Atta cephalotes (Jitse)

Alle Atta kolonies van de leden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jitseflits
Lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 15 mei 2018
Leeftijd: 38

Atta cephalotes (Jitse)

Bericht door Jitseflits »

Hallo allemaal,
Ik heb sinds een paar maanden een Atta kolonie en ik heb toch maar besloten een blogje te schrijven.
Eerst was ik van plan om het op mijn youtube kanaal te uploaden maar dat stel ik steeds zo uit dat als ik daarmee begin de kolonie al waarschijnlijk een stuk groter is lol.

Voordat ik begin met de blog zou ik me even voor willen stellen.
Ik ben Jitse en ben begonnen met mieren houden in 2015, het probleem was dat ik er toen niks van bakte.Ik was zo enthousiast dat ik gewoon geen geduld had. En zo heb ik een paar kolonies gewoon doodgestaard.
Na een jaartje priegelen heb ik de mierenwhatssapp groepen (antfriends en mierenvrienden) gejoind en sindsdien gaat het stukken beter met al mijn kolonies.

Op het moment zijn mijn mooiste kolonies mijn Atta, Neoponera villosa, Polyrachis dives, Formica rufa, Messor barbarus en Leptogenys kitteli.
PB080066.JPG
Maar ik heb nog gavere soorten gehouden zoals Cephalotes sp, Pseudomyrmex sp
P5300201.JPG
Ik ben vooral erg gefascineerd geraakt door Atta toen ik een half jaar in Mexico woonde.
Daar hadden ze gigantische sporen van een paar honderd meter lang waar ze allemaal kleine blaadjes overheen sleepten.

Ook heb ik daar het nog net voordat ik weer weg moest de bruidsvluchten meegemaakt.
Ik was al bang dat we het zouden missen. En ik zou deze vluchten ook gemist hebben als een vriend van mij me niet om 4 uur 's-nachts wakker had geprobeerd te bellen. Jammer genoeg sliep ik hier alsnog gewoon doorheen(!). Gelukkig heeft ie mijn moeder ook nog gebeld, en die heeft mij toen dus wakker gemaakt wat geen eenvoudige klus was.
Nou ik dus om 4 uur '-snachts de tuin inrennen of strompelen (mijn ogen zaten nog half dicht). In onze tuin waren ze nog niet zo aan het vliegen dus we besloten om wat door de stad te rijden om ze te vinden.
Na niet zo heel ver rijden zagen we al een paar Mexicanen die met emmers alates aan het vangen waren!
Deze vingen ze jammer genoeg niet om te verzorgen maar om op te eten.
WhatsApp Image 2020-01-14 at 7.42.30 PM(1).jpeg
WhatsApp Image 2020-01-14 at 7.42.30 PM.jpeg
Bladsnijder alates zijn namelijk een echte delicatesse in Zuid America. We zijn daar bij die lui gestopt om te kijken of er ook dealates waren maar die waren er nog niet.
Ik heb die mensen nog even geholpen met de queens in een emmer water te scheppen, maar dit hield ik niet lang vol want ik stond daar in mijn sandalen en die mieren die bijten hard! Na sokken aangedaan te hebben beten ze zelfs daar dwars doorheen lol.
Ik en mijn moeder waren dus al snel weer weg om te zoeken naar bevruchte queens maar die konden we nergens vinden. we zagen wel een stuk of 10 Mexicanen die over straat renden met emmers om de bladsnijders te vangen. Ik had wel door dat we iets te vroeg waren met het zoeken bevruchte alates dus na 45 minuten zijn we maar weer teruggegaan naar huis.
De volgende ochtend heb ik zo 500 gravende gynes gevangen. Ook na een tip van een bekende de ze ergens had zien graven.
Ik moest wel snel zijn want naast mij in het zelfde parkje waren een stuk of 3 gezinnen die ze ook aan het vangen waren. Maar dan om op straat te verkopen voor redelijk wat geld.

O trouwens nog een leuk weetje die bladsnijders vinden tortillas verrukkelijk. Toen we namelijk terugkwamen van het mieren zoeken zagen we namelijk opeens een heel spoor bladsnijders dat onder de deur door de keuken omhoog liep naar het aanrecht waar ze de tortillas kapot sneden en mee terugnamen onder de deur. Wat ook wel grappig was was dat ze wel makkelijk langs de deur kwamen zonder tortilla stukje maar wat meer moeite hadden met het stukje :lol: .

Nou even fast forward Ik ben nu weer terug in Nederland. Maar mijn plan is om over 1.5 jaar voor een heel jaar weer terug te gaan naar Mexico.

Een paar weken geleden kreeg ik van een goede vriend van mij een Atta cephalotes kolonie. Ik kreeg deze natuurlijk niet zomaar maar ik kreeg m omdat ik eerder wat mieren van m gekocht had die allemaal waren overleden. Hij wou dit graag goedmaken en heeft toen deze kolonie voor mij gekocht. Ik heb natuurlijk goed research gedaan van tevoren en ik vond vooral de blog van Kenneth erg behulpzaam. Ik was geinspireerd om mijn eigen setup te maken, maar dit werd mij afgeraden door een goede vriend van me die zelf ook bladsnijders had. Omdat ik niks wilde riskeren dus heb toch maar een lc ants setup gekocht. Achteraf had ik best zelf een bak kunnen maken maar het is altijd makkelijker om zulke uitspraken te doen over het verleden. Wat ik wel van plan ben is dat als ze uit deze setup groeien ik dan zelf nieuwe bakken maak en aansluit. Maar dit is nog lang niet het geval, en tegen die tijd is ook niet heel moeilijk want als de kolonie zo groot is kunnen ze al een stuk meer hebben.
Toen ik ze kreeg zaten ze ongeveer in zo' n setup.
WhatsApp Image 2019-12-17 at 8.37.06 PM.jpeg
Dit is trouwens niet mijn kolonie want ik ben alle filmpjes kwijt van toen ik ze net had. maar ze zaten precies in zo'n setup dus het maakt niet uit. Het probleem was dat het er zo vochtig was dat er een laag water op de onderkant van het bakje lag. Driekwart van de schimmel was geel. Niet licht gelig maar echt geel dood dus.
Gelukkig was er ook nog een levend deel, en nadat ik ze in mijn lc setup gedaan had deden ze het heel goed.
atta bovenzicht 2.jpeg
atta schimmel 5.jpeg
atta bovenzicht 3.jpeg
Ze hebben zelfs al soldaten!
Maar hier stuur ik later wel eens een betere foto van want ze hebben zich net verstopt.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
MEXICOOOO
Gebruikersavatar
Jitseflits
Lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 15 mei 2018
Leeftijd: 38

Re: Atta cephalotes (Jitse)

Bericht door Jitseflits »

Het is alweer een hele poos verder, En de bladsnijders zijn ook al flink gegroeid
IMG_0323.JPG

Ik geef ze vooral liguster
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
MEXICOOOO
Gebruikersavatar
Jitseflits
Lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 15 mei 2018
Leeftijd: 38

Re: Atta cephalotes (Jitse)

Bericht door Jitseflits »

Bij het schrijven van mijn eindwerkstuk project (over bijen) Kwam ik wat oude fotos's van mijn bladsnijders tegen. Dus laat ik die hier even posten.

16-18 december
Atta net binnen.JPG
Ik had ze 'gekregen' van een vriend van me. En hij had ze net van mierenboerderij. Het probleem was alleen dat er een boel dode schimmel was en een boel water op de bodem waar de schimmel in stond. Ik de levende schimmel maar snel verhuist naar een klein mepal bakje
BXNO7471.JPG
Achteraf gezien had ik beter meteen met een grote mepal bak kunnen beginnen en er dan een flessen dop ding overzetten, of zelfs dit kleine mepal bakje daarover heen. Maarja deze setup was toch maar tijdelijk en ze moesten heel rap uit de huidige. dus ik dacht ze overleven het wel totdat de nieuwe bak er is. Het probleem van deze huidige setup alleen was dat ik zo slim was om te vergeten dat atta veel grotere buisjes nodig hebben dan normale mieren, dus ik had er gwn zon klein kut buisje opgeplaatst
DWFY6112.JPG
Dit zorgde ervoor dat ze nauwlijks blaadjes konden verzamelen omdat het gewoon niet door het buisje paste. Het zag er erg sneu uit, zon werkster die een buisje in probeert te gaan met een te groot blaadje. Het probleem was dat ik het gat van het bakje niet groter kon maken zonder de kolonie veelste veel stress te geven. Ik had dus 2 opties: Of de kolonie verhuizen naar een ander bakje en dan weer verhuizen als ik de overpriced lc ants setup binnen had. Of afwachten en ze inleven proberen te houden totdat de setup binnenwas. Dit besloot ik maar te doen. Omdat de setup er als het goed was niet heellang over zou doen om aantekomen. Dus in de tussentijd had ik het te kleine buisje voor zover mogelijk afgeknipt en aangesloten op een buisje wat iets minder te klein was. Ook heb ik de bramenblaadjes die ik ze voerde van te voren heel klein geknipt zodat ze er beter doorpasten.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
MEXICOOOO
Gebruikersavatar
Jitseflits
Lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 15 mei 2018
Leeftijd: 38

Re: Atta cephalotes (Jitse)

Bericht door Jitseflits »

23 december - 24 december
RDAQ9785.JPG
Ik ben meteen druk aan het werk gegaan en ben ook even langs de kluswijs geweest om grote doorzichtige buizen te halen. Jammer genoeg hadden ze niet hele grote doorzichtige buizen dus ik heb de grootste gekocht en een tussen stukje gemaakt zodat het op de bak aangesloten worden kan.
BFHI8332.JPG

Daarna heb ik de mieren erin verhuisd en ze zijn meteen hard gaan snijden
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
MEXICOOOO
Gebruikersavatar
Jitseflits
Lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 15 mei 2018
Leeftijd: 38

Re: Atta cephalotes (Jitse)

Bericht door Jitseflits »

1 Januari 16 januari
De bladsnijders doen het geweldig! Ze hebben heerlijk bladeren gesneden en ze hebben al veel meer verse schimmel (donkere schimmel is vers)
Verder heb ik ook al 1 soldaat gezien!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
MEXICOOOO
Gebruikersavatar
Jitseflits
Lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 15 mei 2018
Leeftijd: 38

Re: Atta cephalotes (Jitse)

Bericht door Jitseflits »

Ik ga ze wat minder bladeren voeren want ze snijden zo enthousiast en dan laten ze de helft liggen.
Hier is nog een filmpje van wat werksters die suikerwater drinken
GKGJ1704.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
MEXICOOOO
Gebruikersavatar
Jitseflits
Lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 15 mei 2018
Leeftijd: 38

Re: Atta cephalotes (Jitse)

Bericht door Jitseflits »

23 maart 2020

IMG_7039.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
MEXICOOOO
Gebruikersavatar
Jitseflits
Lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 15 mei 2018
Leeftijd: 38

Re: Atta cephalotes (Jitse)

Bericht door Jitseflits »

5 april
ik heb ze ook wat gele bloemetjes van een forsythia (chinees klokje) gegeven. Hier smullen ze van.
5 april.jpg
Tot nu toe vinden ze dit en liguster het lekkerst. braam eten ze ook wel
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
MEXICOOOO
Plaats reactie