Lasius niger sterven uit?

Vragen over problemen van mierenkolonies
Plaats reactie
Donno2020
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 mei 2020

Lasius niger sterven uit?

Bericht door Donno2020 »

Hey mierenliefhebbers,

Ik heb een vorig jaar zelf gevangen Lasius niger kolonie die het momenteel niet goed doet. De nestcondities zijn prima, ik geef ze 1x in week een fruitvliegje en suikerwater maar er blijven mieren doodgaan.

Ik keek zojuist en toen lagen er maar liefst 5 dood in het nest en ik heb geen flauw idee waarom. Het was een goed draaiende kolonie met op z’n hoogtepunt misschien wel 20 leden.

Kan dit ouderdom zijn? Na een jaar? Mieren zouden langer dan dat moeten kunnen leven toch?
Jobg
Lid
Berichten: 205
Lid geworden op: 30 maart 2020
Gender:
Leeftijd: 19

Re: Ladies Nigers sterven uit?

Bericht door Jobg »

1 fruitvliegje per week is ook heel weinig
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Ladies Nigers sterven uit?

Bericht door Floris »

Mieren hebben water en een beetje suiker nodig en gaan niet dood door gebrek aan prooidieren.
Een Lasius niger kolonie van 20 na een jaar is niet veel. De eerste mieren die de koningin zelf voorbrengt zijn kleiner en leven korter.

Ik zou streven naar een grotere groei van je kolonie. Onthoudt dat larven prooidieren nodig hebben om te groeien.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Jobg
Lid
Berichten: 205
Lid geworden op: 30 maart 2020
Gender:
Leeftijd: 19

Re: Ladies Nigers sterven uit?

Bericht door Jobg »

Ik heb ook maar 15 mieren maar er zijn nu een stuk of 20 poppen en 10 larven en ik zag alweer een hele hoop eitjes sinds ik ze meer prooidieren geef
Ze gaan er miss niet dood van maar ze groeien wel beter of sneller als je meer geeft
Donno2020
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 mei 2020

Re: Ladies Nigers sterven uit?

Bericht door Donno2020 »

Voor wat ik erover heb gelezen mogen ze prooidieren zoveel ze weg kunnen werken met een dag of twee. Die van mij laten ze een week liggen :/. Alsof ze gewoon geen zin meer hebben.

Overigens klopt het dat de kolonie nog niet heel groot is. Ik heb ze een rustperiode gegeven en de ontwikkeling van de larven heeft naar mijn idee een behoorlijke tijd stil gestaan.
Plaats reactie