Messor Cephalotes (Aljosha)

Alle Messor kolonies van de leden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Aljosha
Lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 28 januari 2015
Gender:
Leeftijd: 24

Messor Cephalotes (Aljosha)

Bericht door Aljosha »

Ach, tijd voor nog eens een blog, nu 2 jaar verder en meer kennis en gehouden soorten dan daarvoor.

3 Weken geleden heb ik het risico genomen om bij mijn vriend Marcel (Eigenaar van BestAnts) een gyne van Messor Cephalotes te kopen. Waarom een risico..? Omdat dit een alleenstaande stichtende gyne is zonder noch eigen werksters voortgebracht te hebben. Sterfte van de gyne kan op iedereen random ogenblik zijn, zonder duidelijke oorzaak. En het is nu niet alsof ze mij maar enkele euro’s gekost heeft.

Deze gyne kwam met Express shipping 3 weken geleden aan, met een kleine berg van een 7-tal eitjes. De huidige status vandaag is een 8 tal eitjes en 6 kleine larfjes.

Wat info over de soort zelf.
De soort Messor Cephalotes komt uit Oost Afrika, meer specifiek de plekken rond Kenia. Het is de grootste Messor soort op aarde met een indrukwekkend grootte van 25mm voor de gynes en 5-20mm voor de werksters. Het is een granivore soort, die ook insecten eet. De soort heeft zeer indrukwekkende majors en een extreem felle rode kleur.

Ik hoop op het einde van mijn blog meer specifieke informatie weer te kunnen hebben gegeven over gedrag en andere dingen, maar nu met een stichtende gyne en vrij beperkte internet informatie valt er op het ogenblik weinig over te zeggen.
68BD23D8-3308-473C-AF39-AF00EF1B8CE1.png
F31CA8D4-4695-4824-BE0D-923469BEA1F6.png
96D1CCEC-A7C4-4BF6-AB27-39A0D89E0D43.png
32DAEF28-423C-41EE-AAA1-81D4691A81C4.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Paraponera clavata
Camponotus fulvopilosus
Myrmecocystus mimicus
Camponotus maculatus
Camponotus somalinus
Iridomyrmex purpureus
Gebruikersavatar
Aljosha
Lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 28 januari 2015
Gender:
Leeftijd: 24

Re: Messor Cephalotes (Aljosha)

Bericht door Aljosha »

Vragen en opmerkingen kunnen hier terecht: viewtopic.php?f=31&t=15139

Paraponera clavata
Camponotus fulvopilosus
Myrmecocystus mimicus
Camponotus maculatus
Camponotus somalinus
Iridomyrmex purpureus
Plaats reactie