Cataglyphis nodus

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
Gebruikersavatar
CmK666
Berichten: 15
Lid geworden op: 21 juli 2018
Gender:

Cataglyphis nodus

Bericht door CmK666 »

Hallo

Ik had vorige week een cataglyphis nodus queen gevangen en heb wat vragen want ik kan geen duidelijke info vinden online :)

1. Is deze soort claustral of semi-claustral? Sommige mensen zeggen dat ik de queen moet voeren maar op antstore.net bijv staat van niet..
En als ik haar wel moet voeren kan ik dan gewoon een dode krekel in het buisje leggen? Ik moet haar nog 2 weken in leven houden voor ik thuis ben en haar beter kan verzorgen lol

2. Ik had haar gevangen zonder vleugels toen ze aan het graven was. Betekent dit dat ze gepaard heeft?

3. Ik heb haar nu in een testtube zitten, maar wanneer de kolonie groter word en in een ander nest gaat moet ik ze dan wel water geven? Ze houden van droogte en warme nesten en het regent ook niet veel waar ze in de natuur wonen..

4. Ik zag dat iemand ze zaadjes gaf, maar ik dacht dat deze soort geen zaden eet.. moet ik ze zaden geven?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Cataglyphis nodus

Bericht door Mika »

Ik zou ze boosten met poppen. Best in een bakje met zand, en niet in een buisje. Ze spuiten zichzelf dood van het mierenzuur, deze stress soort.

Geef eens een foto. Geef eens wat meer info...

Mocht je er nog vinden, dan ben ik geïnteresseerd (ruime ervaring).
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
CmK666
Berichten: 15
Lid geworden op: 21 juli 2018
Gender:

Re: Cataglyphis nodus

Bericht door CmK666 »

Morgen avond ben ik terug en kan ik een foto posten. Ze zit in een buisje met een beetje water en veel ruimte met een beetje zand op de grond. Dat buisje ligt in een plastic bak met zand erin waar ze kan jagen (als deze soort dat doet geen idee) heb haar honing en een krekel gegeven.

Ik kan haar niet boosten ik vond haar helemaal alleen in mn tuin een holletje graven. Geen werksters geen eitjes. Ik hoop dat ze gwn nog eitjes gaat leggen
En anders zou ze het in mn tuin ook niet overleven als ze geboost zou moeten worden :(
Afbeelding
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Cataglyphis nodus

Bericht door Mika »

Mogelijk, maar het zijn nogal dunne gynes...

Ik heb ooit de mannetjes en gynes in het nest zien drinken van vers aangesleepte prooidieren... Dus dat doen ze wel.

Waar woon je dan, als ik vragen mag?
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
CmK666
Berichten: 15
Lid geworden op: 21 juli 2018
Gender:

Re: Cataglyphis nodus

Bericht door CmK666 »

Ik woon in nederland maar ik ben op vakantie in macedonië bij mijn familie. Ik ga morgen of overmorgen een nest zoeken van deze soort en proberen te broodboosten.. maar ik denk dat deze soort zeldzaam is hier dus wss vind ik geen. Had gewoon geluk dat er 1 mn tuin in vloog maar er moet ergens een nest zijn in de buurt anders kwam ze hier niet :P als ik niks vind hoop ik maar dat ze eitjes gaat leggen

Er zijn trouwens veel mensen geïntereseert in deze soort. Er zijn nu al 4 die ze van me wouden kopen. Ik kruip wel rond door heel macedonie proberen ze te vinden aha
Afbeelding
Gebruikersavatar
CmK666
Berichten: 15
Lid geworden op: 21 juli 2018
Gender:

Re: Cataglyphis nodus

Bericht door CmK666 »

https://www.mupload.nl/img/gbxxw10dk.jpg
Ik hou haar in zn bakje voor nu ^
Afbeelding
Gebruikersavatar
Sneeuwuil
Lid
Berichten: 558
Lid geworden op: 22 juli 2014
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Cataglyphis nodus

Bericht door Sneeuwuil »

Deze heb ik een aantal jaar gehouden en niet anders behandeld dan een Lasisus niger soort behalve dan dat ze van heel veel warmte houden. Erg leuke soort, zou ik graag weer willen houden :-)
Gebruikersavatar
CmK666
Berichten: 15
Lid geworden op: 21 juli 2018
Gender:

Re: Cataglyphis nodus

Bericht door CmK666 »

Oke ik heb naar nu al 2 weken in haar nest zitten: (heb haar al een maand maar moest haar naar nl vervoeren :P)

https://www.mupload.nl/img/z0ubw6t.png

Ze heeft nog geen eitjes gelegt en ze wil ook niks eten en rent veel rond in haar arena.. alles wat ik haar aanbied wilt ze niet hebben Krekels, muggen, honing, fruit. niks. Moet ik gewoon meer gedult hebben of is er iets mis>
Afbeelding
Plaats reactie