Lasius Niger blog (Sato)

Alle Lasius kolonies van de leden
Plaats reactie
Sato
Berichten: 8
Lid geworden op: 16 april 2020

Lasius Niger blog (Sato)

Bericht door Sato »

Hallo allemaal, Ik heb gister mijn eerste kolonie binnengekregen, de Lasius Niger, met ongeveer 5-10 werksters. De perfecte beginnerssoort, zoals zowat iedereen zegt. Ik hoop dat ik vooral veel tips kan krijgen over mierenhouden in dit blog. Ik heb enorm veel opgezocht over mieren en kon nachten lang niet slapen. Zó enthousiast was ik, en ben ik nogsteeds. Toen ik de mieren binnenkreeg, was ik vrij zenuwachtig. Ik wist namelijk niet zeker of ze levend waren. Ook had ik van wat research begrepen dat je ze eigenlijk eerst in een buisje moest doen, maar de website waarvan ik het bestelde stopte de kolonie gelijk al in een formicarium. Hoe dan ook, ik opende vol spanning de doos, zag bubbeltjesplastic, ik opende het. En wat zat erin: een gezonde en levende kolonie! Mijn dag kon niet meer stuk(Ookal kon dat sowieso al niet meer). Ik had er ook een kleine voedingsset, en wat antie uitbraak middel besteld. Het zat er allemaal in. Ik zette het formicarium neer op het van te voren bedachte plekje, en gaf ze gelijk wat honing, met de gedachte dat ze vast honger zullen hebben na een lange reis. In het begin aten ze eigenlijk niet zo veel.(Ze kwamen voor 10 uur aan dus ik had nog een hele dag voor me). Maar daarna zag ik de eerste nieuwsgierige mier naar de arena wandelen. Ik zat de hele dag te kijken, ik kon aan niks anders denken. Hij at wat van de honing en ging de verder lege arena verkennen. Ik wist dat ik niet te vaak het nest in mocht kijken, vanwege de stressgevoeligheid, dus dat had ik ook niet meer gedaan. Ik was, wederom, enorm blij toen ik opeens twee mieren te gelijk in de buitenplaats zag. Ze aten van de honing, en liepen wat rond. Toen ik zag dat er steeds vaker mieren kwamen, ving ik een klein vliegje, vroor het in in de vriezer, voor een half uurtje tot een kwartiertje, en gaf ik het aan de mieren. Ik zette ook een timelapse aan, want ik was zeer benieuwd naar wat ze ermee zouden doen. En ja hoor, uiteindelijk zaten 4 mieren hun uiterste best te doen om het vliegje in de buis te krijgen. Toen dat gelukt was, zat het vliegje vast in het buisje, en dat voor wel 1 tot 2 uur lang. De mieren bleven maar trekken en duwen, maar ze kregen hem niet naar beneden. Ik heb maar een saté prikker gepakt, e n de vlieg naar beneden geduwt, omdat ik niet wil dat de koningin honger lijdt. Daardoor ging dus mijn eerste mier dood.. De volgende dag, vandaag dus, heb ik ze nog een vliegje gegeven. Ze hebben hem toen ik even weg was in het buisje geduwt, maar krijgen hem er weer niet uit. Dit was half 10 in de ochtend, en nu, om 3 uur in de middag, is het vliegje er nogsteeds niet uit. De kolonie heeft ook nog niet zijn best gedaan om hem er uit te halen, wat gister wel zo was. Heeft een van jullie toevallig tips voor dit probleem? Ik hoop het! Vragen en opmerkingen mogen gewoon hier gesteld worden. Heel erg bedankt voor het lezen van dit bericht! Ik ga nu tot volgende week zaterdag niet meer kijken in het nest. Ben benieuwd wat er dan te zien valt! Voor nu wordt dit het einde. Doei!
Peba
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 juni 2020

Re: Lasius Niger blog (Sato)

Bericht door Peba »

Hoi Sato,
wat leuk om te lezen, ik heb nog geen mieren maar lees me in.Ook ik denk inmiddels bijna de hele dag aan mieren :D
Ik ben juf van een kleutergroep en wil een kolonie starten voor in mijn klas ( bedoeling is dat er in september, in het nieuwe schooljaar wat te zien valt en wil dus nu thuis beginnen).
Ik lees dat jou kolonie al in een verblijf zit en niet meer in een buisje?
Wat bedoel je dan met dat de vlieg in het buisje vast zat, bedoelde je daarmee de verbindings slang?
Hoe ziet jou verblijf er uit?
Plaats reactie