V&O Acromyrmex Octospinosus (Arrowing)

Vragen en opmerkingen over de blogs
Arrowing
Lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 11 september 2018
Locatie: Westende
Gender:
Leeftijd: 35

Re: V&O Acromyrmex Octospinosus (Arrowing)

Bericht door Arrowing »

Ik heb gisteren in mijn voederbak de bijgeleverde olie op de randen aangebracht (volgens het youtubefilmpje van Antstore)
Vanochtend zag ik dat de mooie uitgeveegde olie helemaal bij elkaar getrokken was in druppels, ik denk niet dat dit de mieren zal tegenhouden of wel?
20191113_081105.jpg
Ik wil graag de voederbak openhouden aangezien deze onaangenaam ruikt als hij afgesloten is, ik ben voorlopig gerust dat de mieren niet op verkenning zullen gaan maar toekomstgericht moet het wel in orde zijn natuurlijk :lol:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
deltaromeo
Berichten: 84
Lid geworden op: 19 november 2017
Locatie: Amsterdam
Gender:

Re: V&O Acromyrmex Octospinosus (Arrowing)

Bericht door deltaromeo »

Ja, ik heb hetzelfde met die "oliedruppels". Ligt dus niet aan jou. Soms wrijf ik het wel weer uit maar ondanks de druppels heb ik het idee dat er genoeg glibberigheid overblijft om ontsnapping te voorkomen. Moet wel zeggen dat ik alle deksels er normaal gesproken oplaat. Ben veel te blij dat ik een goede vochtigheidsgraad heb in de schimmelbak. Last van stank heb ik ook eigenlijk niet.. behalve als er spruitjes op het menu staat.. dan lucht ik wel even..

Vwb betreft je andere update.. inderdaad lastig om nu aan "goed groen" te komen. Ben een beetje aan het experimenteren geweest en heb goede ervaringen met groene kool ( biologisch bij de Jumbo) en spruitjes. Ik haal wel wat blaadjes los.. eten vanaf een gladde "bol" lukt wel maar kost veel meer moeite. Ook gesneden andijvie en boerenkool ( ook gewoon bij de supermarkt) gaan er wel in. Basilicum, broccoli en bloemkool lukt soms ook wel. Ik kom, denk ik, de winter wel door !

En inderdaad zijn het redelijke nachtdiertjes. Overdag "zijn" ze er wel maar 's nacht wordt er veel meer gegeten. Ik heb dan ook de schimmelbak helemaal ingepakt in zwart foamboard zodat die altijd donker is. Probeer het de dames zo aangenaam mogelijk te maken.
Messor barbarus
Polyrhachis dives
Acromyrmex octospinosus
Erikomanos
Lid
Berichten: 263
Lid geworden op: 08 november 2017
Locatie: Assen
Gender:
Leeftijd: 41

Re: V&O Acromyrmex Octospinosus (Arrowing)

Bericht door Erikomanos »

Ik volg je blog met grote belangstelling Arrowing.
Mooi om te zien hoe jullie bezig zijn met die groen vreters ;)
Ikzelf vind het zeer boeiend maar ben meer gefascineerd door de carnivoren.
Hobby begonnen sinds 8-11-17
Lasius niger
Lasius flavus
Messor barbarus-BLOG-|-V&O-
Formica fusca-BLOG-|-V&O-
salamalfayed
Lid
Berichten: 465
Lid geworden op: 12 december 2010
Locatie: Apeldoorn (Gelderland)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: V&O Acromyrmex Octospinosus (Arrowing)

Bericht door salamalfayed »

Hoe gaat het ondertussen met deze kolonie? Ook al groot geworden?
Acromyrmex octospinosus
V&O viewtopic.php?f=31&t=11916&p=87635#p87635
Camponotus vagus
Camponotus cruentatus
Camponotus ligniperdus
Messor barbarus
Arrowing
Lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 11 september 2018
Locatie: Westende
Gender:
Leeftijd: 35

Re: V&O Acromyrmex Octospinosus (Arrowing)

Bericht door Arrowing »

Hallo iedereen

We hebben recent te maken met een nieuw fenomeen: nieuwe koninginnen met vleugels,ze blijven maar komen.
Wie heeft dit ook ooit meegemaakt? Hoeveel en hoe lang blijven er bijkomen?
Volgens de verkoper dienen we ze dood doen omdat anders de kolonie zouden verzwakken.
Bedank voor de feedback!
deltaromeo
Berichten: 84
Lid geworden op: 19 november 2017
Locatie: Amsterdam
Gender:

Re: V&O Acromyrmex Octospinosus (Arrowing)

Bericht door deltaromeo »

Hoi Arrowing.
Nieuwe koninginnen komt vaker voor. Kijk maar in het blog van Salalmalfayed en ook in mijn blog. Ik heb er ook honderden lopen. Op zich is het geen slecht nieuws. Betekent dat je kolonie volwassen is en dat het ze goed gaat. En ja.. je hebt zomaar de kans dat er uiteindelijk nog meer lichtingen komen. Ik had oorspronkelijk ook het idee dat dit niet goed voor de kolonie zou zijn aangezien ze tenslotte ook mee eten, maar daar ik heb ik verder niets van gemerkt. Ik had Januari vorig jaar de eerste lichting en 6 maanden later een 2de lichting.. en sindsdien lopen er permanent honderden ( zowel mannen als vrouwen) door de bakken. Heb gezien dat er soms een soort van bruidsvlucht is. Alles en iedereen loopt dan heel druk door de buizen en de bakken. Bij mij gebeurde het alleen als het erg vochtig is en 's ochtends heel vroeg. Als de bak open staat vliegen ze ook uit. Tegen 07.30 of 08.00 is alles weer rustig. Bij de eerste keer heb ik er geschat 250 uit de etensbak kunnen vangen. De schimmelbakken kan ik ze niet uitvangen Ik zie wel steeds dode gynes bij het afval liggen en ook gynes zonder vleugels (of nog met 1 vleugel) die meedoen met de groep met eten halen en afval wegbrengen.
Messor barbarus
Polyrhachis dives
Acromyrmex octospinosus
Plaats reactie