Camponotus cruentatus (Cheezix)

Vragen en opmerkingen over de blogs
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Camponotus cruentatus (Cheezix)

Bericht door Mika »

Cheezix schreef:Laat me weten of ze graszaden accepteren als voedsel. Ik had ergens op internet gelezen dat ze zaden als hoofdvoedselbron kunnen hebben (waarschijnlijk als er weinig anders te eten is).
Dat zou me verschrikkelijk verbazen...
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Cheezix
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 26 september 2018
Locatie: Dordrecht
Gender:
Leeftijd: 38

Re: Camponotus cruentatus (Cheezix)

Bericht door Cheezix »

Westdijk schreef:Als je een test wilt uitvoeren, dan moet je een plan van aanpak hebben en een idee wat je met het resultaat wilt gaan doen. Wat ik tot zover heb gelezen wekte bij mij de indruk dat je zonder er goed bij na te denken tot tweemaal toe wat mieren bij elkaar hebt gegooid. Mijn mening is dat het geen test is om te zien hoe de Camponotus op lichte dreiging reageert, maar om de buitenwereld in een arena te veranderen of een slagveld, zoals je zelf hebt verwoord in je blog.
Dat klopt inderdaad. Het was ook geen voorbedacht experiment en ik ben slechts een amateur. Ik geloof alleen wel dat je van je fouten meer leert dan van je successen, dus ik ga voortaan altijd de wilde mieren eerst van de luizen halen voordat ik takjes aan mijn mieren geef!
Westdijk schreef:Ik heb deze soort zelf en de werksters blijken echte overlevers te zijn. Deze agressieve en territoriale mieren leven onder goede omstandigheden geen weken of maanden, maar misschien wel tot twee jaar. Als je geluk hebt zijn er geen poppen om te verzorgen en blijven ze als een zielig hoopje bij elkaar zitten en verstoord niemand ze tot ze één voor één sterven, een langzame dood. In dat geval is er ook geen sprake van concurrentie, dat je wilt testen.


Oh wow! Ik dacht dat bijna alle soorten werksters hooguit enkele maanden leven. Dan heb ik me daar inderdaad sterk in vergist! Het verbaasde me al dat die eerste groep het zo lang volhoudt, maar gelukkig vermijden die alle contact met mijn eigen mieren.
Westdijk schreef:Als je concurrentie wilt observeren dan moet je een kolonie erbij zetten en geen groep van werksters. (...) Het zal voor mij in ieder geval professioneler overkomen dan er zaten wat hardnekkige werksters op een takje, die ik afknipte voor de luizen.
Zoals ik al zei, ik ben absoluut geen professional, maar slechts een mieren en insecten enthousiasteling al vanaf mijn jonge jaren. Ik ga zeker voortaan minder impulsief te werk!
Westdijk schreef:Daar heb ik begrip voor. Hetzelfde gevoel ervaar ik tijdens het voeren van mijn mieren ook, maar stel je voor dat een Lasius niger werkster in het nest van de Camponotus terecht komt en de koningin verwond of de Camponotus werksters van het voedsel afhoudt, de toegang tot het nest blokkeert met niets anders dan hun dreigende aanwezigheid, etc.
Ja dat zou zeker een probleem zijn, maar momenteel zie ik mijn Camponotus cruentatus gewoon rustig verspreid lopen op zoek naar voedsel. En de broedkamer ziet er verder ook rustig uit met heel veel poppen en een paar werksers die de boel verzorgen.
Westdijk schreef:Ik vond het al spijtig toen ik een ontsnapte werkster zag lopen dat ik deze in de dichtstbijzijnde kolonie wierp en dat dit niet haar kolonie bleek te zijn. Mijn miserabele poging met een wattenstaafje om het paniekerige beestje eruit te halen verstoorde de hele kolonie en dat bezegelde binnen enkele tellen haar lot. Nee, dat vond ik niet fascinerend meer.
Nee inderdaad, dat kan ik zeker begrijpen! Wat ik niet in mijn blog heb vermeld zijn twee werksers die onlangs overleden zijn. Eentje tijdens een ontsnapping, omdat er een kleine opening was in mijn voederbakje. Toen ik de ontsnapte mieren terugzette is er eentje te vroeg van mijn wattenstaafje afgesprongen en kwam daarbij ergens achte rmijn moederhaard. :cry: Er zitten daat zeker spinnen, dus dat kan ze niet overleeft hebben. Ik kan er verder ook niet goed achter kijken. Daarnaast had ik het pvc slangetje voor de waterleiding met plakband aan de binnenkant op zijn plaats geplakt. Met zand had ik het deel ertussen wat nog plakte bestrooid en daarmee dacht ik dat het voldoende bdekt was. Maar toch zag ik ongeveer 1,5 week geleden een mier vast zitten op het plakband. Ik heb haar voorzichtig losgemaakt, maar ik denk dat ze al heel wat uurtjes vast zat, want toen ze bevrijd was stierf ze meteen daarna in mijn hand. :cry: :cry: :cry: Ik heb haar in het terrarium gelegd en 1 van de werksters heeft haar opgepakt en haar een paar keer rond gedragen. Het leek bijna een soort eerbewijs. Ik zal dit in mijn blog plaatsen, want ook de drama hoort in het verhaal thuis.
"Ga naar de mieren, luiaard, kijk hoe ze werken en word wijs." Spreuken 6:6 uit de Bijbel

1 x Camponotus cruentatus [rond de 500 werksters + (super)majors]
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: Camponotus cruentatus (Cheezix)

Bericht door Westdijk »

Dode mieren worden door de werksters om praktische redenen zo ver mogelijk van het nest gedumpt. Het verkleint bijvoorbeeld de kans op de uitbraak van ziekten. De volgende keer zou ik dus geen dode werkster terug in het terrarium leggen.

Geniet van je mieren en ik ben zelf ook een amateur op dit gebied. Er valt nog zoveel te leren.
Gebruikersavatar
Cheezix
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 26 september 2018
Locatie: Dordrecht
Gender:
Leeftijd: 38

Re: Camponotus cruentatus (Cheezix)

Bericht door Cheezix »

Mika schreef:Dat zou me verschrikkelijk verbazen...
Ja ik moet me hebben vergist, maar toen ik op zoek was naar informatie over het dieet meen ik toch ergens in een oude studie te hebben gelezen dat ze veel zaden naar het nest brachten. Misschien alleen in verband met de mierenbroodjes? Of anders ging het waarschijnlijk over een andere soort.

Ik heb nogmaals gezocht en kwam nu deze studie tegen. Heel interessant!

FORAGING ECOLOGY OF THE APHID-TENDING ANT CAMPONOTUS CRUENTATUS (HYMENOPTERA, FORMICIDAE) IN A SAVANNA-LIKE GRASSLAND
http://other.museucienciesjournals.cat/ ... 95-204.pdf
"Ga naar de mieren, luiaard, kijk hoe ze werken en word wijs." Spreuken 6:6 uit de Bijbel

1 x Camponotus cruentatus [rond de 500 werksters + (super)majors]
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Camponotus cruentatus (Cheezix)

Bericht door Mika »

Inderdaad interessant. Ik heb vooral de discussie gelezen.

Camponotus cruentatus is de soort waarvoor ik honingdauwsurrogaat heb ontworpen. Mijn kolonie groeide niet meer op insecten en suikerwater.

By the way, ik word graag verbaasd, dus laat je daardoor niet tegenhouden.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Cheezix
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 26 september 2018
Locatie: Dordrecht
Gender:
Leeftijd: 38

Re: Camponotus cruentatus (Cheezix)

Bericht door Cheezix »

Ja, dat is een hele mooie en duidelijke handleiding! Op basis daarvan heb ik alvast aminozuur ampullen gekocht, zodat ik honingdauwsurrogaat kan maken wanneer er buiten bijna geen insecten meer zijn. :)
"Ga naar de mieren, luiaard, kijk hoe ze werken en word wijs." Spreuken 6:6 uit de Bijbel

1 x Camponotus cruentatus [rond de 500 werksters + (super)majors]
Darkraider
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 juni 2018
Gender:

Re: Camponotus cruentatus (Cheezix)

Bericht door Darkraider »

Als ik jou was zou ik geen insecten van buitenaf erin doen (mijt en andere kleine insecten ongedierte die je kolonie kunnen schaden )
En cruentatus kan bijna zonder vocht zelf in het begin helemaal geen vocht
De beste temperatuur is 27-28 graden met behulp van een warmtemat
Geef ze als voeding honingdauw honing stroop en af en toenkrekels of dubias

Groet
Gebruikersavatar
Cheezix
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 26 september 2018
Locatie: Dordrecht
Gender:
Leeftijd: 38

Re: Camponotus cruentatus (Cheezix)

Bericht door Cheezix »

Hartelijk dank voor de tips! Ik zag inderdaad laatst een bromvlieg met allemaal mijten op de buik. Heel bizar, want dit heb ik nooit eerder gezien. Ik heb deze maar aan een spin gevoerd i.p.v. aan mijn mieren :D
"Ga naar de mieren, luiaard, kijk hoe ze werken en word wijs." Spreuken 6:6 uit de Bijbel

1 x Camponotus cruentatus [rond de 500 werksters + (super)majors]
Darkraider
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 juni 2018
Gender:

Re: Camponotus cruentatus (Cheezix)

Bericht door Darkraider »

Net mijn kolonie een nieuw nest gegeven
Ik heb wat filmpjes gemaakt maar ik mag geen mov
plaatsen
Denk dat ik rond de 250 w heb nu met denk rond de 50-75
majors
Gebruikersavatar
Cheezix
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 26 september 2018
Locatie: Dordrecht
Gender:
Leeftijd: 38

Re: Camponotus cruentatus (Cheezix)

Bericht door Cheezix »

Wow gaaf! Kun je niet gewoon uploaden naar Youtube en dan hier plaatsen?
"Ga naar de mieren, luiaard, kijk hoe ze werken en word wijs." Spreuken 6:6 uit de Bijbel

1 x Camponotus cruentatus [rond de 500 werksters + (super)majors]
Erikomanos
Lid
Berichten: 263
Lid geworden op: 08 november 2017
Locatie: Assen
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Camponotus cruentatus (Cheezix)

Bericht door Erikomanos »

Je hebt 2 problemen.
1- schimmel
2- wel/niet genoeg water in het nest

Ik heb het idee dat het misschien 1 en dezelfde zijn.
Schimmels ontstaan/gedijen alleen maar als de omstandigheden zich daarvoor lenen. Vocht is daarvoor nodig!
Dus het is te nat aan die kant van je terrarium.

Misschien kun je beter een tijdje stoppen met water via de trechter te geven en beter via bovengrondse proefbuisjes oid aan te bieden.
Ik denk namelijk dat het ook vrij lastig te bepalen is hoeveel water er in de grond zit. Hoe meet je dit normaliter? Is het altijd even warm? Staat de lamp altijd dezelfde tijden/uren aan?
Hobby begonnen sinds 8-11-17
Lasius niger
Lasius flavus
Messor barbarus-BLOG-|-V&O-
Formica fusca-BLOG-|-V&O-
Gebruikersavatar
Cheezix
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 26 september 2018
Locatie: Dordrecht
Gender:
Leeftijd: 38

Re: Camponotus cruentatus (Cheezix)

Bericht door Cheezix »

Bedankt voor je reactie Erik. Ik denk dat je gelijk hebt. Ik vraag me alleen wel af hoe wilde mierenkolonies aan hun water komen als ze geen direct water in de buurt hebben. Halen ze dit ook niet alleen uit de aarde en/of hun prooidieren? Het is niet alsof iemand hen buisjes water aanbiedt.. ;)
"Ga naar de mieren, luiaard, kijk hoe ze werken en word wijs." Spreuken 6:6 uit de Bijbel

1 x Camponotus cruentatus [rond de 500 werksters + (super)majors]
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Camponotus cruentatus (Cheezix)

Bericht door Floris »

Cheezix schreef: 15 mar 2020, 10:21 Bedankt voor je reactie Erik. Ik denk dat je gelijk hebt. Ik vraag me alleen wel af hoe wilde mierenkolonies aan hun water komen als ze geen direct water in de buurt hebben. Halen ze dit ook niet alleen uit de aarde en/of hun prooidieren? Het is niet alsof iemand hen buisjes water aanbiedt.. ;)
Ook in droge omstandigheden ligt er 's ochtends vaak dauw.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
Cheezix
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 26 september 2018
Locatie: Dordrecht
Gender:
Leeftijd: 38

Re: Camponotus cruentatus (Cheezix)

Bericht door Cheezix »

Floris schreef: 15 mar 2020, 16:31 Ook in droge omstandigheden ligt er 's ochtends vaak dauw.
Goeie! Dus om dit na te bootsen zou je in de ochtend even licht kunnen sproeien met een plantenspuit?
"Ga naar de mieren, luiaard, kijk hoe ze werken en word wijs." Spreuken 6:6 uit de Bijbel

1 x Camponotus cruentatus [rond de 500 werksters + (super)majors]
Erikomanos
Lid
Berichten: 263
Lid geworden op: 08 november 2017
Locatie: Assen
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Camponotus cruentatus (Cheezix)

Bericht door Erikomanos »

In de natuur zijn er natuurlijk meerdere dieren die de hele grondhuishouding regelen. Denk aan de wormen etc. lijkt mij zeer belangrijk voor een gezonde(re) bodem.

Probeer de planten nevel spuit functie of leg wat proefbuisjes neer, al met al helpt het de (onder)grond te drogen en de mieren zullen liever wat droger zitten denk ik dan natter.
* net opgezocht - ze houden blijkbaar ook van wat vochtige (hout) plekken voor hun nest te maken.
https://www.antkeeping.co.uk/camponotus-cruentatus/
Toch raden ze ook aan om een nat en droog gedeelte te geven voor optimale omstandigheden.
Hobby begonnen sinds 8-11-17
Lasius niger
Lasius flavus
Messor barbarus-BLOG-|-V&O-
Formica fusca-BLOG-|-V&O-
Gebruikersavatar
Cheezix
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 26 september 2018
Locatie: Dordrecht
Gender:
Leeftijd: 38

Re: Camponotus cruentatus (Cheezix)

Bericht door Cheezix »

Goed om te horen, want ik heb vanaf het begin af aan wormen erin gehad om de bodem wat luchtiger te maken. Ook heb ik naaktslakken en pissebeeden die het afval opruimen. De schimmel is ook alweer verdwenen gelukkig (het was niet veel). Daarnaast heb ik de warmtemat en warmtelamp beiden aan de linkerkant van het formicarium en daar is het ook duidelijk het droogst. Ze hebben daar ook hun nest zitten. Helemaal rechts heb ik dan een water toevoer slangetje dat op de bodem uitkomt om de setup van onderaf vochtig te kunnen maken (net als grondwater in de natuur dat doet). Ook heb ik een stik drijfhout in het midden en heb ik recentelijk wat gewoon hout toegevoegd om te kijken of ze daar iets mee doen. Maar waarschijnlijk houdt deze soort van specifieke houtsoorten.

Volgens die Engelse website:

"The Camponotus cruentatus species work in building nests that can house many eggs in environments that usually have high humidity because of their sensitivity of humidity that is environmental."

In tegenstelling tot wat ik eerder hier op het forum hoorde, want mensen zeiden dat een droog nest prima werkt en dat het nest absoluut niet te vochtig moet zijn.
"Ga naar de mieren, luiaard, kijk hoe ze werken en word wijs." Spreuken 6:6 uit de Bijbel

1 x Camponotus cruentatus [rond de 500 werksters + (super)majors]
Erikomanos
Lid
Berichten: 263
Lid geworden op: 08 november 2017
Locatie: Assen
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Camponotus cruentatus (Cheezix)

Bericht door Erikomanos »

Lekker creatief bezig Cheezix, ben wel ietwat jaloers op jouw productie snelheid van buitenwerelden etc. Ik heb al 3 maand een aquarium staan waar ik tegenaan hik om aan te beginnen...tevens ook gewoon druk ondanks de Corona tijd.

Maar goed ik had een vraag:
Als je een woestijn buitenwereld eraan koppelt, ben je dan niet bang dat ze “weer” graszaden gaan verpoten? Maar nu in de woestijn!?
Ik neem aan dat mieren grote terraformers zijn,desalniettemin wel leuk om te zien hoe ze hiermee omgaan!
Hobby begonnen sinds 8-11-17
Lasius niger
Lasius flavus
Messor barbarus-BLOG-|-V&O-
Formica fusca-BLOG-|-V&O-
Gebruikersavatar
Cheezix
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 26 september 2018
Locatie: Dordrecht
Gender:
Leeftijd: 38

Re: Camponotus cruentatus (Cheezix)

Bericht door Cheezix »

Haha dankje! Mijn vrouw vindt het ook gewoon leuk om naar de tuinwereld te gaan, dus dan loop ik daar rond en zie weer zo'n mooie glazen pot staan haha.

Het zaden verplaatsen is niet heel erg meer aan de gang. Af en toe loopt er nog eentje mee rond, maar 95% van de zaden zijn toch al uitgekomen, dus dat is moeilijk verplaatsen voor ze.
"Ga naar de mieren, luiaard, kijk hoe ze werken en word wijs." Spreuken 6:6 uit de Bijbel

1 x Camponotus cruentatus [rond de 500 werksters + (super)majors]
Gebruikersavatar
Aljosha
Lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 28 januari 2015
Gender:
Leeftijd: 24

Re: Camponotus cruentatus (Cheezix)

Bericht door Aljosha »

Mika schreef: 21 aug 2019, 08:52
Cheezix schreef:Laat me weten of ze graszaden accepteren als voedsel. Ik had ergens op internet gelezen dat ze zaden als hoofdvoedselbron kunnen hebben (waarschijnlijk als er weinig anders te eten is).
Dat zou me verschrikkelijk verbazen...
Had mijn Camponotus cruentatus kolonie van rond de 30 werksters recentelijk verhuisd naar de setup waar ik eerst mijn Pogonomyrmex badius in had, in de buitenwereld lagen nog een aantal zaden. 2 dagen later eens in het nest gekeken en ze waren 2 zaden aan het opeten en een 3de hadden ze verzameld, was ook zeer verbaasd toen ik dit zag. Maar is dus zeker mogelijk.

Paraponera clavata
Camponotus fulvopilosus
Myrmecocystus mimicus
Camponotus maculatus
Camponotus somalinus
Iridomyrmex purpureus
Jobg
Lid
Berichten: 205
Lid geworden op: 30 maart 2020
Gender:
Leeftijd: 19

Re: Camponotus cruentatus (Cheezix)

Bericht door Jobg »

Leuk die c vagus kolonie
Ga je daar ook een blog over bijhouden want jij bent 1 van de weinige actieve 'bloghouders' op het moment en je doet het echt leuk :!:
Gebruikersavatar
Cheezix
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 26 september 2018
Locatie: Dordrecht
Gender:
Leeftijd: 38

Re: Camponotus cruentatus (Cheezix)

Bericht door Cheezix »

Jobg schreef: 30 apr 2020, 23:12 Leuk die c vagus kolonie
Ga je daar ook een blog over bijhouden want jij bent 1 van de weinige actieve 'bloghouders' op het moment en je doet het echt leuk :!:
Dankje! Dat is erg leuk om te horen. :D Ik zie wel dat mijn blog veel gelezen wordt, maar een reactie of 'like' wordt natuurlijk altijd gewaardeerd haha.

Ja ik ben wel van plan om ook de voortgang van de C vagus kolonie vast te leggen.
"Ga naar de mieren, luiaard, kijk hoe ze werken en word wijs." Spreuken 6:6 uit de Bijbel

1 x Camponotus cruentatus [rond de 500 werksters + (super)majors]
Jobg
Lid
Berichten: 205
Lid geworden op: 30 maart 2020
Gender:
Leeftijd: 19

Re: Camponotus cruentatus (Cheezix)

Bericht door Jobg »

Leuk kben benieuwd👍
Gebruikersavatar
ricardovdh
Lid
Berichten: 775
Lid geworden op: 29 april 2011
Locatie: utrecht, vleuten
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Camponotus cruentatus (Cheezix)

Bericht door ricardovdh »

Dat was geweldig om te lezen, Heb echt genoten,
ik zou wel altijd opletten met levende fruitvliegen aanbieden, ik zelf heb heel vaak meegemaakt dat deze aardig wat mijten bij zich dragen, daarom vries ik mijne altijd in,
veel succes met de kolonie ;)
3x lasius flavus.
5x lasius umbratus.
6x lasius niger.
1x Messor barbarus.

De vraag des levens is: Gaan we door of slaan we af? Maar voor mij als visser is het: Slaan we door of gaan we af?
Wie geen vlieg kwaad doet is gewoon te traag.
Gebruikersavatar
Cheezix
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 26 september 2018
Locatie: Dordrecht
Gender:
Leeftijd: 38

Re: Camponotus cruentatus (Cheezix)

Bericht door Cheezix »

Dankjewel Ricardo! Heel leuk om te horen. :D

En bedankt voor de tip. Tot nu toe nog geen problemen gehad met mijten al heb ik ze volgens mij wel zien lopen in de glazen pot (hele kleine witte ronde beestjes?).

Binnenkort komt mijn portable USB microscoop binnen van aliexpress. Dan kan ik ze fotograferen en zien wat het zijn.
"Ga naar de mieren, luiaard, kijk hoe ze werken en word wijs." Spreuken 6:6 uit de Bijbel

1 x Camponotus cruentatus [rond de 500 werksters + (super)majors]
Jobg
Lid
Berichten: 205
Lid geworden op: 30 maart 2020
Gender:
Leeftijd: 19

Re: Camponotus cruentatus (Cheezix)

Bericht door Jobg »

Je kan speciale mijten kopen die deze mijten op eten
Het zit er idd heel erg uit die ene mier
Gebruikersavatar
Cheezix
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 26 september 2018
Locatie: Dordrecht
Gender:
Leeftijd: 38

Re: Camponotus cruentatus (Cheezix)

Bericht door Cheezix »

Dank voor je tip. Ik was ondertussen al aan het rondzoeken en dat lijkt inderdaad misschien de enige oplossing!
"Ga naar de mieren, luiaard, kijk hoe ze werken en word wijs." Spreuken 6:6 uit de Bijbel

1 x Camponotus cruentatus [rond de 500 werksters + (super)majors]
DF
Lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 11 mei 2017
Gender:
Leeftijd: 24

Re: Camponotus cruentatus (Cheezix)

Bericht door DF »

Het is het gemakkelijkst om een (bijna) leeg buisje te verwijderen door eerst een nieuwe aan te bieden. Op een gegeven moment is er niets meer te halen in het buisje met honing die je nu wilt verwijderen en kan het buisje ongestoord verwijderd worden.
Daarnaast heb ik nog een vraag: welke honing gebruik jij? Ik heb momenteel een startende cruentatus kolonie die het wonderlijk goed doet op bromvliegen, suikerwater en honingdauwsurrogaat, maar een extra voedingsbron is niet verkeerd.
Ga tot de mier, gij luiaard! Zie haar wegen en word wijs! Spreuken 6:6

Momenteel
1x Camponotus cruentatus (1Q + 20w) Blog
1x Pheidole pallidula (1Q + 8-10w)

Ervaring
1x Messor barbarus (1Q + ca. 1000w)
Gebruikersavatar
Cheezix
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 26 september 2018
Locatie: Dordrecht
Gender:
Leeftijd: 38

Re: Camponotus cruentatus (Cheezix)

Bericht door Cheezix »

Dank voor de tip! Ik dacht er inderdaad al aan om misschien het waterbuisje tijdelijk te vervangen met een nieuwe volle honingbuis. En daarna de oude honingbuis weer te vervangen met de waterbuis.

Ik gebruik gewoon alledaagse biologische of bloemenhoning van de supermarkt:

Afbeelding
"Ga naar de mieren, luiaard, kijk hoe ze werken en word wijs." Spreuken 6:6 uit de Bijbel

1 x Camponotus cruentatus [rond de 500 werksters + (super)majors]
DF
Lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 11 mei 2017
Gender:
Leeftijd: 24

Re: Camponotus cruentatus (Cheezix)

Bericht door DF »

Super! Dankjewel! Mogelijk ga ik later ook een blog houden over deze soort als de kolonie wat meer groeit. Voor nu ben ik al heel blij met een flinke stapel larven en nieuwe eieren en gisteren is de enige pop die ik had uitgekomen. Zit nu dus op 2 werksters
Ga tot de mier, gij luiaard! Zie haar wegen en word wijs! Spreuken 6:6

Momenteel
1x Camponotus cruentatus (1Q + 20w) Blog
1x Pheidole pallidula (1Q + 8-10w)

Ervaring
1x Messor barbarus (1Q + ca. 1000w)
Gebruikersavatar
Cheezix
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 26 september 2018
Locatie: Dordrecht
Gender:
Leeftijd: 38

Re: Camponotus cruentatus (Cheezix)

Bericht door Cheezix »

Lijkt me leuk om te zien hoe het bij jou gaat! Het gaat erg langzaam in het begin dus laat ze zoveel mogelijk met rust, dan doen ze het toch het best. En gaaf dat je ook Spreuken 6:6 in je handtekening hebt staan. :D
"Ga naar de mieren, luiaard, kijk hoe ze werken en word wijs." Spreuken 6:6 uit de Bijbel

1 x Camponotus cruentatus [rond de 500 werksters + (super)majors]
Plaats reactie