Camponotus ligniperda (KC)

Alle Camponotus kolonies van de leden
Plaats reactie
KC
Lid
Berichten: 129
Lid geworden op: 05 september 2018
Locatie: Haarlem
Gender:
Leeftijd: 35

Camponotus ligniperda (KC)

Bericht door KC »

Altijd een zwak gehad voor de grote Camponotus soorten, en na vorig jaar mijn geluk en kennis uitgeprobeert te hebben op C. cruentatus heb ik ditmaal voor de C. ligniperda gekozen.

Deze Gyne met twee werksters en 1 pop heb ik gisteren mogen ontvangen, en ze zijn prachtig! De gyne is mega 21mm en de Nanitics zijn goed actief. Ik heb de kolonie een kleine outworld gegeven met verse insect, honingwater en appel. Ook heb ik hier gedroogd vermolmd houtsnippertjes ingelegd. Werkster 1 was al snel bezig met het voedsel en werkster 2 is de buis aan het inrichten met het hout.

Voor deze kolonie staat de winter ook al om de hoek en ik hoop jullie vanaf het voorjaar vele mooie verhalen over deze reuzen te mogen vertellen.

Voor vragen en opmerkingen: viewtopic.php?f=31&t=15505
"Trial & Error''

Camponotus ligniperda Blog
Lasius niger Blog
KC
Lid
Berichten: 129
Lid geworden op: 05 september 2018
Locatie: Haarlem
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Camponotus ligniperda (KC)

Bericht door KC »

Hier dan toch een kleine update:

Vandaag wat voedsel aangeboden en de derde werkster is ook aanwezig. Maar hetgeen wat mij deed nadenken en verwonderen was het feit dat er een acht-tal aan larfjes waren. Ik heb ze bij aankomst dacht ik goed bekeken en kon geen eitjes waarnemen, misschien dan toch maar tijd voor een bril!

Ik heb op andere blogs veel gelezen over hun afwijkende patronen en ze zijn vergeleken bij L.niger inderdaad nog best actief, als het zo doorgaat denk ik dan toch dat ik met 10+ werksters zit voor het eind van het jaar.

Mochten mensen nog wat tips, weetjes of advies hebben dan hoor ik die natuurlijk graag!!
"Trial & Error''

Camponotus ligniperda Blog
Lasius niger Blog
KC
Lid
Berichten: 129
Lid geworden op: 05 september 2018
Locatie: Haarlem
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Camponotus ligniperda (KC)

Bericht door KC »

Korte update:

Ondanks de lage tenperaturen zijn ze nog niet echt in winterslaap. De werksters zijn nog best actief het zijn alleen de larfen die het groeien schijnen te staken. Het kan komen vanwege de winterslaap of de zeer trage ontwikkeling wegens de lage temperaturen... iemand een idee?
"Trial & Error''

Camponotus ligniperda Blog
Lasius niger Blog
KC
Lid
Berichten: 129
Lid geworden op: 05 september 2018
Locatie: Haarlem
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Camponotus ligniperda (KC)

Bericht door KC »

Update:

Halverwege december was al het broed verdwenen, maar na vanmorgen gekeken te hebben is ze weer flink aan de leg. Er ligt nu een stapeltje van ongeveer 10 eitjes in de buis en zit er toch aan te denken om haar maar wat warmer te gaan zetten. Vanmorgen een doorgeknipte meelworm en appelschaafsel aangeboden en deze werden aangenomen dus ik denk dat ze wel klaar zijn met de winterrust :).
"Trial & Error''

Camponotus ligniperda Blog
Lasius niger Blog
KC
Lid
Berichten: 129
Lid geworden op: 05 september 2018
Locatie: Haarlem
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Camponotus ligniperda (KC)

Bericht door KC »

Ondertussen liggen er larven van verschillende stadia in de buis (ongeveer 20tal) en een stapel eitjes... ze gaan snel.

Ook is me opgevallen dat ze liever voor fruit gaan dan honing of suikerwater. Favorieten zijn mandarijn en banaan.
"Trial & Error''

Camponotus ligniperda Blog
Lasius niger Blog
KC
Lid
Berichten: 129
Lid geworden op: 05 september 2018
Locatie: Haarlem
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Camponotus ligniperda (KC)

Bericht door KC »

Beschuit met meelwormen!

Vandaag een nieuwe werkster uit zien komen (helaas geen beeld materiaal). Er ligt een flinke prop aan broed, alle eitjes, larven en cocons liggen eigenlijk allemaal samen op 1 grote hoop. Momenteel liggen er nog een 11tal aan donkere cocons die op het punt staan uit te komen.
"Trial & Error''

Camponotus ligniperda Blog
Lasius niger Blog
MijnheerMier
Berichten: 54
Lid geworden op: 19 december 2020
Locatie: Winschoten

Re: Camponotus ligniperda (KC)

Bericht door MijnheerMier »

Tijd voor een Up-date?
Sinds vandaag heb ik ze ook... ben benieuwd hoe het met de jouwe is vergaan
tuut-e-reTUUT 8-)
Plaats reactie