Wanneer legt de koningin eitjes?

Onderwerpen die niet behoren tot de categorieën hierboven
Plaats reactie
Noaap
Berichten: 24
Lid geworden op: 22 juli 2019

Wanneer legt de koningin eitjes?

Bericht door Noaap »

Hoi,
Een echte beginner ben ik niet want zelf heb ik ondertussen al een jaartje mieren en ik vind het zo leuk en interessant, maar ik wilde meer dus dacht ik:"ik vang er zelf" en vol goede moet trok ik naar buiten en ik kwam terug met tien koninginen, maar die bleken niet bevrucht te zijn. Ik begon langzaam op te geven want het zag er zo moeilijk uit.
Gisteren gingen we dan naar de zee en ik dacht ik pak voor de zekerheid vanaf nu overal reageerbuisjes naartoe mee. Ik zocht in de duinen opzoek naar mieren, ik heb een half uur lang overal staan rond sukkelen in hete zon, even dacht ik het gaat me gewoon niet lukken dus ik ging zitten in de schaduw van een struikje en niet veel later zag ik het gene wat ik zocht, een koningin.
Uiteindelijk heb ik gisteren 4 mieren koninginen kunnen vangen ik heb ze elk apart in reageer buisjes gestoken met eerst een laagje water dan een watje en dan de mier natuurlijk. Als ik het goed heb zou dat voldoende moeten zijn, maar ik heb nog een paar vragen.

1) hoelang duurt het voordat de eerste eitjes er zijn, heeft dat dan te maken bepaalde factoren zoals bv. Warmte, vocht en hoe ze zich voelen in de door jouw gekozen omgeving?

2) hoe moet ik ze dan uiteindelijk eten geven, want als ik het watje in suikerwater dop die aan de buitenkant zit ben ik vrijwel zeker dat er misschien nog wel iets fout kan lopen zoals geen zuurstof?

3) hoelang kan een mierenkolonie max. In het reageerbuisjes blijven?

4) hoe zorg ik dat er meerdere koninginen bij met elkaar een kolonie starten moet ik ze nu al bij elkaar doen in hun proefbuis je of later, gaan ze vechten... ?

5) hoeveel koninginen max te samen en welke gevolgen kunnen hier aan vast hangen.


Alvast bedankt ;)
Gebruikersavatar
Poezewoefke
Lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 05 april 2019
Locatie: Wielsbeke België
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Wanneer legt de koningin eitjes?

Bericht door Poezewoefke »

1: hangt af van soort maar als de koningen op een donkere plaats ( door middel van washandje of rolletje zilverpapier rond het buisje ) liggen zonder trillingen; maar vaak spreken we hier over enkele dagen.

2: voor meeste soorten heeft de koningin tijdens de bruidsvlucht nog veel spiermassa over nadat ze haar vleugels heeft afgeworpen na de paring. Dus de koningin gebruikt die spiermassa als voedsel voor een lange tijd. Als de eerste werksters gearriveerd zijn na enkele maanden kun je een droppel honing/suikerwater en een fruitvliegje in het buisje stoppen.

3: hang af van soort tot soort maar in principe kunnen die in het buisje blijven totdat het echt over bevolkt is. Mieren voelen zich op hun gemak in kleine donkere plekjes en zullen er altijd voor kiezen om 'op' elkaar te leven in plaats van uit elkaar gespreid.

4: Meerdere koningen gebruiken tijdens het starten van kolonie kan alleen lukken bij bepaalde soorten waarvan de kolonie structuur bestaat uit meerdere koningen. ( meeste soorten hebben maar 1 koningin per kolonie )

Polygyn: Soort met meerdere koningen
Monogyn: Soort met 1 koningin
Parasitair: Soort waar de koningin een ander klein nest overneemt.
Laatst gewijzigd door Poezewoefke op 24 jul 2019, 18:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Kolonies
1x Messor barbarus , 1x Messor structor

Koloniesticthing:

32x Lasius niger, 12x Lasius flavus, 01x Lasius emarginatus
02x Formica fusca
Gebruikersavatar
Poezewoefke
Lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 05 april 2019
Locatie: Wielsbeke België
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Wanneer legt de koningin eitjes?

Bericht door Poezewoefke »

Welke soort hen je gevangen?

Lasius niger?

Lees anders even deze caresheet.

viewtopic.php?t=2446
Kolonies
1x Messor barbarus , 1x Messor structor

Koloniesticthing:

32x Lasius niger, 12x Lasius flavus, 01x Lasius emarginatus
02x Formica fusca
Noaap
Berichten: 24
Lid geworden op: 22 juli 2019

Re: Wanneer legt de koningin eitjes?

Bericht door Noaap »

Ja, Lasius Niger.
Bedankt voor de uitleg
Noaap
Berichten: 24
Lid geworden op: 22 juli 2019

Re: Wanneer legt de koningin eitjes?

Bericht door Noaap »

Kun je dan meerdere Lasius Niger koninginen bij elkaar steken of beter niet, is het legaal om mieren te verkopen of heb je een bewijs nodig of zo?
Gebruikersavatar
Poezewoefke
Lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 05 april 2019
Locatie: Wielsbeke België
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Wanneer legt de koningin eitjes?

Bericht door Poezewoefke »

Lasius niger is een monogyne mier soort dus neen je kan maar 1 koningin houden per kolonie
Kolonies
1x Messor barbarus , 1x Messor structor

Koloniesticthing:

32x Lasius niger, 12x Lasius flavus, 01x Lasius emarginatus
02x Formica fusca
Noaap
Berichten: 24
Lid geworden op: 22 juli 2019

Re: Wanneer legt de koningin eitjes?

Bericht door Noaap »

Ok
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Wanneer legt de koningin eitjes?

Bericht door Mika »

Poezewoefke schreef:Lasius niger is een monogyne mier soort dus neen je kan maar 1 koningin houden per kolonie
Lasius niger doet aan pleometrosis.

Zeker als je er veel hebt kan je ze bij elkaar zetten... Opgelet, zeker in artificiële omstandigheden leidt dit niet steeds tot succes... Als alle overgebleven gynes verwond raken in de 'eindstrijd', houd je geen kolonie over...

Elke gyne die er alleen in slaagt een kolonie te vormen, heeft haar kwaliteit bewezen.
DUCKDUCKGO!
Plaats reactie