het geen problemen als het toch twee kolonies zijn?
komt er dan niet gewoon oorlog?

Sorry voor al de vragen :)
i am no tree, i am an ant!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Oranje mieren

Bericht door Mika »

Op de één of andere manier maak je het veel ingewikkelder dan dat het is.

Volgens mij zijn het dus 2 kolonies, 1 Lasius niger, en 1 Lasius flavus, die in een soort van koude oorlog elkaar gerust laten.

Er komt geen oorlog, waarschijnlijk omdat ze elkaar vermijden: het heeft geen zin dat 2 grote kolonies oorlog voeren, dan verliezen ze allebei. Zeker als ze verschillende jaaggewoontes hebben, en op een andere manier aan voedsel komen. Ze zullen eerder 'het gangetje sluiten', dan oorlog beginnen te voeren als ze elkaar tegen komen.

Twee kolonies Lasius niger zouden zeker wel oorlog voeren, tot er eentje verhuist of het onderspit delft.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
shadowfax
Lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 01 juni 2009
Locatie: Horst
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Oranje mieren

Bericht door shadowfax »

Oké, ik snap alles behalve één ding, bij lasius umbratus, gaan de lasius niger dan dood of niet?
i am no tree, i am an ant!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Oranje mieren

Bericht door Mika »

Normaal gezien wel, maar pas na een tijdje. Waarschijnlijk doodt de L. umbratus gyne de L. niger gyne niet zelf (XToF weet dat beter), maar doden de werksters hun eigen moeder.

Ze gaan ook niet hun eigen broed doden (zoals het gebeurt bij leeuwen, de nieuwe kopman doodt alle welpjes), maar beginnen gewoon de eitjes van de L. umbratus gyne op te voeden. Er lopen zwarte werkstertjes rond tot zolang ze normaal leven, en daarna heb je enkel nog het L. umbratus nest, dat diep onder de grond zit.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
shadowfax
Lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 01 juni 2009
Locatie: Horst
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Oranje mieren

Bericht door shadowfax »

Oké, nou snap ik het!
Heeft wel lang geduurd zeg!
i am no tree, i am an ant!
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Oranje mieren

Bericht door Floris »

Mika schreef:Normaal gezien wel, maar pas na een tijdje. Waarschijnlijk doodt de L. umbratus gyne de L. niger gyne niet zelf (XToF weet dat beter), maar doden de werksters hun eigen moeder.
Het lijkt me voor de hand liggend dat de L. umbratus[/i ]werksters de L. niger gyne niet tolereren. Zodoende komt de L. umbratus gyne niet onnodig in gevaar, en wordt de aanval pas ingezet als er voldoende L. umbratus[/i ]werksters zijn. Dit instinct een gyne aan te vallen, hoeft zo ook niet te verschillen van het instinct bij pleomeitrose.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Oranje mieren

Bericht door Mika »

Het zou weldegelijk zo zijn dat de L niger gyne gedood wordt door L niger werksters, dus door haar eigen dochters.

Ook lijkt de L umbratus gyne zeer attractief te zijn voor de werksters, bij mijn testen, in relatief kleine kolonies. In vergelijkbare kolonies is een L. niger gyne niet zo attractief. Dat heeft echt te maken met de parasitaire levenswijze, en de aandacht die de gyne moet trekken om te overleven in de vreemde omgeving, terwijl de L niger gyne gewoon de aandacht krijgt die ze nodig heeft om te overleven, qua voeding en dergelijke. (Ten opzichte van een fysogastrische, zeer actieve en attractieve L niger gyne, die dus ook veel werksters aantrekt. )

Ik ga dit geen 2 keer uitleggen.... (Dit is gewoon moeilijk om uit te leggen.) Lees er anders gewoon over.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
jkinkie
Lid
Berichten: 386
Lid geworden op: 06 juni 2009
Locatie: valthe
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Oranje mieren

Bericht door jkinkie »

Deze topic moet onder determinatie staan en niet onder beginnersvragen en -informatie. ;)
Gebruikersavatar
powerkip
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 22 juli 2009
Locatie: Horst
Leeftijd: 27

Re: Oranje mieren

Bericht door powerkip »

Maar hoe kan een Lasius umbratus koningin de koningin zijn van een Lasius flavus kolonie? Of hoe bedoelden jullie dat?
Laatst gewijzigd door Floris op 22 jul 2009, 14:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Hoofdletters en leestekens toegevoegd
ik ben een antiest
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Oranje mieren

Bericht door Mika »

Het kan onder veel staan: het is een vraag van een beginner, maar niet noodzakelijk een beginnersvraag...
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Oranje mieren

Bericht door Floris »

powerkip schreef:Maar hoe kan een Lasius umbratus koningin de koningin zijn van een Lasius flavus kolonie? Of hoe bedoelden jullie dat?
Een jonge konining van Lasius umbratus kan een kolonie Lasius flavus overnemen. Ze zal dan zelf ook eitjes leggen, waaruit natuurlijk Lasius umbratuswerksters komen.
Na een tijdje zullen alle Lasius flavus van ouderdom doodgaan, en heb je alleen nog maar Lasius umbratus over. Voor die tijd is er dus een kolonie met zowel Lasius umbratus- als Lasius flavuswerksters.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Plaats reactie