Luna's mieren (L.niger en L.flavus)

Alle Lasius kolonies van de leden
Luna
Lid
Berichten: 133
Lid geworden op: 15 oktober 2018
Locatie: Noorden des lands
Gender:
Leeftijd: 41

Luna's mieren (L.niger en L.flavus)

Bericht door Luna »

Dinsdag vond ik 13 gynes en vandaag zag ik bij 11 daarvan al eitjes!!! Ik ben zo enthousiast dat ik toch hier maar een topic maak :D
20190721_133940.jpg
20190721_134200.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Luna op 12 aug 2019, 17:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Laura85
Berichten: 29
Lid geworden op: 07 juni 2019
Gender:

Re: Luna's mieren

Bericht door Laura85 »

Gefeliciteerd! Zo leuk als je ze zo bezig ziet.
Camponotus turkestanus (1Q+4w) Blog
Pheidole aphrasta (1Q+20w)
Lasius niger (3Q)
Voeteninhetgras
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 juli 2019

Re: Luna's mieren

Bericht door Voeteninhetgras »

Leuk Luna!
Ik ben benieuwd of er snel een paar werksters zullen zijn.
Luna
Lid
Berichten: 133
Lid geworden op: 15 oktober 2018
Locatie: Noorden des lands
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Luna's mieren

Bericht door Luna »

Voeteninhetgras schreef:Leuk Luna!
Ik ben benieuwd of er snel een paar werksters zullen zijn.
Hoi!

Ik had op vrijwel alle watjes zwarte aanslag. Schimmel? Bacterie? Nu besloten om de mieren met mooi groot klompje eitjes te verhuizen naar schoon buisje met alleen water. Dat is mooi gelukt, ze zijn alweer druk bezig om de eitjes te verzorgen en bij elkaar te leggen enzo. Leuk om te zien hoor!
15643906033421485345352.jpg
De komende 1,5 week ben ik weg , dus ik hoop dat het goed gaat komen met de miertjes. Met allemaal.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Voeteninhetgras
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 juli 2019

Re: Luna's mieren

Bericht door Voeteninhetgras »

Zal denk ik schimmel zijn. Die gedijen goed op suikerwater. Fijne vakantie!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Luna's mieren

Bericht door Mika »

Het is toch wel meer dan de normale hoeveelheid 'micro-organismen'.

Helemaal steriel werken hoeft niet, maar wel handen wassen voor het plaatsen van de watjes, en proper materiaal en watjes gebruiken.
DUCKDUCKGO!
Luna
Lid
Berichten: 133
Lid geworden op: 15 oktober 2018
Locatie: Noorden des lands
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Luna's mieren

Bericht door Luna »

Voor mijn vakantie had ik een aantal koninginnen gedwongen verhuisd, met cocktailprikker de eitjes in nieuw buisje gedaan en koningin over geheveld. Deze buisjes doen het heel goed en hebben al larven!!

Inmiddels ook nieuwe buisjes ontvangen en de buisjes met schimmel gekoppeld aan nieuw buisje. Nieuw gedeelte donker gemaakt en nu hopen dat ze besluiten te verhuizen.

In de vakantie heb ik ook Lasius flavus gynes gevonden. Ik had maar 7 buisjes bij me, dus nu 7 gynes, 1 nog zonder eitjes. We moesten 5 uur terug in de auto, dat hebben ze overleefd en nu staan ze bovenop de kast.
Luna
Lid
Berichten: 133
Lid geworden op: 15 oktober 2018
Locatie: Noorden des lands
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Luna's mieren (L.niger en L.flavus)

Bericht door Luna »

2 van de gynes vonden de nieuwe buisjes idd beter en hebben keurig al hun eitjes (of larfjes, kan ik niet goed zien) verhuisd naar nieuwe buisje. Super gaaf te zien dat ze dat zelf kunnen :!:
Luna
Lid
Berichten: 133
Lid geworden op: 15 oktober 2018
Locatie: Noorden des lands
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Luna's mieren (L.niger en L.flavus)

Bericht door Luna »

Er zijn nog 2 gynes verhuisd, waarvan er 1 duidelijk met larven!! Ziet er wel erg mooi uit zoals de gyne druk bezig is met haar broed en dan in dat mooie schone buisje. 1 gyne zit nog steeds in haar oude buisje, maar zij heeft ook nog niet zo veel schimmel op het watje.
Voeteninhetgras
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 juli 2019

Re: Luna's mieren (L.niger en L.flavus)

Bericht door Voeteninhetgras »

Wat leuk! Heb je een foto kunnen maken?
Luna
Lid
Berichten: 133
Lid geworden op: 15 oktober 2018
Locatie: Noorden des lands
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Luna's mieren (L.niger en L.flavus)

Bericht door Luna »

Voeteninhetgras schreef:Wat leuk! Heb je een foto kunnen maken?
20190812_120207.jpg
Als je goed kijkt, zie je larven zitten.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Voeteninhetgras
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 juli 2019

Re: Luna's mieren (L.niger en L.flavus)

Bericht door Voeteninhetgras »

Ja wat leuk zeg!
Luna
Lid
Berichten: 133
Lid geworden op: 15 oktober 2018
Locatie: Noorden des lands
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Luna's mieren (L.niger en L.flavus)

Bericht door Luna »

Ik heb nu 3 gynes met poppen! Dit zijn de mieren die ik voor mijn vakantie gedwongen heb verhuisd (met een cocktailprikker) en dus het langst in een schone buis met alleen water zitten. De mieren die na mijn vakantie zelf verhuisd zijn, lijken zich nu pas echt te gaan ontwikkelen.

Er zijn ook gynes met alleen nog maar (een paar) eitjes. Zullen deze onbevrucht zijn?

Dit gaat over de nigers, de flavussen laat ik maar even met rust.
BlackDragon1032
Lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 15 augustus 2019
Locatie: BE Limburg
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Luna's mieren (L.niger en L.flavus)

Bericht door BlackDragon1032 »

Ik ben benieuwd hoe het gaat gaan met deze gynes ^^
In ieder geval ben ik super blij voor je ! ^^
Luna
Lid
Berichten: 133
Lid geworden op: 15 oktober 2018
Locatie: Noorden des lands
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Luna's mieren (L.niger en L.flavus)

Bericht door Luna »

Ik heb nu 6 Lasius flavus met eitjes:
20190821_190157.jpg
Deze had onder het watje een apart holletje gemaakt waar ze de eitjes bewaart:
20190821_190313.jpg
Helaas is 1 Lasius flavus overleden, ze had ook geen broed meer.

Lasius niger die nieuwe buis kreeg, deze heeft flink wat broed en grotere larven, maar watje kreeg een vreemde kleur en weinig water over. Ze vertrouwt de nieuwe buis nog niet echt, gluurt af en toe even over het randje:
20190821_192305.jpg
1 Lasius niger gedroeg zich vreemd, viel steeds om en eitjes lagen nogal verspreid. En er is ook een gyne die geen broed meer heeft.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Luna
Lid
Berichten: 133
Lid geworden op: 15 oktober 2018
Locatie: Noorden des lands
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Luna's mieren (L.niger en L.flavus)

Bericht door Luna »

20190831_112346.jpg
Mijn 1e kleine inimini mier is geboren!!!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
RT
Lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 30 juli 2018
Gender:
Leeftijd: 39

Re: Luna's mieren (L.niger en L.flavus)

Bericht door RT »

Gefeliciteerd!
Tijd voor beschuit met muisjes.
Dat het maar een mooie kolonie mag worden.
Luna
Lid
Berichten: 133
Lid geworden op: 15 oktober 2018
Locatie: Noorden des lands
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Luna's mieren (L.niger en L.flavus)

Bericht door Luna »

Ik mis 1 belangrijke vaardigheid voor het houden van mieren... geduld. Geduld is een schone zaak, daar kom ik wel achter. Vanaf dat de mieren volgens de planning geboren zouden worden, wilde ik liefst elk uur kijken. Dat kan natuurlijk niet (al was het omdat ik ook nog kinderen, huishouden en werk heb).

Nu komen er elke dag miertjes bij en is het helemaal super leuk om naar te kijken. En ik heb mijn eerste formicarium af en ik kon niet wachten die in te weiden. Met zo veel koninginnen is de verleiding ook wel groot om het gewoon maar te proberen, dus buisje van grootste kolonie (inmiddels 5 werksters) in mijn koekdoos gezet en wachten.

De 3 donkerste werksters (die net uitgekomen zijn, zo zijn nog grijzig) gingen al snel op onderzoek, vonden ook het holletje die ik open had gelaten (er zijn 3 aparte nestjes, 2 ervan zijn nog dicht) en gingen daarna terug naar het veilige buisje. Of nou ja, veilig... tot ik die nogal lomp omver gooide :shock: alle broed lag op het ytong, alle mieren in de stress, oh help!!! De koningin en werksters begonnen gelijk het broed terug te brengen naar het buisje. De koningin ontdekte ondertussen ook het holletje, ging er kort kijken en daarna weer terug naar de buis.

Toen werd ik eindelijk verstandig en heb ik het nest op de kast gezet. Een vlugge blik vanmorgen leerde mij dat het buisje leeg was :!: tof!! Even snel gekeken en ze hadden een kamer van het nest in gebruik genomen :D helemaal blij was ik, maar toch snel terug gezet op de kast. Ze hebben eerst wel rust verdiend na de verhuizing.

Ik heb nog wel een foto van de onderzoekende werksters:
20190902_193042.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Luna
Lid
Berichten: 133
Lid geworden op: 15 oktober 2018
Locatie: Noorden des lands
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Luna's mieren (L.niger en L.flavus)

Bericht door Luna »

Een beginnend mierenhoudster maakt zo haar fouten :shock: maar gelukkig zijn mijn nigers heel vergevingsgezind. Ik had bedacht dat ik wel een gaatje in de reageer buisjes kon maken om zo water toe te voegen. Helaas vergat ik de werking van het vacuüm. Het was wel heel gelukkig dat ik mijn nieuwe uitvinding aan manlief liet zien en toen ontdekte dat alle mieren aan het vechten waren tegen een watersnoodramp :o als de wiedeweer alle water er weer uitgehaald en gehoopt dat de miertjes het zouden overleven.

Blijkbaar was ik er op tijd bij, want ik heb geen dode werksters gevonden. Er is een hoop heen en weer verhuisd, maar enige tijd later was de rust wedergekeerd. Ik zal dus toch maar nieuwe buisjes moeten koppelen en hopen dat ze besluiten te verhuizen.

Er zijn nu meerdere nigers met werksters. Ik blijf het fascinerend vinden. Mijn minikolonie in het ytong doet het ook goed, ik kan het niet goed tellen, maar denk een stuk of 10 werksters en een hele berg broed. De flavussen hebben ook nog steeds broed en 1 heeft ook poppen.
Luna
Lid
Berichten: 133
Lid geworden op: 15 oktober 2018
Locatie: Noorden des lands
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Luna's mieren (L.niger en L.flavus)

Bericht door Luna »

Vandaag suikerdeeg gemaakt (honing met poedersuiker), ze vielen er gelijk op aan!
20191011_105713.jpg
20191011_110259.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Luna
Lid
Berichten: 133
Lid geworden op: 15 oktober 2018
Locatie: Noorden des lands
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Luna's mieren (L.niger en L.flavus)

Bericht door Luna »

De verhuizing van kolonie 11
Deze kolonie had een flinke zwarte waas over het watje. Ik had deze aangesloten op een kleine buitenwereld en schoon vers buisje ook aan de buitenwereld. Ze kwamen wel in het schone buisje, maar verhuizen ho maar. Uiteindelijk de buisjes aan elkaar gemaakt 2 weken geleden. Maar er gebeurde niks. Tot vandaag. Toen ik keek was de helft van het broed verhuisd
20191018_130531.jpg
Het grootste deel van de werksters nog bij de koningin.
Terwijl ik zat te kijken waren ze druk bezig
20191018_132231.jpg
Het grootste deel van de werksters op het broed in het nieuwe buisje. In het oude buisje zit nu nog de koningin en een paar werksters en wat ik kan zien nog 1 larve. Nog altijd veel bedrijvigheid ook. Wat een boeiende beestjes zijn het toch!!!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Luna
Lid
Berichten: 133
Lid geworden op: 15 oktober 2018
Locatie: Noorden des lands
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Luna's mieren (L.niger en L.flavus)

Bericht door Luna »

En hupsa de hele lading is weer terug verhuisd naar het schimmelige watje :roll: schijnbaar had de koningin het daar prima naar de zin of ze is bang voor nieuwe plekken ofzo :x zij bleef waar ze was en de hele familie kwam weer terug. Ik wil ze zo graag in winterslaap zetten, maar het watje is helemaal droog en schimmelig!


Wel heel leuk, mijn 1e Lasius flavus werksters zijn ook geboren :!: wat een schattige miertjes zijn dat zeg!! Het zijn er een stuk of 6-8 en er is ook nog een lading broed.
Luna
Lid
Berichten: 133
Lid geworden op: 15 oktober 2018
Locatie: Noorden des lands
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Luna's mieren (L.niger en L.flavus)

Bericht door Luna »

Uiteindelijk de kolonie bij het raam gelegd en daar gingen de werksters weer. De koningin had het moeilijk, die heeft er denk ik wel een half uur over gedaan om te verhuizen en telkens waren er werksters om haar heen alsof ze haar aanmoedigden. Leuk om te zien.
20191021_124440.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Jobg
Lid
Berichten: 205
Lid geworden op: 30 maart 2020
Gender:
Leeftijd: 19

Re: Luna's mieren (L.niger en L.flavus)

Bericht door Jobg »

En? Zijn ze goed de winter doorgekomen?
Of zitten ze nog in winterslaap?
En nog een vraag😂
Hoe heb je dat ytong zo mooi rond gemaakt?
Luna
Lid
Berichten: 133
Lid geworden op: 15 oktober 2018
Locatie: Noorden des lands
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Luna's mieren (L.niger en L.flavus)

Bericht door Luna »

Ze zijn de winter goed doorgekomen en doen het super!! Een week of wat geleden gingen ze van koelkast naar kelderkast En inmiddels staan ze weer in de woonkamer. Er was 1 gyne die de winter niet heeft overleefd en vorige week is er nog een gyne dood gegaan, maar de rest gaat super.

De kolonie en het ytong nest is druk aan het uitbreiden. De winter brachten ze door in de kamer links boven waar nu de gyne nog zit, maar vorige week hebben ze nog een kamer in gebruik genomen, helemaal onderin dicht bij het water. Ze lopen druk heen en weer, soms verhuizen ze hun larven, mooi om te zien!!
20200408_192326.jpg
Beetje moeilijk te zien ivm condens wat er ineens op kwam toen ik foto's wilde maken, maar dit is de 2e kamer.

20200408_192355.jpg
20200408_192416.jpg
20200408_192300.jpg
Jobg schreef: 08 apr 2020, 23:57 Hoe heb je dat ytong zo mooi rond gemaakt?
Schuren, passen, schuren, passen en nog een keer schuren. Eerst het blok zagen zodat het net wat groter is dan de bak waar het in moet en daarna met een vijl rond schuren. Veel geduld hebben en heel vaak even passen.

Deze past niet helemaal perfect, ik heb een stuk sisowtouw onderop gedaan zodat ze niet bij het water kunnen en er zijn denk ik stukken waar ze tussen het ytong en het plastic kunnen, maar vooralsnog doen ze dat niet. Ze lijken tevreden. Ik hen geprobeerd te tellen en kom op de 15-20 werksters. In de kamer van de koningin liggen eitjes en poppen en in de kamer onderin heel veel larven.

Westdijk heeft er trouwens mooie topics over gemaakt, dit nest heb ik van hem afgekeken :D
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Jobg
Lid
Berichten: 205
Lid geworden op: 30 maart 2020
Gender:
Leeftijd: 19

Re: Luna's mieren (L.niger en L.flavus)

Bericht door Jobg »

Dankje
Leuk dat ze bijna allemaal de winter doorgekomen zijn!
Luna
Lid
Berichten: 133
Lid geworden op: 15 oktober 2018
Locatie: Noorden des lands
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Luna's mieren (L.niger en L.flavus)

Bericht door Luna »

Wat zijn het toch leuke diertjes!! Er komen nu duidelijk steeds meer werksters bij, ze wandelen wat heen en weer en zo nu en dan loopt er ook al eens 1 in de nog afgesloten gangen. Schijnbaar sluit het ytong toch niet helemaal goed aan :lol: vanavond vond ik in de was die ik aan het opvouwen was een heel klein rupsje en die gooide ik erin en gelijk een mier erbij en huppa mee het nest in. Toen ik net nog even keek, zag ik dat de koningin verhuisd was. Ze zat eerst helemaal bovenin, in het droge deel en nu zit ze helemaal onderin, in het natte gedeelte. Ben benieuwd of ze daar blijf of dat ze weer terug gaat.

De mieren hebben het trouwens sowieso nogal druk met verhuizen. Ze hebben nu 2 kamers in gebruik en in de andere kamers komen ze wel eens, maar ze doen er niks, leggen er ook geen afval neer ofzo. Bovenin hebben ze eitjes en coconnen. Onderin de larven, maar het gebeurt regelmatig dat ineens alle larven daar weg zijn en weer boven liggen en dan de volgende dag liggen ze weer beneden. Dan vraag ik me wel af waarom ze dat doen. Maar wel boeiend om naar te kijken.

Ik heb ook nog wat kolonies in reageerbuisjes en daarin is grappig te zien hoe verschillende de verschillende kolonies zijn. De ene is druk, rennen de mieren continu door elkaar en als ik er een vliegje in gooi, storten ze zich er vol overgave op. De andere is rustiger, af en toe eens een mier in de buitenwereld en een vliegje wordt eerst eens bekeken, later nog eens en kan best een poos blijven liggen. Ik heb ook een kolonie met 2 reageerbuisjes aan een buitenwereldje, ene buisje is afgedekt, de andere niet, maar nu hebben ze 2e buisje in gebruik genomen voor de larven, ik denk omdat dat buisje natter is. Dat het daar licht is, trekken ze zich schijnbaar niks van aan.

De Lasius flavus doen het wat minder goed, of gewoon wat rustiger aan. 2 nu met poppen, waarvan 1 met een werkster. Echt een inimini oranje miertje. De rest zit braaf op haar eitjes, maar of daar nog iets mee gaat gebeuren?

En ik heb 1 Lasius niger die er niks van snapt, overal eitjes door hele reageerbuisje heen... niet een plekje waar ze een klompje eitjes bewaart. Ik denk niet dat die ooit een kolonie voor elkaar krijgt.

Nou, dat was het dan weer. Ik weet niet of mensen behoefte hebben om te reageren? Ik heb daar nog geen apart topic voor, maar geloof wel dat dat hier de gewoonte is? Dan moet ik die nog even maken.
Gebruikersavatar
miel
Lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 10 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 24
Contacteer:

Re: Luna's mieren (L.niger en L.flavus)

Bericht door miel »

Lasius flavus nu nog bijna geen werksters? Dat duurt wel lang ja. Normaal zouden ze die wel voor de winter moeten hebben, tenzij ze heel laat zijn uitgevlogen. Nou ja, hopen dat de werksters snel komen. :)
Luna
Lid
Berichten: 133
Lid geworden op: 15 oktober 2018
Locatie: Noorden des lands
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Luna's mieren (L.niger en L.flavus)

Bericht door Luna »

Ik vond het ook wel lang duren eigenlijk. Ik heb ook 1 niger nog zonder werksters. Ik denk dat het mijn eigen onervaren schuld is geweest. Een keer te laat met vocht erbij, gehannes met nieuw buisje eraan en bij de nigers begon ik met suikerwater achter het watje ipv gewoon water (had ik verkeerd gelezen) met als gevolg veel schimmel.

Inmiddels heb ik wat meer ervaring en meer ritme. Ik kan beter zien wanneer er vocht bij moet enzo en geef ze nu suikerdeeg. Er is nu 1 flavus met 2 inimini werkstertjes!

De kolonie in het ytongnest gaat super goed. Ze hebben nu 3 kamers in gebruik, de bovenste droge kamer zit nog altijd vol met poppen en eitjes en ze hebben 2 vochtige kamers met larven. De koningin zat eerst steeds in de droge kamer, toen in de onderste vochtige kamer en nu in de bovenste vochtige kamer. En elke keer als ik kijk zijn er weer meer mieren :!:
Gebruikersavatar
miel
Lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 10 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 24
Contacteer:

Re: Luna's mieren (L.niger en L.flavus)

Bericht door miel »

Ach ja, iedereen moet er eerst even inkomen. Fijn dat het nu beter gaat.
Plaats reactie