Camponotus aethiops (Ants_Netherlands16_)

Alle Camponotus kolonies van de leden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
AntsNetherlands16
Lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 12 december 2019
Gender:
Leeftijd: 20

Camponotus aethiops (Ants_Netherlands16_)

Bericht door AntsNetherlands16 »

Welkom allemaal,

Vandaag start ik een blog over mijn (nog) kleine Camponotus aethiops kolonie die ik in een giveaway van een vriend uit Griekenland heb gewonnen. Omdat het een soort is waar nog weinig over is bekend, heb ik besloten om een blog over ze te beginnen en alles te beschrijven kwa verzorging en kolonie groei...

Het begin en 1e winterrust
Op 25 oktober 2019 kreeg ik twee reageerbuisjes binnen. Beide waren erg goed in een envelop ingepakt. De reis duurde twee dagen, dus ik hoopte dat beide kolonies het overleeft hadden. En ja hoor, na het openen van de envelop zag ik voor mijn ogen twee prachtige soorten te voorschijn komen. En ze waren beide groot ook! Het was een Camponotus aethiops koningin met drie werksters (de nanitics) en een Messor wasmanni gyne. Over de Messor gyne schrijf ik wel in een andere blog verder ;) Ze hadden nog geen eitjes of larven, waarschijnlijk omdat het toen bijna tijd voor de winterrust was. Ik heb ze de eerste drie dagen met rust gelaten, zodat ze even tot rust konden komen na de lange reis met de postbus. Daarna gaf ik ze een grote druppel suiker water én tot mijn verbazing dronken ze alles binnen een minuut op :o Na het geven van een 2e druppel dronk ook de koningin alles op. Toen ze even rustig stil zaten heb ik ze allemaal gemeten. De koningin is 13 mm lang en alle drie werksters zijn zo'n 5 mm lang. Ze hebben zeer lange voelsprieten en een grote lust voor suiker. Ook reageren ze nauwelijks op licht en dat is wel fijn om ze in rust te kunnen observeren. In het begin van november heb ik ze in een donkere plek op ongeveer 15°C gezet en ik zal er na de winterrust, dus ergens in februari, een update plaatsen over hoe het met ze gaat.

Hier nog wat foto's toen ik ze kreeg:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Messor wasmanni gyne (links) en Camponotus aethiops kolonie (rechts):
Afbeelding
Afbeelding

Eerste keer voeden + trofallaxis:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Eerste eiwitten:
Afbeelding

Ook nog een paar foto's om de verschil in groottes tussen onder andere Lasius, Messor en Camponotus ligniperda te tonen:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Heb je nog vragen of opmerkingen? Stel die dan gerust via deze link: viewtopic.php?f=31&t=15552&p=95917#p95917
14x Lasius niger
1x Lasius flavus
2x Lasius lasioides
1x Myrmica rubra
1x Messor barbarus
1x Messor wasmanni
3x Solenopsis fugax
1x Crematogaster scutellaris
1x Camponotus aethiops
1x Camponotus ligniperdus
Gebruikersavatar
AntsNetherlands16
Lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 12 december 2019
Gender:
Leeftijd: 20

Re: Camponotus aethiops (Ants_Netherlands16_)

Bericht door AntsNetherlands16 »

Hallo allemaal, daar ben ik weer!
Na een winterrust van 3 maanden (25 november t/m 28 februari) zijn al mijn mierenkolonies eindelijk wakker. Dat geldt ook voor de Camponotus aethiops kolonie waarover ik ga schrijven in deze blog. Sinds het einde van de winterrust is er veel gebeurd. Ik moest de kolonie twee keer van reageerbuis verhuizen. De 1e keer was omdat het water in het oude buisje al bijna op was en een beetje schimmel op het watje begon te groeien. De 2e verhuizing was een noodsituatie nadat ik het buisje per ongeluk liet vallen waardoor ze razend snel een nieuw nest moesten krijgen. Ik weet het, big OOF :? . Gelukkig was de kolonie oké en na een week heeft de koningin zelfs flink eieren zitten te leggen. Ze hebben inmiddels ook twee kleine larfjes! Dit komt waarschijnlijk doordat ik ze nu (gedeeltelijk) op een warmte mat heb zitten. Op de toegevoegde foto's kun je de koningin, de 3 werksters, 2 larfjes en een hoopje eitjes zien:

Ze houden erg van honing en nemen iedere week een aantal kleine vliegjes aan :lol:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Op deze foto's kun je hun eerste eitjes en larfjes zien:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En hier de huidige situatie met 13 eitjes (allemaal gelegd op 11, 12 en 13 maart 2020) en 2 larfjes (helaas niet zichtbaar op de foto's - ze zaten verstopt achter het stukje kurk):
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Vragen en opmerkingen graag hier plaatsen: viewtopic.php?f=31&t=15552&p=95917#p95917
14x Lasius niger
1x Lasius flavus
2x Lasius lasioides
1x Myrmica rubra
1x Messor barbarus
1x Messor wasmanni
3x Solenopsis fugax
1x Crematogaster scutellaris
1x Camponotus aethiops
1x Camponotus ligniperdus
Plaats reactie