Lasius niger (KC)

Alle Lasius kolonies van de leden
Plaats reactie
KC
Lid
Berichten: 129
Lid geworden op: 05 september 2018
Locatie: Haarlem
Gender:
Leeftijd: 35

Lasius niger (KC)

Bericht door KC »

Hallo Mierenliefhebbers,

Na vorig jaar met deze hobby gestart te zijn, en meteen beiden (beginnende) kolonies verloren te hebben heb ik mezelf stil gehouden op het forum en mijzelf nog beter ingelezen.

Met de bruidsvluchten van deze zomer heb ik twee 'Lasius niger' gynes gevangen, en ga ik hier dan toch maar een blogje over bijhouden zodat ik extra ogen heb die meekijken en mij zo feedback kunnen geven. Ik verdeel de blog in tweeën en noem het nest Alpha en nest Beta.

Alpha:
Gyne is gevangen in de zomer van 2019, ik heb haar weg gelegd in een reageerbuis om een maand later maar eens te gaan kijken. Tot mijn verbazing had zij al een hele stapel aan broed in verschillende stadia, en zijn er sinds twee weken vier Nanitics te zien.

De buis ligt sindsdien in een kleine outworld waar zij appel, wattenstaafje doordrenkt met honingwater en insecten aangeboden krijgen. Vaak willen ze er niets van weten maar soms staan ze tegelijk met z'n alle buiten om zich tegoed te doen aan het voedsel. Buiten de vier Nanitics liggen er nog wat poppen en een cluster aan eitjes.

Beta
Gyne is gevangen in de zomer van 2019, ik heb haar weg gelegd in een reageerbuis om een maand later maar eens te gaan kijken. Deze had een grote stapel aan eitjes en een larfje liggen, maar dat larfje was al snel verdwenen (opgegeten). Ik heb haar op dezelfde dag als nest Alpha een outworld met hetzelfde soort voedsel aangeboden. Daar waar ik verwachte haar bij het honingwater te vinden, begon zij heel gretig aan het insect. Haar broed is sindsdien massaal gegroeid, rond de vijf poppen en twee grote clusters aan eitjes.

In mijn beleving doen beiden kolonies het heel goed, winterrust staat om de hoek en hoop dat ik jullie daarna veel meer kan aanbieden in mijn blog!

Voor vragen en opmerkingen: viewtopic.php?f=31&t=15503
"Trial & Error''

Camponotus ligniperda Blog
Lasius niger Blog
KC
Lid
Berichten: 129
Lid geworden op: 05 september 2018
Locatie: Haarlem
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Lasius niger (KC)

Bericht door KC »

Beiden kolonies hebben in de afgelopen weken aardig hun best gedaan qua groei, alle larven zijn een pop geworden en er ligt bij kolonie A alweer een stapel nieuwe eitjes.
"Trial & Error''

Camponotus ligniperda Blog
Lasius niger Blog
KC
Lid
Berichten: 129
Lid geworden op: 05 september 2018
Locatie: Haarlem
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Lasius niger (KC)

Bericht door KC »

Bij beiden kolonies begint het nu aan te wakkeren, de een na de ander komt uit het cocon en ze nemen veel voedsel aan. Wel mooi om te zien hoe aggresief ze zijn ten opzichte van de C.ligniperda.
"Trial & Error''

Camponotus ligniperda Blog
Lasius niger Blog
Plaats reactie