Gipsnest C.ligniperda bevochtigen?

Vragen en info over nestcondities
Plaats reactie
KC
Lid
Berichten: 129
Lid geworden op: 05 september 2018
Locatie: Haarlem
Gender:
Leeftijd: 35

Gipsnest C.ligniperda bevochtigen?

Bericht door KC »

Hallo allemaal,

Ik ben begonnen met gipsnestjes maken voor mijn L.niger en C.ligniperda kolonies.

Hierop de foto voor de C.ligniperda. kamers zijn ongeveer 3cm breed en 1.5cm diep. De kolonie telt pas 3 werksters dus het nest word nog afgedicht alvorens ze erin mogen.

Nu is de vraag behoeft dit soort ook een bevochtiging van het nest zelf of is een reageerbuis met water in het buitenverblijf voldoende (lees hier en daar nog wat tegenstrijdigheid).

Alvast bedankt! :)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
"Trial & Error''

Camponotus ligniperda Blog
Lasius niger Blog
Erikomanos
Lid
Berichten: 263
Lid geworden op: 08 november 2017
Locatie: Assen
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Gipsnest C.ligniperda bevochtigen?

Bericht door Erikomanos »

Laat ik voorop stellen dat ik deze soort zelf NIET heb.
Maar na wat Google is dit mijn conclusie.

Ze hebben winterrust rond de 8 graden, ze houden wel van wat warmte, ze leven in dood hout en boomstammen.
Ik zou dan gaan voor een droog nest maar nu je bezig bent wel een optie tot bevochtigen maken.
Of je het ook daadwerkelijk bevochtigd of hoeveel dat kun je altijd nog bepalen.
Soms zullen ze broed verplaatsen oid en dan weet je genoeg, neem in ieders geval kleine stapjes bij het verhogen van temperatuur en luchtvochtigheid.
Hobby begonnen sinds 8-11-17
Lasius niger
Lasius flavus
Messor barbarus-BLOG-|-V&O-
Formica fusca-BLOG-|-V&O-
KC
Lid
Berichten: 129
Lid geworden op: 05 september 2018
Locatie: Haarlem
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Gipsnest C.ligniperda bevochtigen?

Bericht door KC »

Bedankt voor je reacti!

Vandaag het nest afgemaakt en inderdaad een watervoorziening uitgefreesd uit voorzorg ;)
"Trial & Error''

Camponotus ligniperda Blog
Lasius niger Blog
emier
Lid
Berichten: 665
Lid geworden op: 25 april 2018
Gender:
Leeftijd: 18

Re: Gipsnest C.ligniperda bevochtigen?

Bericht door emier »

een kleine kolonie kan zeker NIET tegen een droog nest, in hout zit altijd nog wat vocht. pas bij grotere kolonies zou je kunnen stoppen met bevochtigen(150+minimaal) en zelfs dan zou je nog een vochtbron beschikbaar moeten hebben.
Gebruikersavatar
miel
Lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 10 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 24
Contacteer:

Re: Gipsnest C.ligniperda bevochtigen?

Bericht door miel »

Een kolonie van drie werksters zou ik sowieso nog niet in een nest laten verhuizen. Er is dan een grote kans dat ze een van de kamers als vuilnisbelt zullen gebruiken, waardoor het nest kan gaan schimmelen. Ik zou ze dan ook voorlopig in een reageerbuis houden.
KC
Lid
Berichten: 129
Lid geworden op: 05 september 2018
Locatie: Haarlem
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Gipsnest C.ligniperda bevochtigen?

Bericht door KC »

miel schreef: 05 apr 2020, 09:24 Een kolonie van drie werksters zou ik sowieso nog niet in een nest laten verhuizen. Er is dan een grote kans dat ze een van de kamers als vuilnisbelt zullen gebruiken, waardoor het nest kan gaan schimmelen. Ik zou ze dan ook voorlopig in een reageerbuis houden.
Dit is ook de bedoeling. Ze zitten nog in de buis en gebruiken alleen de buitenwereld, het nest zit nog dicht en kunnen ze nog niet in. De kolonie telt ondertusseb 8 werksters en er zijn er nog een aantal in aantocht.
"Trial & Error''

Camponotus ligniperda Blog
Lasius niger Blog
Gebruikersavatar
miel
Lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 10 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 24
Contacteer:

Re: Gipsnest C.ligniperda bevochtigen?

Bericht door miel »

Ah oké. :)
Plaats reactie