Camponotus vagus (Cheezix)

Alle Camponotus kolonies van de leden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Cheezix
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 26 september 2018
Locatie: Dordrecht
Gender:
Leeftijd: 38

Camponotus vagus (Cheezix)

Bericht door Cheezix »

Plaats HIER je reacties: viewtopic.php?f=31&t=15678


En daar is hij dan, mijn tweede blog over mijn tweede kolonie! Deze hobby is zo boeiend dat ik nu begin te begrijpen, waarom velen hier soms wel 10 of meer kolonies bezitten. :lol:

Dit is mijn Camponotus vagus koningin met 3 werksters en 1 larf. Ik noem haar Wendy, naar de Wendy van Bob de Bouwer (kijkt mijn oudste zoon van 2 steeds haha).


Foto met mijn telefoon:

Afbeelding


Foto met mijn spiegelreflex camera + macro lens:

Afbeelding


Aan de gezwollen abdomen / achterlijfjes te zien hebben ze al genoeg gegeten de laatste tijd, dus ik laat haar voor nu even een week met rust in dezelfde donkere kartonnen koker die ik gebruikte voor Lacey, mijn eerste Camponotus cruentatus koningin. Beiden komen uit dezelfde regio (Zuid Europa en Noord Afrika), dus ik plaats de koker vlakbij de warmtelamp. Zelfs door het glas heen komt de stralingswarmte op het karton:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Cheezix op 02 mei 2020, 13:55, 3 keer totaal gewijzigd.
"Ga naar de mieren, luiaard, kijk hoe ze werken en word wijs." Spreuken 6:6 uit de Bijbel

1 x Camponotus cruentatus [rond de 500 werksters + (super)majors]
Gebruikersavatar
Tijgernootje05
Lid
Berichten: 136
Lid geworden op: 21 maart 2020
Gender:
Leeftijd: 19

Re: Camponotus vagus (Cheezix)

Bericht door Tijgernootje05 »

Wat leuk dat je ze namen geeft. Ik zelf heb mijn messor barbarus koningin Barbara genoemd :D
Kolonies:

Messor Barbarus
Tetramorium Caespitum
Myrmica Rubra
Lasius Niger
Gebruikersavatar
Cheezix
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 26 september 2018
Locatie: Dordrecht
Gender:
Leeftijd: 38

Re: Camponotus vagus (Cheezix)

Bericht door Cheezix »

Haha leuk!

Je herinnert me eraan dat ik nog een apart topic aan moest maken voor de reacties. De blogs zijn namelijk alleen bedoeld voor berichten van de eigenaar en niet voor reacties van leden. Zie nu de link bovenaan het topic. Dank!
"Ga naar de mieren, luiaard, kijk hoe ze werken en word wijs." Spreuken 6:6 uit de Bijbel

1 x Camponotus cruentatus [rond de 500 werksters + (super)majors]
Gebruikersavatar
Cheezix
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 26 september 2018
Locatie: Dordrecht
Gender:
Leeftijd: 38

Re: Camponotus vagus (Cheezix)

Bericht door Cheezix »

Bij een nieuwe kolonie hoort ook een nieuwe woning, dus ik heb via marktplaats een oud aquarium zonder deksel gekocht voor een tientje. Afmetingen zijn 80 x 35 x 30 cm. Dit is bijna twee keer zo breed als mijn huidige terrarium, dus ideaal voor twee kolonies wanneer ik in het midden een scheiding van plexiglas plaats. Toen ben ik bij de bouwmarkt nog wat spullen gaan halen zoals een plaat plexiglas, wit speelzand, hydrokorrels, stekkers, 4 x scharnieren, 2 x knoppen, gaas, tijdschakelaar en meer.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Bouwplan

Uiteraard heb ik eerst een plan bedacht. Ik wilde eigenlijk een houten deksel maken, maar omdat dit vrij moeilijk is om perfect op maat te zagen zonder kieren besloot ik om een plaat plexiglas bovenop te leggen. Eventuele kieren zijn dan makkelijk te dichten met het lijmpistool. Zoals je kunt zien heb ik het plexiglas op maat gebroken, gaten geboord, gezaagd en scharnieren aangebracht. Daarnaast twee klepjes met knoppen om aan beide kanten de bovenkant te kunnen openen. Ook twee gaten voor de verlichting (ik had de fittingen nog liggen) en twee grote gaten voor de ventilatie. Deze grote gaten heb ik provisorisch afgesloten met organza gaas, wat beter is dan het vliegengaas, want het is ijzersterk en heeft veel kleinere gaatjes. het organza gaas had ik in huis gevonden, want het was eigenlijk een zakje voor sieraden van mijn vrouw. :lol: Daarnaast ook nog een viertal gaten om pvc slangetjes in te kunnen steken voor uitbreiding naar eventuele andere buitenwerelden.


Decoratie

Om het straks mooi aan te kunnen kleden ben ik alvast dode druiven- en braamtakken uit de tuin aan het snoeien. Druiventakken hebben mooie kronkels en braamtakken hebben stekels. Ik ga de twee helften allebei anders inrichten, zodat het echt twee aparte leefwerelden zijn. Als achtergrond heb ik deze grote brede pvc poster besteld die mooi zorgt voor twee verschillende achtergronden, maar toch één geheel is:

Afbeelding

Ook heb ik via marktplaats gratis bij mensen sier- en lavastenen opgehaald. Echt handig, want mensen doen zo makkelijk dat soort dingen voor niets weg. Ze waren wel verbaasd dat ik ze voor mieren ging gebruiken haha. :lol:

Al met al hoop ik dat het supermooi wordt! Ik hou jullie uiteraard op de hoogte. ;)
"Ga naar de mieren, luiaard, kijk hoe ze werken en word wijs." Spreuken 6:6 uit de Bijbel

1 x Camponotus cruentatus [rond de 500 werksters + (super)majors]
Gebruikersavatar
Cheezix
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 26 september 2018
Locatie: Dordrecht
Gender:
Leeftijd: 38

Re: Camponotus vagus (Cheezix)

Bericht door Cheezix »

Mijn achtergrond poster is binnen en ziet er fantastisch uit! Goed scherp, mooie kleuren en stevige kwaliteit:

Afbeelding


Ik ben nog heel even bezig met de warmtelampen goed te bevestigen (anders smelt het plexiglas als dit niet goed zit) en dan krijgen jullie het eindresultaat van de twee nieuwe zandnesten te zien!
"Ga naar de mieren, luiaard, kijk hoe ze werken en word wijs." Spreuken 6:6 uit de Bijbel

1 x Camponotus cruentatus [rond de 500 werksters + (super)majors]
Gebruikersavatar
Cheezix
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 26 september 2018
Locatie: Dordrecht
Gender:
Leeftijd: 38

Re: Camponotus vagus (Cheezix)

Bericht door Cheezix »

Het heeft even geduurd, maar daar is hij dan! De grote onthulling van de twee nieuwe zandnesten in het oude aquarium en het hele bouwproces stap voor stap in foto's. Ik heb expres even gewacht met het plaatsen van de foto's, want ik wilde het gras en de plantjes even de tijd geven om een beetje te groeien. Enjoy:


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
"Ga naar de mieren, luiaard, kijk hoe ze werken en word wijs." Spreuken 6:6 uit de Bijbel

1 x Camponotus cruentatus [rond de 500 werksters + (super)majors]
Gebruikersavatar
Cheezix
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 26 september 2018
Locatie: Dordrecht
Gender:
Leeftijd: 38

Re: Camponotus vagus (Cheezix)

Bericht door Cheezix »

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
"Ga naar de mieren, luiaard, kijk hoe ze werken en word wijs." Spreuken 6:6 uit de Bijbel

1 x Camponotus cruentatus [rond de 500 werksters + (super)majors]
Gebruikersavatar
Cheezix
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 26 september 2018
Locatie: Dordrecht
Gender:
Leeftijd: 38

Re: Camponotus vagus (Cheezix)

Bericht door Cheezix »

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
"Ga naar de mieren, luiaard, kijk hoe ze werken en word wijs." Spreuken 6:6 uit de Bijbel

1 x Camponotus cruentatus [rond de 500 werksters + (super)majors]
Gebruikersavatar
Cheezix
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 26 september 2018
Locatie: Dordrecht
Gender:
Leeftijd: 38

Re: Camponotus vagus (Cheezix)

Bericht door Cheezix »

Het is nodig tijd voor een update van deze nieuwe kolonie! Er zijn wel wat dingen gebeurd, maar ik had nog niet de tijd genomen om ze te delen.

Het verhuizen van de testbuis waarin ik de kolonie ontving, naar een eigen grotere testbuis is helaas mislukt. Ik had alles voorbereid, maar de slang die ik erop wilde zetten om ze te verbinden paste niet en toen lied ik de nieuwe buis op de grond kletteren en toen was ik het zat. Ik heb de testbuis waar ze al in zaten gewoon in hun nieuwe verblijf gelegd met bladeren erover heen. In de natuur zit er ook geen watje in de nestingang en mijn omgeving is geheel veilig voor de mieren, dus we gaan kijken of het zo ook werkt. Ik weet dat dit eigenlijk pas moet bij 20 of meer werksters, maar het ging even niet anders.

Sindsdien (dit was ongeveer 2 weken geleden) zie ik heel af en toe een mier rondlopen in het terrarium. Als een verkenner racet hij door de bak, maar komt uiteindelijk altijd weer terug bij de buis. Eerst had ik een watje met honing bij de opening gelegd en daar werd eenmalig van gedronken. Ook gooi ik af en toe een paar dode fruitvliegjes vlakbij, zodat ze die ook kunnen verzamelen.

Vandaag heb ik heel even gespiekt onder balderen, om te kijken hoe het ervoor staat, maar ik wilde Wendy niet teveel storen, dus heb geen foto s genomen. Ze was duidelijk erg geïrriteerd. Maar het mooie is dat de hele ingang geblokkeerd is met klein gruis van blaadjes en takjes, ongeveer een 2 cm dikke laag! Ook zag ik een flinke kluit eitjes liggen, dus nu maar hopen dat ze die nu niet uit frustratie weer opeet...

Om de honing op een betere manier te geven (zonder te storen) heb ik nu een mini buisje met honingvoorraad vlakbij de testbuis in de schaduw gelegd:

Afbeelding

De oplettende lezer ziet op de foto ook één van de twee spiegels die ik aan de zijkanten heb geplaatst, voor een ruimtelijker effect.


Tijdelijke inwoner

Inmiddels heb ik in de linkerkant van het terrarium een tijdelijke bewoner gehuisvest. Ik zag deze grappige video



van hoe je een springspin als huisdier kunt houden en dat zijn ook wel echt hele leuke beestjes. Dus toen er eentje bij het raam naar binnen liep heb ik hem meteen gevangen. Met wat kleine vliegjes als levend voer kan deze zich de hele dag vermaken. :lol:


Afbeelding

Afbeelding

Maar uiteraard zal ze plaats moeten maken zodra er een nieuwe mierenkolonie intrekt!
"Ga naar de mieren, luiaard, kijk hoe ze werken en word wijs." Spreuken 6:6 uit de Bijbel

1 x Camponotus cruentatus [rond de 500 werksters + (super)majors]
Gebruikersavatar
Cheezix
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 26 september 2018
Locatie: Dordrecht
Gender:
Leeftijd: 38

Re: Camponotus vagus (Cheezix)

Bericht door Cheezix »

Succes! Ik heb 1 van de 3 werksters nu honing zien drinken uit hun nieuwe voorraad! Dus over hun energie levels hoef ik me voorlopig dus geen zorgen meer te maken. Hieronder een paar foto's (ook gezien vanuit de binnenkant). Onder de dode bladeren ligt dus de testbuis waarvan ze zelf de ingang helemaal hebben volgestopt met gruis:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
"Ga naar de mieren, luiaard, kijk hoe ze werken en word wijs." Spreuken 6:6 uit de Bijbel

1 x Camponotus cruentatus [rond de 500 werksters + (super)majors]
Gebruikersavatar
Cheezix
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 26 september 2018
Locatie: Dordrecht
Gender:
Leeftijd: 38

Re: Camponotus vagus (Cheezix)

Bericht door Cheezix »

Er is eigenlijk geen activiteit te zien, dus ik hoop dat alles verder goed gaat met de kolonie. Ik wil ze vooral met rust laten, want dat is voor nu het beste. Af en toe gooi ik wat ontdooide fruitvliegjes naar binnen, maar zie ze niet tevoorschijn komen. Ik heb laatst wel nog een paar pissebedden losgelaten om het afval op te ruimen.

Wat betreft de leegstaande woning links heb ik al foto's geplaatst van de tijdelijke inwoner (springspin) in mijn Camponotus cruentatus blog. Maar nu heb ik toch ineens iets heel aparts ontdekt! Er loopt een hele kleine rode mier rond in het leegstaande terrarium! Ik heb gelukkig een foto kunnen maken, want ik kon hem niet eens op het scherm van mijn camera zien toen ik de foto nam. Deze is misschien meegekomen met de blaadjes die ik erin heb gegooid, maar dat is ook alweer een tijdje geleden. En ik zie ook nooit rode mieren bij onze voortuin waar ik de blaadjes toen vandaan had. Als ik echt heel erg geluk heb zat er toevallig een rode mieren koningin in de bladeren, maar die kans acht ik echt heel erg klein! Hier de foto plus een uitvergroting:

Afbeelding
"Ga naar de mieren, luiaard, kijk hoe ze werken en word wijs." Spreuken 6:6 uit de Bijbel

1 x Camponotus cruentatus [rond de 500 werksters + (super)majors]
Gebruikersavatar
Cheezix
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 26 september 2018
Locatie: Dordrecht
Gender:
Leeftijd: 38

Re: Camponotus vagus (Cheezix)

Bericht door Cheezix »

Gelukkig weer wat leven gespot (als je goed kijkt)! Verder nog geen nieuws helaas...

Afbeelding
"Ga naar de mieren, luiaard, kijk hoe ze werken en word wijs." Spreuken 6:6 uit de Bijbel

1 x Camponotus cruentatus [rond de 500 werksters + (super)majors]
Gebruikersavatar
Cheezix
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 26 september 2018
Locatie: Dordrecht
Gender:
Leeftijd: 38

Re: Camponotus vagus (Cheezix)

Bericht door Cheezix »

Zojuist toch even onder de blaadjes gekeken of alles goed gaat. Er is één werkster dood, maar ik zag wel een nieuwe pop en een aantal eitjes. Daarna weer snel alles bedekt met blaadjes en de kleine honingvoorraad gecheckt en alles ziet er verder goed uit. Het lijkt een hele langzame start te zijn, maar we moeten geduld blijven hebben. De koningin zag er heel goed uit: groot, rond en zwart glanzend! Dus ik denk dat ze recentelijk nog fruitvliegjes heeft gegeten. Laten we hopen dat de kolonie einde van het jaar wat meer werksters heeft...
"Ga naar de mieren, luiaard, kijk hoe ze werken en word wijs." Spreuken 6:6 uit de Bijbel

1 x Camponotus cruentatus [rond de 500 werksters + (super)majors]
Gebruikersavatar
Cheezix
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 26 september 2018
Locatie: Dordrecht
Gender:
Leeftijd: 38

Re: Camponotus vagus (Cheezix)

Bericht door Cheezix »

Ik ben er bijna zeker van dat de koningin en haar broed dood zijn. Er is al heel lang geen activiteit meer, dus ik denk dat ik een grote fout heb gemaakt, door ze al zo snel met buis en al te verhuizen naar de buitenwereld.

Wat wel heel bizar is: ik spotte vorige week opnieuw een hele kleine rode mier in het linker verblijf. Daar houd ik momenteel een klein gedeelte van de krekels die ik had gekocht, zodat ze daar kunnen broeden voordat ze sterven. Ik snap echt niet hoe die rode mier zolang heeft kunnen overleven zonder echt voedsel of water... :shock: Ik hoop hem nog eens te zien en een foto te maken, want nadat ik hem zag was ik hem direct weer kwijt.
"Ga naar de mieren, luiaard, kijk hoe ze werken en word wijs." Spreuken 6:6 uit de Bijbel

1 x Camponotus cruentatus [rond de 500 werksters + (super)majors]
Stannie24
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 februari 2020
Locatie: Schipperskerk
Gender:
Leeftijd: 23

Re: Camponotus vagus (Cheezix)

Bericht door Stannie24 »

Wat voor lampen heeft u gebruikt bij uw terrarium, geven die ook een beetje warmte af.
2x Lasius Niger
1x Camponotus Vagus
1x Messor Barbarus
1x nog onbekend?
Gebruikersavatar
Cheezix
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 26 september 2018
Locatie: Dordrecht
Gender:
Leeftijd: 38

Re: Camponotus vagus (Cheezix)

Bericht door Cheezix »

Stannie24 schreef: 22 mar 2021, 19:05 Wat voor lampen heeft u gebruikt bij uw terrarium, geven die ook een beetje warmte af.

Plaats HIER je reacties: viewtopic.php?f=31&t=15678 (zie ook het eerste bericht).

Dank!
"Ga naar de mieren, luiaard, kijk hoe ze werken en word wijs." Spreuken 6:6 uit de Bijbel

1 x Camponotus cruentatus [rond de 500 werksters + (super)majors]
Gebruikersavatar
Cheezix
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 26 september 2018
Locatie: Dordrecht
Gender:
Leeftijd: 38

Re: Camponotus vagus (Cheezix)

Bericht door Cheezix »

Dit is werkelijk bizar! Ik ben erachter wat de kleine 'rode mier' is! Het is helemaal geen rode mier, maar de tropische faraomier (Monomorium pharaonis)! Het is een invasieve soort die vroeger niet in Nederland voorkwam, maar door de wereldwijde handel zich nu overal in de wereld heeft verspreid.

Toen mijn zoontje een paar dagen terug een kleine mier zag lopen op tafel heb ik meteen mijn camera met macrolens gepakt en de onderstaande kiekjes geschoten. Vandaag vertelde een vriend mij dat hij op internet las over faraomieren en ik had daar wel eens van gehoord, maar moest ze toch even opzoeken. Tot mijn grote verbazing kwam ik op wikipedia een foto tegen die exact overeenkomt met de foto die ik zelf heb gemaakt. :o

Mijn foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Foto van wikipedia:

Afbeelding
"Ga naar de mieren, luiaard, kijk hoe ze werken en word wijs." Spreuken 6:6 uit de Bijbel

1 x Camponotus cruentatus [rond de 500 werksters + (super)majors]
Plaats reactie