Welke soorten hebben bruidsvlucht in augustus en september?

Vragen en info over gedrag, observaties, anatomie, enz. van mieren
Plaats reactie
Gebruikersavatar
bosje
Lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 09 juli 2009
Gender:

Welke soorten hebben bruidsvlucht in augustus en september?

Bericht door bosje »

Zoals hierboven staat: welke soorten hebben een bruidsvlucht in augustus/september en komen in Nederland voor? Want op de camping (de breyenburg, St. antonis, N-Brabant) is er ieder jaar een bruidsvlucht maar welke soort zou het kunnen zijn? Doordat ik pas begonnen ben (met lasius niger(denk ik)) heb ik er verder nooit zo op gelet wat de kenmerken ervan zijn (dacht ook dat er maar 3 soorten in nl waren (rode, zwarte en bosmieren)) en weet alleen dat ze zwart zijn, en in augustus/september de bruidsvlucht hebben. Ik zou graag willen weten welke soort het zou kunnen zijn (misschien met foto).

Alvast bedankt!
bosje
Laatst gewijzigd door XToF op 10 aug 2009, 19:30, 3 keer totaal gewijzigd.
Reden: Hoofdletters
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Welke soorten hebben bruidsvlucht in augustus en september?

Bericht door XToF »

Beste Bosje, welkom op het forum.

Samengevat ben je op zoek naar zwarte mieren, die in Nederland leven en tot september bruidsvlucht houden. Voor soorten uit onze streken is het houden van bruidsvluchten in september eerder een uitzondering dan de regel. Er zijn wel een heel aantal species (soorten) van de genera (geslachten) Formica, Lasius of Tetramorium die mogelijk aan je beschrijving zouden kunnen voldoen. Zonder meer informatie is het niet echt zinnig om er een naam op te plakken.

Graag nog een verzoekje van onze kant: vergeet je hoofdletters niet in je volgende berichten aub ;).
Gebruikersavatar
bosje
Lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 09 juli 2009
Gender:

Re: Welke soorten hebben bruidsvlucht in augustus en september?

Bericht door bosje »

Oke, ik ga van morgen terug naar de camping en dan zal ik ook wat foto's maken en goed op de grootte letten. Moet ik ook op andere dingen letten :oops: ?
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Welke soorten hebben bruidsvlucht in augustus en september?

Bericht door XToF »

Een goede foto zal snel uitsluitsel kunnen brengen ;).
Plaats reactie