Buitenverblijf Messor Barbarus

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
SASSEM
Berichten: 27
Lid geworden op: 03 mei 2020
Gender:

Buitenverblijf Messor Barbarus

Bericht door SASSEM »

Dag iedereen. Na een paar jaar ben ik weer begonnen 8-) Ik ben een Messor Barbarus farm overgekocht van iemand met ca 200+ werkers. Het is een complete set met een veel te kleine buitenverblijf. Ik ben nu van plan om van een kleine aquarium een mooie buitenverblijf voor ze te maken. Ik wil ze op een leuke plek houden in de woonkamer.
Heeft iemand nog ideeën? Of beter nog iets leuks te koop :D
Ik zit ook te denken om een paar stoere kleine cactussen in te plaatsen. Kan dat?
Wat voor een ondergrond kan ik het beste gebruiken? Ik wil dat ze zichtbaar zijn als ze naar buiten komen.

Misschien een stomme vraag: moet een Messor Barbarus nest altijd horizontaal liggen? Verticaal zou voor mij een stuk makkelijker zijn.

Ze zitten nog steeds in een veel te kleine buis. Ik wil ze ook laten verhuizen naar een nieuwe gips nest.
SASSEM
Berichten: 27
Lid geworden op: 03 mei 2020
Gender:

Re: Buitenverblijf Messor Barbarus

Bericht door SASSEM »

Situatie momenteel:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Tijgernootje05
Lid
Berichten: 136
Lid geworden op: 21 maart 2020
Gender:
Leeftijd: 19

Re: Buitenverblijf Messor Barbarus

Bericht door Tijgernootje05 »

Misschien als je een groot buitenverblijf maakt dat je ook andere kleine gronddiertjes erin kan zetten. Hierop kunnen de mieren dan jagen en heb je een soort eigen ecyosysteem.
Maar nu heb ik ook een vraag voor jou. Hoe geef jij het nestdeel vocht. Want ik zie dat je het rode folie erin heb geschroefd? Of geef je het nest geen vocht?
Kolonies:

Messor Barbarus
Tetramorium Caespitum
Myrmica Rubra
Lasius Niger
SASSEM
Berichten: 27
Lid geworden op: 03 mei 2020
Gender:

Re: Buitenverblijf Messor Barbarus

Bericht door SASSEM »

Dat heb ik tijdelijk zo opgelost. Gat was te groot. Dat is ook de reden dat ik alles wil veranderen. Voor nu zal ik een kleine gat (tgv een naald) maken om soms vocht toe te dienen) wat een goed idee van een mini eco systeem! Heb je nog ideeën wat voor gronddiertjes?
Jobg
Lid
Berichten: 205
Lid geworden op: 30 maart 2020
Gender:
Leeftijd: 19

Re: Buitenverblijf Messor Barbarus

Bericht door Jobg »

Dat kan wel gaaf zijn maar dan moet het wel een grote bak zijn wat de cactussen moeten vrijwel droog staan en de beestjes hebben wss vocht nodig
emier
Lid
Berichten: 665
Lid geworden op: 25 april 2018
Gender:
Leeftijd: 18

Re: Buitenverblijf Messor Barbarus

Bericht door emier »

een ecosysteem voor messor kun je vergeten, veel diertjes hebben toch echt vocht nodig, ook maakt messor enorm veel afval als de kolonie groter word. echt enorm veel. dan ga je zo veel beestjes nodig hebben om het op te ruimen dat er meer beestjes dn mieren zijn. je kan beter gewoon een klein laagje zandleem in je bak doen met een cactus en dat zo droog mogelijk houden
SASSEM
Berichten: 27
Lid geworden op: 03 mei 2020
Gender:

Re: Buitenverblijf Messor Barbarus

Bericht door SASSEM »

En nog mijn vraag of een nest van de MB ook verticaal geplaats kan worden ;)
Gebruikersavatar
Tijgernootje05
Lid
Berichten: 136
Lid geworden op: 21 maart 2020
Gender:
Leeftijd: 19

Re: Buitenverblijf Messor Barbarus

Bericht door Tijgernootje05 »

Messor barbarus mieren kunnen niet goed klimmen dus ik denk niet dat dat kan.
Kolonies:

Messor Barbarus
Tetramorium Caespitum
Myrmica Rubra
Lasius Niger
emier
Lid
Berichten: 665
Lid geworden op: 25 april 2018
Gender:
Leeftijd: 18

Re: Buitenverblijf Messor Barbarus

Bericht door emier »

messor barbarus nest kan prima verticaal, in de natuur hebben ze ook verticale nesten
SASSEM
Berichten: 27
Lid geworden op: 03 mei 2020
Gender:

Re: Buitenverblijf Messor Barbarus

Bericht door SASSEM »

Het valt mij idd op dat MB erg veel affal produceert. Hoe maken jullie dat schoon en hoe vaak?
Op de foto is te zien wat ze achter hebben gelaten na een week!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
SASSEM
Berichten: 27
Lid geworden op: 03 mei 2020
Gender:

Re: Buitenverblijf Messor Barbarus

Bericht door SASSEM »

Het valt mij ook op dat ze alle zaden hier bewaren ipv van een nest van te maken. (ze zitten hier volledig in donker normaalgesproken)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door SASSEM op 04 mei 2020, 15:14, 1 keer totaal gewijzigd.
SASSEM
Berichten: 27
Lid geworden op: 03 mei 2020
Gender:

Re: Buitenverblijf Messor Barbarus

Bericht door SASSEM »

En nu ik toch bezig ben. Dit is hun nest momenteel: kan dit kwaad? :shock:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
emier
Lid
Berichten: 665
Lid geworden op: 25 april 2018
Gender:
Leeftijd: 18

Re: Buitenverblijf Messor Barbarus

Bericht door emier »

tja, mierenboerderij. niet zo een fan van, miss kun je minder zaden aanbieden en het nest meer bevochtigen, misschien willen ze dn verhuizen. rode folie werkt naar mijn idee niet echt, je kun er niet goed doorheen kijken ds zul je het er vanaf moeten halen wil je goed kijken. als ze met zoveel in een reageerbuis zitten is dat op zich niet erg. ik denk dat je buitenwereld lanzaam een beetje klein begint te worden. want nu zul je bijna wekelijks moeten schoonmaken wil je dat niet het hele bakje afval word, zelf maak ik altijd schoon als het wel veel is en de buitenwereld wat voller zit
SASSEM
Berichten: 27
Lid geworden op: 03 mei 2020
Gender:

Re: Buitenverblijf Messor Barbarus

Bericht door SASSEM »

Ik ben afgelopen paar dagen even bezig geweest. De grote verhuizing is gaande! Ik zal ze nu een week met rust laten. Er zijn natuurlijk wat fouten wat ik de volgende keer zal doen. Hopenlijk kan ik met jullie tips mijn mieren nog redden mocht het nodig zijn.
Het is nog lang niet af. Maar voor deze week is het klaar :D
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
emier
Lid
Berichten: 665
Lid geworden op: 25 april 2018
Gender:
Leeftijd: 18

Re: Buitenverblijf Messor Barbarus

Bericht door emier »

hoe bevochtig je dit nest? en waar kunnen de mieren vocht vandaan halen? er word altijd gezegd dat messor barbarus in een volledig droog nest kan maar dat is zeker niet zo. ik heb zelf een vergelijkbaar nest gemaakt en dat was niet vochtig genoeg hoeveel ik het ook bevochtigde.
SASSEM
Berichten: 27
Lid geworden op: 03 mei 2020
Gender:

Re: Buitenverblijf Messor Barbarus

Bericht door SASSEM »

Ik heb 4 gaten gemaakt met een boormachine. Hierin heb ik watjes gedaan. Met een spuit bevochtig ik het nest. Gaten naast het nest. In het begin zal ik een paar keer een plantenspuit gebruiken om alles een paar keer te bevochtigen. Daarnaast kunnen ze zelf ook vocht halen uit de 2 buisjes met water. Misschien dat iemand anders nog tips heeft? Ik ga vanuit dat de mieren zelf ook eigen nest extra kunnen bevochtigen als het nodig is. En omdat Messor Barbarus goed tegen de droogte kan hoop ik dat het goed komt. Hoe weet je of een nest bevochtigd moet worden?
Ik gebruik nu een rode led lampje (reden waarom ik dit aquarium heb gekocht) klopt het dat dit beter is dan normaal licht?
Gebruikersavatar
Tijgernootje05
Lid
Berichten: 136
Lid geworden op: 21 maart 2020
Gender:
Leeftijd: 19

Re: Buitenverblijf Messor Barbarus

Bericht door Tijgernootje05 »

Wat ontzettend cool gemaakt. Ik wil zelf ook ooit voor mijn eigen messor barbarus zo iets maken. Wat voor materiaal heb je gebruikt?
Kolonies:

Messor Barbarus
Tetramorium Caespitum
Myrmica Rubra
Lasius Niger
SASSEM
Berichten: 27
Lid geworden op: 03 mei 2020
Gender:

Re: Buitenverblijf Messor Barbarus

Bericht door SASSEM »

Ik heb een nieuwe aquarium gekocht (advies is om via Marktplaats eentje te kopen)
1 ytong blok, mijn zaag was weg. Heb alles met een broodmes moeten doen hahaha :x
Alles netjes op maat gesneden

Met een schroevendraaier en een boormachine alles op smaak gemaakt.

Alle gaten met gips dicht gemaakt.

Zand bij de Action gekocht (wit, dan vallen alle mieren lekker op)

De rest bij de tuinwinkel gekocht.

De verhuizing is nog gaande... Je moet echt geduld voor hebben. Tot nu toe geen dode mieren gezien. Ze zijn ook een stuk rustiger geworden.
SASSEM
Berichten: 27
Lid geworden op: 03 mei 2020
Gender:

Re: Buitenverblijf Messor Barbarus

Bericht door SASSEM »

Ik had nog oude aquarium verwarmingding. Even kijken of dit gaat helpen met de verhuizing
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
SASSEM
Berichten: 27
Lid geworden op: 03 mei 2020
Gender:

Re: Buitenverblijf Messor Barbarus

Bericht door SASSEM »

Pfff, het lijkt wel een voetbalwedstrijd als je naar de verhuizing kijkt. Er liep net 1 mier rond met een larve... een beetje aan het zoeken en aan het rond lopen. Sta ik dan te schreeuwen naar links, links, ga naar links! :shock:

Nog iets leuks ontdekt :D

Ze zien het verschil tussen normaal en rood licht.

Toen het licht op rood stond was alles rustig en ging alles langzaam.
Op het moment toen ik de normale verlichting aan had gezet zag je alle mieren anders en sneller reageren.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Thijmen
Lid
Berichten: 77
Lid geworden op: 13 september 2016
Locatie: Putten
Gender:
Leeftijd: 30

Re: Buitenverblijf Messor Barbarus

Bericht door Thijmen »

aquarium verwarmingen kan je beter niet droog gebruiken, dan kunnen ze doorbranden.
met vriendelijke groet,
Thijmen
SASSEM
Berichten: 27
Lid geworden op: 03 mei 2020
Gender:

Re: Buitenverblijf Messor Barbarus

Bericht door SASSEM »

Het is al bijna een maand geleden. Eerste drie dagen ging de helft dood. Ik vermoed dat het te droog was. Zo'n ytong blok trekt veel vocht. Het is net een spons. Daarnaast te veel stress was ook niet goed. Met een plantenspuit heb ik alles een paar dagen lang bevochtigd. Op dit moment zijn alle mieren lekker actief. Ze hebben vandaag zelfs een complete regenworm op! De koningin zit nog steeds in haar eerste buis. Ze wilt er niet uit. Ik heb besloten om ze met rust te laten en zelf te laten bepalen hoe ze het nest willen inrichten. Soms kan ik er uren naar kijken hoe ze bezig zijn. Wat een bijzondere en heerlijke hobby🤩
Peba
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 juni 2020

Re: Buitenverblijf Messor Barbarus

Bericht door Peba »

Wat een mooi verblijf, ik moest erg lachen om je voetbal wedstrijd vergelijking!
DF
Lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 11 mei 2017
Gender:
Leeftijd: 24

Re: Buitenverblijf Messor Barbarus

Bericht door DF »

Mooi verblijf inderdaad! Hoe regel je de vochtigheid in het nest?
Ga tot de mier, gij luiaard! Zie haar wegen en word wijs! Spreuken 6:6

Momenteel
1x Camponotus cruentatus (1Q + 20w) Blog
1x Pheidole pallidula (1Q + 8-10w)

Ervaring
1x Messor barbarus (1Q + ca. 1000w)
SASSEM
Berichten: 27
Lid geworden op: 03 mei 2020
Gender:

Re: Buitenverblijf Messor Barbarus

Bericht door SASSEM »

Ze kunnen op 2 plekken water pakken. Tegenwoordig heb ik een buisje met suiker water en een andere met normaal water. Daarnaast heb ik op 4 plekken gaten gemaakt en met watjes volgezet. 2 van de 4 bevochtig ik regelmatig. Ze doen het afgelopen tijd erg goed. Ik probeer ze met rust te laten en de hele setup naar wens in te delen. Zo hebben ze een soort van een brug gemaakt van alle steentjes en aarde. Ik zit met nog maar 1 probleem. Ik heb geen idee waar ze alle afval laten. Mogelijk begraven ze alles in een van de cactussen. Laatst hadden ze een complete (grote) regenworm opgegeten! Ik heb vandaag een suikerklontje in gedaan en vervolgens nat gemaakt. Wat een feest hahaha! De koningin is nog steeds niet verhuisd maar een grote deel wel.
SASSEM
Berichten: 27
Lid geworden op: 03 mei 2020
Gender:

Re: Buitenverblijf Messor Barbarus

Bericht door SASSEM »

Even wat foto's :D
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Jobg
Lid
Berichten: 205
Lid geworden op: 30 maart 2020
Gender:
Leeftijd: 19

Re: Buitenverblijf Messor Barbarus

Bericht door Jobg »

Leefde die kerkzesoog nog toen je die gaf?
SASSEM
Berichten: 27
Lid geworden op: 03 mei 2020
Gender:

Re: Buitenverblijf Messor Barbarus

Bericht door SASSEM »

Nee, het was meer voor de show.
De video:

Jobg
Lid
Berichten: 205
Lid geworden op: 30 maart 2020
Gender:
Leeftijd: 19

Re: Buitenverblijf Messor Barbarus

Bericht door Jobg »

Gaaf man
ElineMO
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 augustus 2020

Re: Buitenverblijf Messor Barbarus

Bericht door ElineMO »

Nieuw hier en ik ben aan het kijken naar mogelijkheden voor het maken van zoiets als jij hebt gemaakt. Waar ik alleen mee zit is wat het plan wordt als deze bak te klein wordt voor je kolonie. Hij is van glas..hoe kun je dan de boel ooit nog verhuizen?

Geoet Eline
Plaats reactie