Verhuizen

Vragen over problemen van mierenkolonies
Plaats reactie
NelisPanis
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 november 2019

Verhuizen

Bericht door NelisPanis »

Ik zal maar gelijk met de deur in huis vallen.

Ik heb nu sinds een aantal maanden een Lasius Niger kolonie. Ze zijn onderhand met z'n 9en aan het relaxen in een reageerbuis. Echter is het watje van de reageerbuis van de ene op de andere dag zwart geworden. Op het oppervlakte van het watje aan de kant van het nest, niet het water, is een dun zwart laagje ontstaan. Het begon klein maar heeft nu toch vanaf links 2/3 van het watje in z'n greep en het blijft maar groeien. Ik snap dat dit niet de bedoeling is, iniedergeval dat lijkt mij zo, dus probeer ik de kolonie nu al een geruime tijd te verhuizen naar een ander nest met een schoon watje. De nieuwe reageerbuis is identiek aan het andere reageerbuisje en de conditie is gelijk. Nu komt het dus, ze willen niet weg.
Omdat ik bang ben ze teveel stress te bezorgen probeer ik het steeds in een golf van 3 dagen. Dus 1 dag wat proberen en als het die dag niet lukt, gun ik ze 3 dagen wat rust. Dat leek mij beter.

Heeft iemand een idee hoe ik ze kan verhuizen? Ik heb nu zelf blootstelling aan licht geprobeerd. Zonder beschutting en zelfs een lamp. En wat is het zwarte op het watje?
Als ik foto's moet sturen van de set-up hoor ik het graag.

Verder ziet het er allemaal goed uit. De koningin ziet er goed en rustig uit, ze is vooral met haar broed bezig.

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Met vriendelijke groet,
Nelis
BartR
Berichten: 563
Lid geworden op: 31 juli 2018

Re: Verhuizen

Bericht door BartR »

Hoi. Het is schimmel. Zolang er nog water in zit is het niet erg.
Wel gewoon een buis aansluiten met vers water. Als ze over willen willen ze over. Maar Lasius zijn nogal koppig in verhuizen.
Mocht het echt niet gaan dan kan je ze voorzichtig over tikken. Hou wel rekening met de winterslaap.
1x Polyrhachis dives - 1q 20W Blog
1 x Formica fusca 1Q 6W - Blog
1 x Lasius flavus 1Q - Blog
1 x Camponotus cruentatus 1Q - Blog
NelisPanis
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 november 2019

Re: Verhuizen

Bericht door NelisPanis »

Bedankt Bart.

Ik heb je advies opgevolgd. Ik zal het in de gaten houden en op tijd inspringen als het nodig is. Al zullen ze zelf ook wel doorhebben als het niet helemaal meer werkt heb ik het gevoel. Ik vraag me wel af hoe de schimmel daar is gekomen. Maar goed, daar zullen we nooit achter komen.

Alvast fijn weekend,
Nelis
Plaats reactie