Pheidole Pallidula

Alle Pheidole kolonies van de leden
Plaats reactie
Roelants
Berichten: 90
Lid geworden op: 10 april 2019

Pheidole Pallidula

Bericht door Roelants »

Hier ga ik mijn blog bijhouden over mijn net nieuwe Pheidole Pallidula.

Ik heb ze nu een paar dagen geleden gekocht bij mierenboerderij. De kolonie telt ongeveer 12 werksters en er liggen nog een hoop larfjes en naaktpoppen. Ik geef ze nu elke dag een halve meel worm en een druppeltje suikerwater/stroop.

De halve meelworm die ik ze geef is elke dag een beetje uitgehold. Ze hoeven hem niet helemaal en ik ga ze dus fruitvliegjes geven zodra die binnen komen. Maar ik had zogauw nog geen ander voedsel :roll: .

Zoetigheid houden ze wel erg van, als ik een druppeltje neerleg in de kleine arena zitten er een na een half uur al een paar werksters van te drinken :D .

Verder heb ik voorlopig niks meer te vertellen. Ik zal wel wat foto’s van de setup sturen, mijn camera is alleen niet zo goed dus sorry als ze wat onscherp zijn, met name de foto’s van de mieren in een volgende update :? .

Dit is trouwens mijn eerste blog dus tips en opmerkingen zijn altijd welkom :D
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Kolonies die ik heb:
Pheidole Pallidula ~200w
Messor Barbarus ~200w
Camponotus Nicobarensis ~30w
Roelants
Berichten: 90
Lid geworden op: 10 april 2019

Re: Pheidole Pallidula

Bericht door Roelants »

Er is nog niet erg veel gebeurd sinds mijn eerste post behalve dat mijn fruitvliegjes zijn binnengekomen. Deze heb ik twee gegeven; een levende en een dode. Maar nu rende die levende na een tijdje het reageerbuisje in. Is dit stressvol voor de kolonie of hebben ze er geen last van?
Een paar uur later zag ik in ieder geval geen fruitvliegjes meer in de arena dus ik denk dat de mieren ze hebben verslagen maar ik hoop dat dit geen stres veroorzaakt bij de koningin.
Voor de zekerheid heb ik sinds toen alleen nog maar een dood fruitvliegje en een klein stukje krekel gegeven.
De zoetigheid vinden ze wat minder lekker. Is dit normaal of moeten ze wel echt zoetigheid hebben?
Ik hoor het graag.
Kolonies die ik heb:
Pheidole Pallidula ~200w
Messor Barbarus ~200w
Camponotus Nicobarensis ~30w
Roelants
Berichten: 90
Lid geworden op: 10 april 2019

Re: Pheidole Pallidula

Bericht door Roelants »

Er is nog steeds niet veel veranderd, in de buitenwereld lagen pas 2 dode werksters. Verder zijn er nog niet veel werksters bij gekomen. Wel een hoop broed.
Fruitvliegjes vinden ze erg lekker, zoetigheid zie ik ze nooit van eten en ook kleine stukjes van grote insecten vinden ze niet zo interessant.
Hebben ze nu nog geen zoetigheid nodig of is er iets mis dat ze er niet van drinken?
En kan ik ze gewoon steeds hetzelfde voedsel geven of moet ik hierin variëren?

Ik ben nog behoorlijk nieuw tot het mierenhouden in de praktijk, vandaar al de vragen :)
Voorlopig gaat er waarschijnlijk geen update komen want er gebeurd niet erg veel interessants.
Maar zodra er iets gebeurd laat ik het jullie weten ;)
Kolonies die ik heb:
Pheidole Pallidula ~200w
Messor Barbarus ~200w
Camponotus Nicobarensis ~30w
Gebruikersavatar
ricardovdh
Lid
Berichten: 775
Lid geworden op: 29 april 2011
Locatie: utrecht, vleuten
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Pheidole Pallidula

Bericht door ricardovdh »

ik zie geen reactie topic dus dan maar hier,
hebben ze een warmtematje? mijn mieren groeiden pas echt goed toen ik ze eenmaal verwarmde, en nu heb ik stapels broed, leg niet het hele buisje op de warmtemat zodat ze zelf kunnen kiezen of ze warmer willen of niet,
3x lasius flavus.
5x lasius umbratus.
6x lasius niger.
1x Messor barbarus.

De vraag des levens is: Gaan we door of slaan we af? Maar voor mij als visser is het: Slaan we door of gaan we af?
Wie geen vlieg kwaad doet is gewoon te traag.
Roelants
Berichten: 90
Lid geworden op: 10 april 2019

Re: Pheidole Pallidula

Bericht door Roelants »

Bedankt voor de tip, warmtematje is onderweg :D.

Ik heb inderdaad nog geen reactie topic gemaakt, dat zal ik maar eens gaan doen.
Kolonies die ik heb:
Pheidole Pallidula ~200w
Messor Barbarus ~200w
Camponotus Nicobarensis ~30w
Roelants
Berichten: 90
Lid geworden op: 10 april 2019

Re: Pheidole Pallidula

Bericht door Roelants »

Hier: viewtopic.php?f=31&t=15750 Is ie dan (hoop ik).
Kolonies die ik heb:
Pheidole Pallidula ~200w
Messor Barbarus ~200w
Camponotus Nicobarensis ~30w
Roelants
Berichten: 90
Lid geworden op: 10 april 2019

Re: Pheidole Pallidula

Bericht door Roelants »

De laatste tijd is er niet veel gebeurd vandaar dat er geen updates waren.
Vandaag keek ik weer even snel in het nest en ik was zeer positief verrast!

De laatste keer dat ik keek was vorige week, ik zag niks bijzonders gewoon nogateeds ongeveer 10 werkstertjes en de koningin, én een grote stapel poppen. Nu keek ik vandaag weer en de poppen zijn uitgekomen. Ik denk dat de populatie zowat is verdubbeld ongeveer 20 werksters nu en wat ik ook zag was mijn eerste Major :D. Daar ben ik ook erg blij mee.

Verder gaat alles gewoon zijn gangetje. Het zijn nogsteeds gulzige eters die me bijna arm eten aan meelwormen en fruitvliegen. Ik ben benieuwd wat dat wordt als de kolonie groter wordt.
Kolonies die ik heb:
Pheidole Pallidula ~200w
Messor Barbarus ~200w
Camponotus Nicobarensis ~30w
Roelants
Berichten: 90
Lid geworden op: 10 april 2019

Re: Pheidole Pallidula

Bericht door Roelants »

Het gaat nu erg goed met de kolonie, ze groeien goed door en zitten nu denk ik al boven de dertig werksters en een paar soldaten.
Ze eten veel en bijna alles wat ik ze geef wordt goed aangenomen. Zo had ik iets nieuws geprobeerd, een stukje smeerworst. Dit vonden ze heerlijk!
Ik heb nog nooit zo veel werksters naar buiten zien komen om te eten, en er kwam zelfs een soldaat naar buiten om mee te helpen. Na een paar uurtjes zag ik dat al hun achterlijfjes helemaal vol zaten dus dat ga ik ze zeker vaker geven.

In het nest is het nu erg druk met ook erg veel broed. Ik heb ze een warmtematje gegeven en ze hebben alle poppen boven het verwarmde stuk gelegd. Als dit zo doorgaat halen ze voor de winterrust nog wel de honderd werksters denk ik.

Over een tijdje komt er wel weer een update, tot dan!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Kolonies die ik heb:
Pheidole Pallidula ~200w
Messor Barbarus ~200w
Camponotus Nicobarensis ~30w
Roelants
Berichten: 90
Lid geworden op: 10 april 2019

Re: Pheidole Pallidula

Bericht door Roelants »

Het gaat nu erg snel met de kolonie, ik denk dat ze nu boven de 40 werksters zitten en ze hebben ook een stuk of vijf soldaten.
Maar dit weet ik niet zeker want ze hebben een stuk van hun reageerbuis afgeplakt met zand :x . Nu kan ik dus een stuk minder goed kijken bij de koningin en het broed.
Maar ik zie alsnog veel werksters en er ligt zo veel broed dat het nog achter het zand vandaan komt :lol: .

Maar als ik kijk naar hoe actief ze nu zijn kan ik toch wel een schatting maken want er zijn nu altijd minstens vier mieren naar voedsel aan het speuren. Eerst was dat er hooguit één.
En zeker toen ik pas een vlieg in hun buitenwereld legde kon ik zien hoe groot de kolonie toch wel moest zijn, want alle mieren leken wel alles te laten vallen waar ze mee bezig waren en binnen één minuut kwam er een enorme storm van werksters en soldaten naar buiten om de vlieg mee te slepen.ik denk dat er zeker wel dertig mieren zaten, plus de majors.

Dat was het wel weer, tot de volgende update.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Kolonies die ik heb:
Pheidole Pallidula ~200w
Messor Barbarus ~200w
Camponotus Nicobarensis ~30w
Roelants
Berichten: 90
Lid geworden op: 10 april 2019

Re: Pheidole Pallidula

Bericht door Roelants »

Vandaag heb ik weer even in het nest gekeken en er was goed nieuws en slecht nieuws:
Het goede nieuws is dat er echt een enorme stapel broed ligt, ik denk wel 150 individuen. Dus over een maand zal er denk ik een explosie in de groei komen. Er leken alleen niet zo heel veel werksters meer te zijn, ik denk nog rond de dertig. En ongeveer vijf soldaten.

Het slechte nieuws is dat het buisje heel erg vies is geworden, er liggen allerlei etensresten en afval in. En sommige dingen lijken al te schimmelen. Ik ga ze dus proberen te verhuizen naar een schoon reageerbuisje. Hopelijk verloopt dit snel en goed.

Verder eten ze nog goed, ze zijn erg actief en gaan dus heel hard groeien.

Voor Vragen/tips/opmerkingen: viewtopic.php?f=31&t=15750
Kolonies die ik heb:
Pheidole Pallidula ~200w
Messor Barbarus ~200w
Camponotus Nicobarensis ~30w
Roelants
Berichten: 90
Lid geworden op: 10 april 2019

Re: Pheidole Pallidula

Bericht door Roelants »

Vorige week maandag heb ik de kolonie proberen te verhuizen, ik heb het oude reageerbuisje verlicht en het nieuwe, schone verduisterd.
Ik had verwacht dat ze tegen vrijdag wel verhuist zouden zijn, want toen ging ik op vakantie, maar ze maakte nog steeds geen aanstalten om te verhuizen.

Vandaag kwam ik terug van vakantie en de kolonie zat helaas nog steeds in het oude reageerbuisje.

Gelukkig zijn ze hun een week lange “hongersnood” goed doorgekomen. Ik had ze voor ik ging ook nog extra suikerwater, een paar zaadjes en een meelworm gegeven. Dat leek me genoeg voor een kolonie van circa 40 werksters.
Maar nu kwam ik dus terug en ja, ze leken nog helemaal gezond maar ik weet niet voor hoe lang nog, want ze hadden alles opgegeten. Ook alle etensresten die ze nog hadden. Ook waren er best veel werksters in de buitenwereld op zoek naar eten. Dus ik heb ze meteen een meelwormpop gegeven.
En ik heb ze nog nooit zó snel zien reageren. Binnen vijf seconden kwamen er al minstens tien werksters naar buiten en binnen een halve minuut was de hele buitenwereld gevuld met mieren, nu is het niet zo’n grote buitenwereld maar toch.
Ik denk dat het rond the 70 werksters waren plus een tiental soldaten. Ze waren dus ook nog heel erg gegroeid. Ik denk een verdubbeling sinds ik op vakantie ging. En er ligt nog steeds een enorme stapel met poppen, en de hele onderkant en het watje van het reageerbuisje zijn bezaaid met larven. En de koningin heeft ook nog ongeveer honderd eitjes gelegd die aan de zijkant van het reageerbuisje zijn geplakt.

Sorry voor de lap tekst, er is gewoon veel gebeurd toen ik weg was :D.
Tot de volgende update!
Vragen/tips/opmerkingen: viewtopic.php?f=31&t=15750
Kolonies die ik heb:
Pheidole Pallidula ~200w
Messor Barbarus ~200w
Camponotus Nicobarensis ~30w
Roelants
Berichten: 90
Lid geworden op: 10 april 2019

Re: Pheidole Pallidula

Bericht door Roelants »

Vergeten de foto’s bij te voegen :lol: .
Hier zijn ze:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Kolonies die ik heb:
Pheidole Pallidula ~200w
Messor Barbarus ~200w
Camponotus Nicobarensis ~30w
Roelants
Berichten: 90
Lid geworden op: 10 april 2019

Re: Pheidole Pallidula

Bericht door Roelants »

Er zijn intussen weer een paar dingen gebeurd met de kolonie;

Voor het eerst hebben ze nu echt een tegenslag gehad. Ik had ze een watje met suikerwater gegeven maar dat was ik er vergeten uit te halen dus dat heeft er twee dagen in gelegen. En toen ik weer ging kijken was het een grote schimmelbom geworden. Het dekseltje van de buitenwereld zat vol met condens en er waren ongeveer 20 dode mieren.

Er zijn nog steeds veel eitjes, larven en een hele berg poppen dus die mieren worden wel gecompenseerd.
Ze zijn nu zo te zien wel aan het licht gewend geraakt en vinden het wel goed zo. Ze gebruiken het tweede buisje nu meer als extra nestje en waterbron. Maar ze hebben hun oude buisje goed schoongemaakt dus ik ga dat weer verduisteren en dan hebben ze gewoon een tweede nestje.

Ik heb ze vandaag ook een nieuwe buitenwereld gegeven omdat de oude gewoon echt te klein werd. Er ligt een platte steen in die als voederplateau dient en voor de rest is het gewoon meer ruimte en hogere zijkanten zodat ze niet naar buiten stormen als ik ze wil voeren zoals ze dat eerst deden.
Er ligt een welkomsgeschenk in (een grote vlieg, een meelworm en een stukje smeerworst) om ze er snel heen de lokken.

Met deze setup kunnen ze weer een hele tijd vooruit.

Tot de volgende update,
Vragen/tips/opmerkingen: viewtopic.php?f=31&t=15750

Hier de foto’s van de nieuwe buitenwereld:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Kolonies die ik heb:
Pheidole Pallidula ~200w
Messor Barbarus ~200w
Camponotus Nicobarensis ~30w
Roelants
Berichten: 90
Lid geworden op: 10 april 2019

Re: Pheidole Pallidula

Bericht door Roelants »

Ik weet niet waar het precies door komt maar er gaan steeds meer mieren dood, dit zou kunnen komen van ouderdom (dat hoop ik) maar ik weet het niet zeker want het gebeurt echt in grote getalen.
Het begon met de schimmeluitbraak op het suikerwaterwatje van vorige week. Toen zijn er ongeveer 20 mieren dood gegaan maar intussen zijn dat er denk ik wel 50 geworden. In het nieuwe buisje ligt een hele stapel mieren en ook in de buitenwereld ligt een grote hoop. En in de slangetjes on onder takjes in de buitenwereld liggen ook nog dode mieren, eigenlijk overal waar ze ze maar kwijt kunnen.

Gelukkig is het aantal mieren in de kolonie niet gezakt. Dat betekent dat er ook heel veel bijgekomen zijn. Maar het aantal is in de afgelopen weken ook niet omhoog gegaan dus er is maar net genoeg broed om het werkster aantal op pijl te houden. Ik hoop dat de werksters nu allemaal vervangen zijn zodat al het broed dat nu uitkomt de kolonie aanvult in plaats van vervangt. Er ligt namelijk nogsteeds een grote hoop poppen en larven.

Ze lijken de laatste tijd ook een stuk minder actief, ze zijn gewoon rustig en nemen veel minder agressief eten aan. Dit zie ik maar als een goed teken dat ze genoeg eten hebben :lol: .

Tot de volgende update!

Hier de foto’s van de dode werksters:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Kolonies die ik heb:
Pheidole Pallidula ~200w
Messor Barbarus ~200w
Camponotus Nicobarensis ~30w
Roelants
Berichten: 90
Lid geworden op: 10 april 2019

Re: Pheidole Pallidula

Bericht door Roelants »

De kolonie is goed doorgegroeid maar wordt erg inactief. Ze nemen niet veel eten meer aan en het broed wordt niet meer vervangen. En de mieren bewegen ook gewoon langsgaan en zitten meestal stil. Het lijkt mij dus dat ze zich klaarmaken voor de winterrust.
Ze zijn nu naar ongeveer 150-200 werksters gegroeid maar aan broed zie ik niet meer dan een verdwaald larfje.
Ik heb het warmtematje uitgezet en ik ga ze nog een laatste maaltijd geven voor ik ze echt met rust laat. Ze staan op zolder en in de winter word het daar behoorlijk koud dus ik hoef ze niet in de koelkast te zetten.

Nu is het wel zo dat de werksters van Pheidole soorten meestal niet meer dan 2 maanden leven dus ik wil ze niet al te lang in de winterrust doen.
Is er iemand die me wat advies kan geven over Pheidole en de winterrust? Bijvoorbeeld hoe lang ik ze er precies in moet houden en of ik ze misschien een klein beetje moet blijven voeren.
Ik heb zelf nog geen eerdere ervaring met Pheidole dus ik hoor het graag.

Hier nog wat foto’s van hoe het nest er nu uit ziet:

Tot de volgende update!

Vragen en opmerkingen: viewtopic.php?f=31&t=15750
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Kolonies die ik heb:
Pheidole Pallidula ~200w
Messor Barbarus ~200w
Camponotus Nicobarensis ~30w
Plaats reactie