welke soort mier is dit?

Determinaties van mieren
Plaats reactie
samENtom
Junior lid
Berichten: 61
Lid geworden op: 16 april 2020
Gender:
Leeftijd: 16
Contacteer:

welke soort mier is dit?

Bericht door samENtom »

ik heb in het bos bij een boom een koningin gevonden met een werkster, denk ik. ik weet alleen niet welke soort het is, ik heb een paar foto's van de koningin, hij is zo'n 4-5,5 mm en is zwart bruin achtig en bij zijn staartstuk is het een beetje geel met bruinzwart ertussen, de werkster haar middenlijf is donkerbruin tot rood, zijn voor en achterlijf zijn bruinzwartachtig en is ongeveer 3 mm. ik heb ze nu in een buisje met een beetje water als iemand ze kan herkennen kan diegene me dan ook vertellen hoe ik ze moet onderhouden? hier komen de foto's
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
emier
Lid
Berichten: 665
Lid geworden op: 25 april 2018
Gender:
Leeftijd: 18

Re: welke soort mier is dit?

Bericht door emier »

temnothorax sp gyne
samENtom
Junior lid
Berichten: 61
Lid geworden op: 16 april 2020
Gender:
Leeftijd: 16
Contacteer:

Re: welke soort mier is dit?

Bericht door samENtom »

en hoe onderhoud ik hun
emier
Lid
Berichten: 665
Lid geworden op: 25 april 2018
Gender:
Leeftijd: 18

Re: welke soort mier is dit?

Bericht door emier »

volgens mij is er al een caresheet over gemaakt, verder even op internet kijken. omdat de koningin nog maar 1 werkster heeft word het een beetje lastig, de koningin heeft geen reserves meer en heel weining werkkracht van de werkster. hou ze gewoon in een klein reageerbuisje en geef ze af en toe een beetje suikerwater/honingdauw en een klein insectje
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: welke soort mier is dit?

Bericht door Floris »

Dit lijkt me eerder een slankmier.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
miel
Lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 10 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 24
Contacteer:

Re: welke soort mier is dit?

Bericht door miel »

Temnothorax mieren zijn slankmieren, een groot probleem is de uitbraakgevoeligheid van deze miertjes. In de natuur heb je een Temnothorax soort die in eikeltjes leeft, waar maar een héél klein gaatje in zit. Zorg dus voor een goede afsluiting van je setup.
Gebruikersavatar
Blue
Lid
Berichten: 490
Lid geworden op: 26 juli 2015
Gender:
Leeftijd: 22

Re: welke soort mier is dit?

Bericht door Blue »

Ik heb zelf voor een tijd een Temnothorax kolonie gehad, in tegenstelling tot veel verhalen heb ik niet last gehad van ontsnapping. Als anti-uitbraak heb ik simpelweg talk over de rand gesmeerd zonder alcohol, dit bleek prima te werken.

Deze soort houd heel erg van kleine ruimtes en kiertjes, in de natuur komt een hele kolonie vaak voor in een eikeltje. Voor het nest heb ik daarom ook kurk of karton gebruikt om die kleine ruimtes te kunnen maken. Het nest bevochtig je hierbij niet, water bied je in de buitenwereld aan.

Maar dat is later pas iets om over na te denken, ik denk dat een reageerbuis prima voldoet voor de eerste fase. Ik zou de ruimte voor de gyne lekker klein maken, 2 cm ongeveer, ze heeft echt niet meer nodig.
Plaats reactie