Messor barbarus (Kaithlynn)

Alle Messor kolonies van de leden
Plaats reactie
Kaithlynn
Berichten: 8
Lid geworden op: 15 december 2016
Gender:

Messor barbarus (Kaithlynn)

Bericht door Kaithlynn »

Hallo,

Eerst even iets over mezelf:
Ik ben een jongedame uit België en ben in de mierenhobby terecht gekomen via mijn zus.
Ik heb al enkele malen een Messor barbarus kolonie proberen te starten maar steeds zonder succes. Ondertussen heb ik bijna een jaar een Lasius flavus kolonie, momenteel in winterrust.
Ondanks dat ik heel graag kijk naar de gele miertjes, kon ik mijn fascinatie voor een graanoogstende soort toch niet achter me laten..

Dus.. ja je kan het vast al raden..
Ik heb een acryl nest besteld bij anthouse.es en bij iedere bestelling mag je een gratis kolonie kiezen.

Vorige week is het buisje Messors toegekomen. Wie kan schatten hoeveel mieren hier in zitten?Afbeelding

Blijkbaar had ik niet goed opgelet bij de bestelling van het nest, de opening is slechts 8 mm en mijn slangetjes zijn allemaal 10 mm :oops:
Had ik het vooraf geweten, had ik gewoon een slangetje van 8 mm bij besteld :roll:
In de bouwmarkt hadden ze die maat niet en ik had geen zin om de leveringskost te betalen voor enkele centimeters slang. De opening opboren had ook geen zin gezien de hoogte van het nest dat niet toelaat. Dan maar op zoek naar een andere oplossing, en deze bleek uiteindelijk heel eenvoudig: een knijp-pipet.

Afbeelding
Methode 1

Afbeelding
Methode 2

Uiteindelijk heb ik voor de tweede methode gekozen. Nu maar hopen dat ze het beter doen dan vorige probeersels ;)

Vragen, opmerkingen of tips zijn meer dan welkom en mogen hier:
viewtopic.php?f=31&t=15559
Kaithlynn
Berichten: 8
Lid geworden op: 15 december 2016
Gender:

Re: Messor barbarus (Kaithlynn)

Bericht door Kaithlynn »

Ondanks dat de mieren best nog wel even zouden kunnen gedijen in het proefbuisje, heb ik ze toch liever al in hun mini acryl nest. Dit is iets handiger om te verwarmen.

Na de mieren enkele dagen rust te gunnen heb ik het nestbuisje onafgedekt in de buitenwereld gelegd. Ze begonnen onmiddellijk de omgeving te verkennen en gingen op zoek naar een donkerdere nestplaats.

Afbeelding

De aansluiting naar het nieuwe nest zit tamelijk hoog, voor de werkers niet zo een groot probleem, maar de koningin had best moeite. Heel opmerkelijk om te zien was dat enkele werksters op het slangetje gingen zitten en haar er zo in tilde. Ze MOEST mee van hun (jammer dat hier geen beeldmateriaal van is :cry: )

Afbeelding
Plaats reactie