Is dit een Myrmica rubra Gyne?

Determinaties van mieren
Plaats reactie
SanderT
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 juli 2018

Is dit een Myrmica rubra Gyne?

Bericht door SanderT »

Beste mede mieren mensen,

Vandaag ben ik het bos duingebied ingelopen ter hoogte van Noordwijk. En daar heb ik 2x deze mier gevangen. Volgens mij zijn dit gyne van de Myrmica rubra of een verwante soort. Ik zag in omgeving een paar kleine werksters lopen, vandaar mijn vermoeden.

Zouden jullie mij kunnen helpen deze gyne te identificeren?
IMG_20190717_204414.jpg
IMG_20190717_204412.jpg
IMG_20190717_204500.jpg
IMG_20190717_204450.jpg
IMG_20190717_204318.jpg
IMG_20190717_204242.jpg
PS: als iemand de behaarde bosmier zoekt, het barst er van op het moment ter hoogte van de golfbaan in Noordwijk. Zie foto nest.
thumbnail_IMG_20190717_183922.jpg
Alvast dank!

Groeten,
Sander
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Ifdip
Berichten: 104
Lid geworden op: 14 juli 2018
Gender:

Re: Is dit een Myrmica rubra Gyne?

Bericht door Ifdip »

ik zou toch zeggen een Lasius sp.
SanderT
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 juli 2018

Re: Is dit een Myrmica rubra Gyne?

Bericht door SanderT »

Oke dankje voor de reactie!

Ik kan alleen erg weinig vinden over de Lacius sp. om een vergelijking te maken met mijn gyne. Als ik vragen mag waar staat sp. voor? umbratus?

Ik zou het graag willen weten zodat ik de gyne goed kan verzorgen.♥️
Gebruikersavatar
Poezewoefke
Lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 05 april 2019
Locatie: Wielsbeke België
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Is dit een Myrmica rubra Gyne?

Bericht door Poezewoefke »

Lasius is verdeeld in verschillende ondersoorten.

L. sp wil zeggen Lasis species, dus één van de ondersoorten maar moeilijk te zeggen welke het juist is. Bij sommige ondersoorten is het verschil alleen te herkennen onder een microscoop. Dus op veel foto's is het vaak moeilijk te zeggen welk ééntje het juist is en word de term 'species' gebruikt.

Laat mij weten als ik dit verkeerd op heb en niet de correcte informatie geef.
Kolonies
1x Messor barbarus , 1x Messor structor

Koloniesticthing:

32x Lasius niger, 12x Lasius flavus, 01x Lasius emarginatus
02x Formica fusca
SanderT
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 juli 2018

Re: Is dit een Myrmica rubra Gyne?

Bericht door SanderT »

Oke dankje voor de uitleg! ik kon het zelf niet vinden..
Gebruikersavatar
miel
Lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 10 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 24
Contacteer:

Re: Is dit een Myrmica rubra Gyne?

Bericht door miel »

Lijkt een parasitaire gyne, dus je moet snel handelen... Als je nog geen plan hebt, stop haar dan in de koelkast.
Luna
Lid
Berichten: 133
Lid geworden op: 15 oktober 2018
Locatie: Noorden des lands
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Is dit een Myrmica rubra Gyne?

Bericht door Luna »

miel schreef:Lijkt een parasitaire gyne, dus je moet snel handelen... Als je nog geen plan hebt, stop haar dan in de koelkast.
Wat houdt dat in?
Gebruikersavatar
miel
Lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 10 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 24
Contacteer:

Re: Is dit een Myrmica rubra Gyne?

Bericht door miel »

Dat is kort gezegd een gyne die andere mierenkolonie nodig heeft van een andere mierensoort om zelf een kolonie te stichten, omdat ze geen vetreserves bij zich heeft.
Gebruikersavatar
Ifdip
Berichten: 104
Lid geworden op: 14 juli 2018
Gender:

Re: Is dit een Myrmica rubra Gyne?

Bericht door Ifdip »

er zijn verschillende tactieken om een parasitaire gyne te introduceren. de beste is poppen en zogenoemde "grijsjes" (pasgeboren werksters, werken meestal bij het broed) van de gastheesoort (als dit een L. umbra's is zou dat L.niger zijn) maar als je alleen werksters kan gebruiken kan je die ook gebruiken.
de meest gebruikte zijn de koelkasttechniek, actieve natuurlijke introductie en de gedeeltelijke natuurlijke introductie.
ik beschrijf deze drie maar even:

de koelkasttechniek:
je stopt de parasitaire koningin in een buisje, en minstens 20 werksters in een andere.
je stopt beide buisjes in de koelkast tot ze bijna stil zitten (dit vermoordt ze niet) en je doet ze dan snel bij elkaar zonder dat ze bij kunnen komen. daarna blijven de gyne en de werksters in de koelkast totdat ze aan elkaar gewend zijn.

voordelen:
1. werksters zijn minder agressief.
2. als alles goed gaat, kan het slagen zonder dat de koningin/ paar werksters ster(ven).

nadelen:
1. kleine kans van slagen
2. te lang in de koelkast is ook niet geweldig. doe ze bv een nacht/ paar uur erin.
de nadelen hiervan zijn dat de werksters misschien nog niet aan de koningin gewend zijn.


actieve natuurlijke introductie:
je maakt een buitenwereld (ik zou zeggen gewoon een lege plastic doos) en stopt er 2 buisjes in; een met de koningin, een met minstens 20 werksters. de koningin gaat dan uiteindelijk uit het buisje en wordt dan waarschijnlijk ontdekt door een werkster, die meteen gaat proberen om haar te vermoorden. de koningin gaat dan terug naar haar buisje en vermoordt de werkster. dan likt ze het lijk om de koloniegeur over te nemen. wanneer ze weer naar buiten gaat is de 2e interactie veel vriendelijker.

voordelen:
1. de koloniegeur wordt vrijwel zeker overgenomen.
2. vrijwel veilig voor de koningin.

nadelen:
1. je moet een werkster opofferen.
2. de koningin kan met meerdere werksters tegelijk geconfronteerd worden, waardoor ze een hogere kans heeft om te sterven.
3. het is moeilijk om de buizen eruit te halen met alle werksters erin na de introductie.


gedeeltelijke natuurlijke introductie:
een van de werksters voor vermoord en in het buisje van de koningin geplaatst. de koningin kan dan de koloniegeur overnemen en in de buitenwereld geplaatst samen met de werksters die in een ander buisje zitten (zie voorgaande techniek). de koningin kan dan naar de werksters gaan (waarschijnlijk) zonder dat een werkster haar meteen probeert te vermoorden.

voordelen:
1. heel veilig voor de koningin.
2. makkelijk introduceren

nadelen:
1. je moet een werkster opofferen
2. het is moeilijk om de buizen eruit te halen met alle werksters erin na de introductie.

ik hoop dat dit helpt!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Is dit een Myrmica rubra Gyne?

Bericht door Mika »

1.Het lijkt me geen parasitaire Lasius soort. Dus gewoon in vochtig buisje houden.

2. Bosmieren met rust laten.
DUCKDUCKGO!
Plaats reactie