soorten automatisch te herkennen

Determinaties van mieren
Plaats reactie
RT
Lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 30 juli 2018
Gender:
Leeftijd: 39

soorten automatisch te herkennen

Bericht door RT »

De technologische ontwikkeling van kunstmatige intelligentie staat niet stil. De apps die er zijn om waarnemingen vast te leggen, zijn inmiddels uitgebreid met de mogelijkheid om soorten automatisch te herkennen.
Ik heb het zelf met foto's van een aantal gevangen koninginnen geprobeerd en was erg te spreken over het resultaat (uiteraard werkt dit ook voor andere flora en fauna:

Wat heb je nodig?
1.Een login op http://www.waarneming.nl. Dit is de meest populaire, vrij toegankelijke website met waarnemingen van flora en fauna. Je kunt er ook op zien wat er allemaal bij jou in de buurt wordt gespot.
2.De app iObs uit de appstore (edit: Werken via de app vind ik lastiger dan rechtstreeks via de website)

De login van waarneming.nl kun je instellen in de app. Je hoeft daarna alleen maar een foto te maken van 'het beest' en op ID te drukken en de app doet de rest.

Ik ben benieuwd of jullie ook zo positief zijn over deze app.?
Laatst gewijzigd door RT op 19 aug 2019, 13:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: soorten automatisch te herkennen

Bericht door Floris »

Ik gebruik deze website en de app ObsMapp.
Ik geeft de meldingen echter handmatig door en kan me niet voorstellen dat determinatie mogelijk is aan de hand van een niet-professionele foto.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: soorten automatisch te herkennen

Bericht door Mika »

De vlaamse versie ziet er gelijkaardig uit. Ik gaf de foto van de rups van een koninginnepage in, en de site gaf koningspage... Zeer vreemd. De rupsen lijken niet zo erg op elkaar.

Zeker voor mieren lijkt me dat helemaal niet betrouwbaar. Te testen.
DUCKDUCKGO!
RT
Lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 30 juli 2018
Gender:
Leeftijd: 39

Re: soorten automatisch te herkennen

Bericht door RT »

Ik heb gisteravond nog een aantal testjes gedaan.

Alle foto's die ik heb gebruikt zijn genomen met een telefoon:
Het resultaat was inderdaad wisselend.
Close up foto's met een homogene achtergrond hadden het beste resultaat.

Lasius niger en Lasius flavus werden goed gedetermineerd Geotrupes stercorarius (gewone mestkever) werd direct met 70% zekerheid herkend.

Bij een andere kever, een wesp en een hommel kreeg ik een foutief advies.
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: soorten automatisch te herkennen

Bericht door Floris »

RT schreef:Lasius niger en Lasius flavus werden goed gedetermineerd Geotrupes stercorarius (gewone mestkever) werd direct met 70% zekerheid herkend.
Beide mierensoorten zijn onmogelijk te determineren aan de hand van een foto van een telefoon. De app geeft wellicht een schatting op basis van de meest voorkomend soorten.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Plaats reactie