Camponotus cruentatus (Cheezix)

Vragen en opmerkingen over de blogs
Gebruikersavatar
Cheezix
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 26 september 2018
Locatie: Dordrecht
Gender:
Leeftijd: 38

Re: Camponotus cruentatus (Cheezix)

Bericht door Cheezix »

Hoi Salvadore,
Dankjewel! Nee ik hoop juist dat ze lekker veel gaan graven en momenteel heb ik een aantal losse Lasius niger erin rondlopen om te testen op ontsnappingsmogelijkheden. En inderdaad, die hebben nu al door graven het buisje ontdekt, maar het tegenhouden van ontsnappen is erg simpel: altijd zorgen dat het buisje net onder het water niveau staat, want mieren kunnen niet zo goed onder water zwemmen haha.

Wat betreft de laser thermometer: ik kan geen online bestelling in mijn mail vinden, dus ik denk dat ik hem een keer toevallig in een winkel heb zien liggen. Waarschijnlijk een Gamma of Praxis. Alleen als ik even google dan vind ik al snel een betaalbare op bol.com: https://www.bol.com/nl/p/infrarood-ther ... 0079778336
"Ga naar de mieren, luiaard, kijk hoe ze werken en word wijs." Spreuken 6:6 uit de Bijbel

1 x Camponotus cruentatus [rond de 500 werksters + (super)majors]
40b
Berichten: 13
Lid geworden op: 20 mei 2018

Re: Camponotus cruentatus (Cheezix)

Bericht door 40b »

Hoi Cheezix,

Goede tip van die infrarood thermometer! Erg handig en effectief.
Ik ben ook meteen op zoek gegaan. :lol:

Die link die je stuurt van bol.com had ik ook gevonden, deze lijkt overigens zeer op degene die op aliexpress wordt verkocht voor 6 euro. Ik heb al meerdere producten op bol.com gevonden, direct van aliexpress.
Uiteindelijk besteld bij aliexpress, alleen even wachten ;)
Er waren ook een aantal met vochtigheidsmeter maar die vertrouw ik niet, lastig meten in het nest lijkt mij?
Gebruikersavatar
Cheezix
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 26 september 2018
Locatie: Dordrecht
Gender:
Leeftijd: 38

Re: Camponotus cruentatus (Cheezix)

Bericht door Cheezix »

Haha mooi dat ik je kon helpen met deze tip!

Ja, wel slim om via aliexpress te doen. Je bedaalt daar inderdaad meer met tijd dan met geld :)
Ik heb alleen wel gemerkt (door een slimme opmerking van een vriend van mij gister), dat ik niet accuraat door het glas heen kan meten, dus ik meet dan vooral de temperatuur van het glas zelf. Dus zorg dat je je formicarium geopend hebt wanneer je metingen doet!
"Ga naar de mieren, luiaard, kijk hoe ze werken en word wijs." Spreuken 6:6 uit de Bijbel

1 x Camponotus cruentatus [rond de 500 werksters + (super)majors]
BartR
Berichten: 563
Lid geworden op: 31 juli 2018

Re: Camponotus cruentatus (Cheezix)

Bericht door BartR »

Mijne gyne doet nog steeds helemaal niks. De cocon die op knappen stond is verdwenen en ze heeft nu 1 nieuwe cocon. Ik heb verschillende temperaturen (ze geeft voorkeur aan direct op de mat, vocht en suikerwater. Daarnaast heeft ze honing en fruitvliegjes.

Ze eet niet en als ik kijk loopt ze wat te zeulen met de cocon.

Nog tips?

Update: ik kijk net en zie dat ze weer al haar cocons heeft opgegeten. Iemand een tip om deze kolonie van de grond te krijgen?
1x Polyrhachis dives - 1q 20W Blog
1 x Formica fusca 1Q 6W - Blog
1 x Lasius flavus 1Q - Blog
1 x Camponotus cruentatus 1Q - Blog
Gebruikersavatar
Cheezix
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 26 september 2018
Locatie: Dordrecht
Gender:
Leeftijd: 38

Re: Camponotus cruentatus (Cheezix)

Bericht door Cheezix »

Vreemd! Ik zou haar niet teveel suiker of honing geven, want dat is voor energie en als ze hyperactief is zal ze niet rustig voor haar broed zorgen denk ik. Ze heeft vooral rust en warmte nodig, dus probeer haar zo weinig mogelijk te storen (hooguit 1x per week). Deze soort heeft een hele langzame start, maar kan in 2 jaar al uitgroeien tot 2000 mieren!

Edit: de konigin heeft in het begin sowieso eigenlijk geen voedsel nodig, omdat ze interne voorraden bezit om haar kolonie op te starten. Wanneer ze de eerste werksters heeft opgevoed met haar eigen voorraad dan kunnen die daarna de verzorging overnemen voor het nieuwe broed en deze werksters hebben dan uiteraard voedsel nodig voor zichzelf en het broed, want zij hebben deze voorraad natuurlijk niet.
Wanneer de koningin haar broed opeet voelt ze zich niet veilig of op een comfortabele plek om haar kolonie te starten. Ze neemt dan de energie die ze heeft gestopt in het broed weer tot zich om geen energie te verspillen, totdat ze het weer opnieuw probeert. Dus laat haar gewoon zoveel mogelijk met rust met voldoende vocht en warmte en duisternis en dan zouden er over enkele maanden een heel aantal werksters moeten rondlopen in je testbuis! Mieren kunnen ook best lang zonder voedsel, als ik kijk naar de winterslaap die ze hielden van november tot maart zonder eten! En ze lagen gewoon bij mij op de slaapkamer, waar het nooit heel koud is.
"Ga naar de mieren, luiaard, kijk hoe ze werken en word wijs." Spreuken 6:6 uit de Bijbel

1 x Camponotus cruentatus [rond de 500 werksters + (super)majors]
salvadore
Lid
Berichten: 115
Lid geworden op: 27 september 2018
Locatie: baarn
Gender:
Leeftijd: 19
Contacteer:

Re: Camponotus cruentatus (Cheezix)

Bericht door salvadore »

Cheezix schreef:Nee ik hoop juist dat ze lekker veel gaan graven en momenteel heb ik een aantal losse Lasius niger erin rondlopen om te testen op ontsnappingsmogelijkheden. En inderdaad, die hebben nu al door graven het buisje ontdekt, maar het tegenhouden van ontsnappen is erg simpel: altijd zorgen dat het buisje net onder het water niveau staat, want mieren kunnen niet zo goed onder water zwemmen haha.
Zo kan het ook :lol: :lol: .
Cheezix schreef:Wat betreft de laser thermometer: ik kan geen online bestelling in mijn mail vinden, dus ik denk dat ik hem een keer toevallig in een winkel heb zien liggen. Waarschijnlijk een Gamma of Praxis. Alleen als ik even google dan vind ik al snel een betaalbare op bol.com: https://www.bol.com/nl/p/infrarood-ther ... 0079778336
Oké ga ik maar zoeken op aliexpress zoals 40b ook al zei :) .
Hoi, salvadore hier.
De houder van 16 verschillende mierensoorten.
Hier een paar van mijn soorten
F. sanguinea Blog
D. rugosum
C. nicobarensis
C. barcaricus
C. thoracius
P. pallidula
P. noda
P. dives
Instagram: Salvadoresants
YouTube: AquaticAnt ;)
BartR
Berichten: 563
Lid geworden op: 31 juli 2018

Re: Camponotus cruentatus (Cheezix)

Bericht door BartR »

Cheezix schreef:Vreemd! Ik zou haar niet teveel suiker of honing geven, want dat is voor energie en als ze hyperactief is zal ze niet rustig voor haar broed zorgen denk ik. Ze heeft vooral rust en warmte nodig, dus probeer haar zo weinig mogelijk te storen (hooguit 1x per week). Deze soort heeft een hele langzame start, maar kan in 2 jaar al uitgroeien tot 2000 mieren!

Edit: de konigin heeft in het begin sowieso eigenlijk geen voedsel nodig, omdat ze interne voorraden bezit om haar kolonie op te starten. Wanneer ze de eerste werksters heeft opgevoed met haar eigen voorraad dan kunnen die daarna de verzorging overnemen voor het nieuwe broed en deze werksters hebben dan uiteraard voedsel nodig voor zichzelf en het broed, want zij hebben deze voorraad natuurlijk niet.
Wanneer de koningin haar broed opeet voelt ze zich niet veilig of op een comfortabele plek om haar kolonie te starten. Ze neemt dan de energie die ze heeft gestopt in het broed weer tot zich om geen energie te verspillen, totdat ze het weer opnieuw probeert. Dus laat haar gewoon zoveel mogelijk met rust met voldoende vocht en warmte en duisternis en dan zouden er over enkele maanden een heel aantal werksters moeten rondlopen in je testbuis! Mieren kunnen ook best lang zonder voedsel, als ik kijk naar de winterslaap die ze hielden van november tot maart zonder eten! En ze lagen gewoon bij mij op de slaapkamer, waar het nooit heel koud is.

Dank je! Klopt ik weet dat ze geen voeding nodig hebben. Echter is ze al van vorig jaar juli en in een Facebook groep zei iemand op een foto te kunnen zien dat ze compleet uitgehongerd was. Toen ik een druppeltje honing gaf dook ze daar werkelijk op af en is een minuut of tien blijven eten. Daarna is ze weer haar buis ingegaan.

Omdat een cocon op knappen stond, je zag de gaster en achterpoten al, had ik de buis in een bakje gelegd. Ik zal haar nu gewoon weer opsluiten in een buis en weer wegleggen. Ik kijk hooguit 1x in de 6 weken.
1x Polyrhachis dives - 1q 20W Blog
1 x Formica fusca 1Q 6W - Blog
1 x Lasius flavus 1Q - Blog
1 x Camponotus cruentatus 1Q - Blog
Gebruikersavatar
Cheezix
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 26 september 2018
Locatie: Dordrecht
Gender:
Leeftijd: 38

Re: Camponotus cruentatus (Cheezix)

Bericht door Cheezix »

Als je maar 1x in de 6 weken kijkt dan heeft ze duidelijk genoeg rust! Misschien is het dan toch te koel voor haar. Heb je de temperatuur gemeten? Deze soort gedijt alleen bij hogere temperaturen (rond 25-28 graden) zoals je zelf waarschijnlijk ook gelezen hebt. Ze zal nu ook wel behoefte hebben aan eiwitten hebben, maar je had al fruitvliegjes gegeven zei je maar die wilde ze niet hebben? Ik merk dat deze soort vrij kieskeurig is als het gaat om dierlijk voedsel. Dus ik probeer vanalles uit en het ene insect willen ze wel en de andere soort weer niet.
"Ga naar de mieren, luiaard, kijk hoe ze werken en word wijs." Spreuken 6:6 uit de Bijbel

1 x Camponotus cruentatus [rond de 500 werksters + (super)majors]
BartR
Berichten: 563
Lid geworden op: 31 juli 2018

Re: Camponotus cruentatus (Cheezix)

Bericht door BartR »

Ik zal ook even een krekel proberen.

Ze staat half op een warmtemat en de temperatuur is 30 vol op de mat. Waar de buis ligt is het tussen de 25 en 28 graden. Dus ook dat zou geen probleem moeten zijn.
1x Polyrhachis dives - 1q 20W Blog
1 x Formica fusca 1Q 6W - Blog
1 x Lasius flavus 1Q - Blog
1 x Camponotus cruentatus 1Q - Blog
Gebruikersavatar
Cheezix
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 26 september 2018
Locatie: Dordrecht
Gender:
Leeftijd: 38

Re: Camponotus cruentatus (Cheezix)

Bericht door Cheezix »

Klinkt alsof de condities perfect zijn! Misschien natuurlijk mineraalwater doen ipv kraanwater? Ik kan verder ook niets meer bedenken.
"Ga naar de mieren, luiaard, kijk hoe ze werken en word wijs." Spreuken 6:6 uit de Bijbel

1 x Camponotus cruentatus [rond de 500 werksters + (super)majors]
BartR
Berichten: 563
Lid geworden op: 31 juli 2018

Re: Camponotus cruentatus (Cheezix)

Bericht door BartR »

Ik wacht het gewoon weer af. Bedankt.

Sorry voor het kapen van jouw bericht
1x Polyrhachis dives - 1q 20W Blog
1 x Formica fusca 1Q 6W - Blog
1 x Lasius flavus 1Q - Blog
1 x Camponotus cruentatus 1Q - Blog
Gebruikersavatar
Cheezix
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 26 september 2018
Locatie: Dordrecht
Gender:
Leeftijd: 38

Re: Camponotus cruentatus (Cheezix)

Bericht door Cheezix »

Geen probleem hoor! Zo druk is het hier toch niet ;-)
"Ga naar de mieren, luiaard, kijk hoe ze werken en word wijs." Spreuken 6:6 uit de Bijbel

1 x Camponotus cruentatus [rond de 500 werksters + (super)majors]
Gebruikersavatar
Anthis
Berichten: 29
Lid geworden op: 27 mei 2019

Re: Camponotus cruentatus (Cheezix)

Bericht door Anthis »

Nog updates?
Gebruikersavatar
Cheezix
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 26 september 2018
Locatie: Dordrecht
Gender:
Leeftijd: 38

Re: Camponotus cruentatus (Cheezix)

Bericht door Cheezix »

Bedankt voor je vraag! Het is leuk om te zien dat er interesse is en dit geeft mij motivatie om weer een bericht te plaatsen. :)
"Ga naar de mieren, luiaard, kijk hoe ze werken en word wijs." Spreuken 6:6 uit de Bijbel

1 x Camponotus cruentatus [rond de 500 werksters + (super)majors]
Gebruikersavatar
Anthis
Berichten: 29
Lid geworden op: 27 mei 2019

Re: Camponotus cruentatus (Cheezix)

Bericht door Anthis »

Ik heb mijn C. Cruentatus nu ook een week. Ze lijken enkel wat te sabbelen aan de proteïnen die ik ze geef. Maar daar maak ik me niet zo druk om aangezien ik ze nog maar een week heb. Prachtig om te zien hoe het gaster helemaal opzwelt als ze drinken. Ze kwamen aan met 2w, 1 pop en wat eitjes. Ze hebben nu 3 werksters schat ik, maar er patrouilleert altijd maar 1 werkster dus... De mijne zitten op 26 graden. Nemen ze fruitvliegjes aan bij jou? Hier negeren ze die compleet.
Gebruikersavatar
Cheezix
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 26 september 2018
Locatie: Dordrecht
Gender:
Leeftijd: 38

Re: Camponotus cruentatus (Cheezix)

Bericht door Cheezix »

Op dit moment zijn ze gek op fruitvliegjes. Ik heb wat kweek opgezet dat ik met een transparant slangetje kan aansluiten op de reageerbuis. Zodra een fruitvliegje zich in het slangetje waagt en een werkster komt het tegen begint een woeste achtervolging die meestal binnen 1 seconde al eindigt :-D
"Ga naar de mieren, luiaard, kijk hoe ze werken en word wijs." Spreuken 6:6 uit de Bijbel

1 x Camponotus cruentatus [rond de 500 werksters + (super)majors]
Gebruikersavatar
Anthis
Berichten: 29
Lid geworden op: 27 mei 2019

Re: Camponotus cruentatus (Cheezix)

Bericht door Anthis »

Tof idee! Wel opletten met mijten, heb ook een kweek opgezet. Toen ik ze van wat dichterbij bekeek merkte ik op dat het bakje volzat van de mijten, vermoedelijk nog eens de bloedzuiger de ook. Ik vries ze nu eerst in.
Gebruikersavatar
Cheezix
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 26 september 2018
Locatie: Dordrecht
Gender:
Leeftijd: 38

Re: Camponotus cruentatus (Cheezix)

Bericht door Cheezix »

Oh bah! Ik zal er zeker op letten. Wat voor kleur hebben de mijten? Zijn de mijten ook eetbaar voor de mieren als ze ingevroren zijn geweest?
"Ga naar de mieren, luiaard, kijk hoe ze werken en word wijs." Spreuken 6:6 uit de Bijbel

1 x Camponotus cruentatus [rond de 500 werksters + (super)majors]
Laura85
Berichten: 29
Lid geworden op: 07 juni 2019
Gender:

Re: Camponotus cruentatus (Cheezix)

Bericht door Laura85 »

Mooie foto's. Hoe ben je aan die bladluizen gekomen? Is dat een kweek?
Camponotus turkestanus (1Q+4w) Blog
Pheidole aphrasta (1Q+20w)
Lasius niger (3Q)
Gebruikersavatar
Cheezix
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 26 september 2018
Locatie: Dordrecht
Gender:
Leeftijd: 38

Re: Camponotus cruentatus (Cheezix)

Bericht door Cheezix »

Laura85 schreef:Mooie foto's. Hoe ben je aan die bladluizen gekomen? Is dat een kweek?
Dank je! Nee ik heb gewoon een tak uit mijn tuin gesnoeit met bladluizen erop. Dus het was maar heel tijdelijk dat ze konden melken. Maar ze waren er super blij mee en de achterlijfjes zwelden meteen op ;)
Laatst gewijzigd door Cheezix op 15 jul 2019, 13:21, 1 keer totaal gewijzigd.
"Ga naar de mieren, luiaard, kijk hoe ze werken en word wijs." Spreuken 6:6 uit de Bijbel

1 x Camponotus cruentatus [rond de 500 werksters + (super)majors]
Laura85
Berichten: 29
Lid geworden op: 07 juni 2019
Gender:

Re: Camponotus cruentatus (Cheezix)

Bericht door Laura85 »

O, bedankt voor de tip. Het ia wel heel leuk om te zien hoe ze zich zo over die luizen ontfermen.
Camponotus turkestanus (1Q+4w) Blog
Pheidole aphrasta (1Q+20w)
Lasius niger (3Q)
Gebruikersavatar
Cheezix
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 26 september 2018
Locatie: Dordrecht
Gender:
Leeftijd: 38

Re: Camponotus cruentatus (Cheezix)

Bericht door Cheezix »

Jazeker! En er bestaat geen betere voeding dan het sap dat de luizen uitscheiden. Het bevat zowel suikers als proteïnen!
"Ga naar de mieren, luiaard, kijk hoe ze werken en word wijs." Spreuken 6:6 uit de Bijbel

1 x Camponotus cruentatus [rond de 500 werksters + (super)majors]
Gebruikersavatar
Anthis
Berichten: 29
Lid geworden op: 27 mei 2019

Re: Camponotus cruentatus (Cheezix)

Bericht door Anthis »

Heel interessante blog. Wel vet dat je slechts een enkele koningin tot een kolonie van al 20w hebt kunnen krijgen. Zeker niet de gemakkelijkste. Mijn kolonie heeft nu 2w. Nemen regelmatig proteïne aan. Hun lievelings voer zijn vliegen, die kunnen ze nooit weerstaan.
Gebruikersavatar
Cheezix
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 26 september 2018
Locatie: Dordrecht
Gender:
Leeftijd: 38

Re: Camponotus cruentatus (Cheezix)

Bericht door Cheezix »

Dank voor je leuke reactie Anthis!

Ja ik ben ook erg blij dat het allemaal lukt. Ik denk vooral dat de juiste warmte en vocht essentieel zijn voor deze soort.
En inderdaad, die van mij zijn ook stapelgek op zachte zwarte vliegen. Maar ook muggen, langpoot muggen en fruitvliegjes zijn altijd acceptabel.

Heb je ook al eens graszaden geprobeerd? Een aantal zaden hebben ze bij hun nestingang geplant, dus ze doen er wel wat mee. Waarschijnlijk om het nest steviger te maken d.m.v. de graswortels die dan het zand bij elkaar houden.
"Ga naar de mieren, luiaard, kijk hoe ze werken en word wijs." Spreuken 6:6 uit de Bijbel

1 x Camponotus cruentatus [rond de 500 werksters + (super)majors]
Gebruikersavatar
Cheezix
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 26 september 2018
Locatie: Dordrecht
Gender:
Leeftijd: 38

Re: Camponotus cruentatus (Cheezix)

Bericht door Cheezix »

Anthis schreef:Mijn cruentatus negeert ook fruitvliegjes, pissebedden lijken favoriet. Ik heb ze nu een week, dus verwacht nog niet dat ze al veel voer aannemen. Hopelijk snel terug wat broed bij je kolonie!
Eten die van jou pissebedden? Die van mij negeren de pissebedden volledig en ik heb er tientallen rondlopen om het afval op te ruimen.
"Ga naar de mieren, luiaard, kijk hoe ze werken en word wijs." Spreuken 6:6 uit de Bijbel

1 x Camponotus cruentatus [rond de 500 werksters + (super)majors]
Gebruikersavatar
Anthis
Berichten: 29
Lid geworden op: 27 mei 2019

Re: Camponotus cruentatus (Cheezix)

Bericht door Anthis »

Dit was in de eerste week. Nu negeren ze pissebedden ook totaal. Een keer heb ik eens een levende in hun slangetjes dat naar het nest lijdt gestopt. Deze hebben ze wel vermoord maar eten deden ze er niet aan want het volledige karkas lag de volgende ochtend buiten. Ik houd ze in een droge setup, enkel zand dat helemaal droog is zodat ze hun nest daar niet in maken. Dus graszaad zou niet uitkomen. Maar miss nemen ze dit wel aan als voedsel.
Gebruikersavatar
Cheezix
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 26 september 2018
Locatie: Dordrecht
Gender:
Leeftijd: 38

Re: Camponotus cruentatus (Cheezix)

Bericht door Cheezix »

Ah vandaar! Ik denk dat ze de pissebed alleen hebben gedood om hun nest te beschermen.

Laat me weten of ze graszaden accepteren als voedsel. Ik had ergens op internet gelezen dat ze zaden als hoofdvoedselbron kunnen hebben (waarschijnlijk als er weinig anders te eten is).
"Ga naar de mieren, luiaard, kijk hoe ze werken en word wijs." Spreuken 6:6 uit de Bijbel

1 x Camponotus cruentatus [rond de 500 werksters + (super)majors]
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: Camponotus cruentatus (Cheezix)

Bericht door Westdijk »

Ik voer levende insecten en daarbij sneuvelen ook weleens mieren of raken ze gewond, maar het is voor mijn gevoel toch anders dan verschillende soorten mieren of mieren afkomstig van verschillende koloniën bewust bij elkaar te zetten voor jouw verwachting van een slagveld. Ik zou er minder moeite mee hebben als je een gemeenschapsbak probeert in stand te houden met een verscheidenheid aan soorten, waarbij je goed hebt nagedacht over de keuze van mieren. Dan ontstaan er ook grensconflicten of ruzies over voedsel waarbij slachtoffers kunnen vallen, maar in mijn beleving toch anders. Slechts mijn mening. Nu leeft er een kolonie Camponotus cruentatus en de restanten van twee groepen Lasius niger in je formicarium. De laatste soort is totaal ongeschikt voor een gemeenschapsbak en ik hoop niet dat ze je nog onaangename verrassingen gaan bezorgen.
Gebruikersavatar
Cheezix
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 26 september 2018
Locatie: Dordrecht
Gender:
Leeftijd: 38

Re: Camponotus cruentatus (Cheezix)

Bericht door Cheezix »

Ik snap je punt, maar de Lasius niger hebben geen koningin dus deze zullen spoedig uitsterven. Het was in beide gevallen een kleine test voor hoe mijn Camponotus cruentatus reageert op een lichte dreiging en concurrentie. Ik vond het enorm fascinerend en had geen moment het idee dat mijn kolonie werkelijk in gevaar was. Heb je een goed argument waarom ik dit beter niet had kunnen doen? Ik sta altijd open om te leren!
"Ga naar de mieren, luiaard, kijk hoe ze werken en word wijs." Spreuken 6:6 uit de Bijbel

1 x Camponotus cruentatus [rond de 500 werksters + (super)majors]
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: Camponotus cruentatus (Cheezix)

Bericht door Westdijk »

Als je een test wilt uitvoeren, dan moet je een plan van aanpak hebben en een idee wat je met het resultaat wilt gaan doen. Wat ik tot zover heb gelezen wekte bij mij de indruk dat je zonder er goed bij na te denken tot tweemaal toe wat mieren bij elkaar hebt gegooid. Mijn mening is dat het geen test is om te zien hoe de Camponotus op lichte dreiging reageert, maar om de buitenwereld in een arena te veranderen of een slagveld, zoals je zelf hebt verwoord in je blog.
Cheezix schreef:Ik snap je punt, maar de Lasius niger hebben geen koningin dus deze zullen spoedig uitsterven.
Ik heb deze soort zelf en de werksters blijken echte overlevers te zijn. Deze agressieve en territoriale mieren leven onder goede omstandigheden geen weken of maanden, maar misschien wel tot twee jaar. Als je geluk hebt zijn er geen poppen om te verzorgen en blijven ze als een zielig hoopje bij elkaar zitten en verstoord niemand ze tot ze één voor één sterven, een langzame dood. In dat geval is er ook geen sprake van concurrentie, dat je wilt testen.

Als je concurrentie wilt observeren dan moet je een kolonie erbij zetten en geen groep van werksters. Misschien is een combinatie met juist een veel kleinere en minder agressieve soort als een Temnothorax nylanderi beter geschikt of een mier met een andere levensstijl, zoals de Lasius flavus die de grootste deel van haar tijd ondergronds doorbrengt. Er is een goede reden waarom een Lasius niger nooit in een gemeenschapsbak wordt toegepast. Zoek voor argumenten waarom je keuze op een bepaalde soort is gevallen. Het zal voor mij in ieder geval professioneler overkomen dan er zaten wat hardnekkige werksters op een takje, die ik afknipte voor de luizen.
Cheezix schreef:Ik vond het enorm fascinerend en had geen moment het idee dat mijn kolonie werkelijk in gevaar was.
Daar heb ik begrip voor. Hetzelfde gevoel ervaar ik tijdens het voeren van mijn mieren ook, maar stel je voor dat een Lasius niger werkster in het nest van de Camponotus terecht komt en de koningin verwond of de Camponotus werksters van het voedsel afhoudt, de toegang tot het nest blokkeert met niets anders dan hun dreigende aanwezigheid, etc.
Cheezix schreef: Heb je een goed argument waarom ik dit beter niet had kunnen doen? Ik sta altijd open om te leren!
Een overtuigend argument heb ik niet. Tijdens het voederen veranderen mijn buitenwerelden ook in een arena. Ik kan gefascineerd toekijken hoe een wesp zich dood vecht met een arme werkster tussen haar kaken. Alleen komt het niet bij me op om bewust een groep mieren in de buitenwereld te gooien. Ik vond het al spijtig toen ik een ontsnapte werkster zag lopen dat ik deze in de dichtstbijzijnde kolonie wierp en dat dit niet haar kolonie bleek te zijn. Mijn miserabele poging met een wattenstaafje om het paniekerige beestje eruit te halen verstoorde de hele kolonie en dat bezegelde binnen enkele tellen haar lot. Nee, dat vond ik niet fascinerend meer.
Plaats reactie