Formica rufa kolonie beginnen

Vragen en info over gedrag, observaties, anatomie, enz. van mieren
Plaats reactie
Grotfang
Berichten: 160
Lid geworden op: 16 december 2018
Gender:

Formica rufa kolonie beginnen

Bericht door Grotfang »

Hallo,

Ik wandel af en toe door de duinen, en kom vaak formica rufa nesten tegen. De laatste keren vond ik ook een paar formica rufa koninginnen. Ik heb deze niet gevangen, maar ik zou eigenlijk wel zo'n kolonie willen.

Ik weet genoeg formica fusca nesten waarvan ik werksters en broed zou kunnen pikken, en het vinden van een vruchtbare formica rufa koningin is een eitje! Ik weet alleen niet hoe ik succesvol de kolonie kan starten, en ik hoorde ook iets over dat de werksters veel mierenzuur spoten en dat dat slecht was voor je longen?

Ik hoor graag van de professionals.
Grotfang
Berichten: 160
Lid geworden op: 16 december 2018
Gender:

Re: Formica rufa kolonie beginnen

Bericht door Grotfang »

Mijn grote droom is om een mooie formica rufa kolonie te hebben in een groot aquarium (die heb ik al) en dat ze zo'n mierenhoop als die in de duinen in dat aquarium zouden bouwen.
Gebruikersavatar
miel
Lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 10 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 24
Contacteer:

Re: Formica rufa kolonie beginnen

Bericht door miel »

Bekijk het topic 'Hoe voeg ik werksters toe aan mijn Formica rufa koningin' eens. Daar heb ik een handige methode uitgelegd.
Grotfang
Berichten: 160
Lid geworden op: 16 december 2018
Gender:

Re: Formica rufa kolonie beginnen

Bericht door Grotfang »

Ja, dat had ik gezien maar ik wilde eigenlijk een antwoord op de vraag of het wel aan te raden is om zo'n kolonie te nemen. De kolonie zal in mijn kamer staan en ik houd daar liever geen long-schade aan over :roll: :)
Gebruikersavatar
miel
Lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 10 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 24
Contacteer:

Re: Formica rufa kolonie beginnen

Bericht door miel »

Tja, dat mierenzuur blijkt wel slecht voor je longen te zijn... Je moet het zelf bepalen.
emier
Lid
Berichten: 665
Lid geworden op: 25 april 2018
Gender:
Leeftijd: 18

Re: Formica rufa kolonie beginnen

Bericht door emier »

ik weet niet welke soorten je hebt gehad en hoelang je in de hobby zit?
je moet rekening houden met het feit dat je een enorme berg de koeling in moet doen, wil je dit niet kun je net zo goed formica snaguinea nemen.
ook groeien kolonies enorm snel en moet je je bak dus inderdaad goed ventileren
Grotfang
Berichten: 160
Lid geworden op: 16 december 2018
Gender:

Re: Formica rufa kolonie beginnen

Bericht door Grotfang »

Bedoel je de bak in de koeling doen voor winterslaap? Tijdens winterslaap zet ik in mijn kolonies in de schuur, en dat kan ook met een grote bak.

Maar het zou sowieso nog even duren als ik een formica rufa kolonie heb voordat de kolonie zo groot is.

Misschien kan ik het uitproberen en als het niet bevalt kan ik de kolonie verkopen.
emier
Lid
Berichten: 665
Lid geworden op: 25 april 2018
Gender:
Leeftijd: 18

Re: Formica rufa kolonie beginnen

Bericht door emier »

ik kan je vertellen dat ze echt snel groeien, mijn kolonie begon 2 maand geleden met 100 werksters en er ligt nu broed voor 500 extra werksters terwijl ze pas op 150 werksters zitten
Grotfang
Berichten: 160
Lid geworden op: 16 december 2018
Gender:

Re: Formica rufa kolonie beginnen

Bericht door Grotfang »

Kan je het niet reduceren door minder eiwitten te geven? Of gaan ze dan proberen te ontsnappen? Mij lijkt een snel groeiende kolonie eigenlijk wel wat, maar ik denk dat ik het eerst moet zien voordat ik er een mening over kan hebben.

Ik kijk soms AntsCanada op YouTube, en hij heeft zo'n selenopsis geminata kolonie als ik me niet vergis en die groeit echt extreem snel. Groeit een formica rufa kolonie net zo snel of nog sneller?
emier
Lid
Berichten: 665
Lid geworden op: 25 april 2018
Gender:
Leeftijd: 18

Re: Formica rufa kolonie beginnen

Bericht door emier »

ik denk dat ze trager groeien, hun groei inkrimpen zou ik niet doen of je geeft al je prooidieren dood. door minder te voeren zullen ze meer proberen te ontsnappen, en alles wat je voert zal de reacties heviger op zijn waardoor je met (deels) levende voederdieren uit moet kijken
Grotfang
Berichten: 160
Lid geworden op: 16 december 2018
Gender:

Re: Formica rufa kolonie beginnen

Bericht door Grotfang »

Oké, bedankt voor alle informatie! Het lijkt me eigenlijk wel heel erg leuk om het een keer uit te proberen. Als het echt geen goed idee is moeten jullie het zeggen, maar als het niet zo is dan denk ik dat ik binnenkort opzoek ga naar een koningin en een formica fusca nest.
emier
Lid
Berichten: 665
Lid geworden op: 25 april 2018
Gender:
Leeftijd: 18

Re: Formica rufa kolonie beginnen

Bericht door emier »

welke soorten heb je gehad en hoelang hou je mieren?
Grotfang
Berichten: 160
Lid geworden op: 16 december 2018
Gender:

Re: Formica rufa kolonie beginnen

Bericht door Grotfang »

Myrmica rubra, myrmica sp., Lasius niger, Lasius flavus, Messor barbarus, en nu ook een Formica fusca koningin die veel te vroeg uitgevlogen was, maar het nu erg goed doet. Ik begon in december 2018 :roll:, dus misschien moet ik nog even een jaartje wachten voor wat meer ervaring :lol:...
Grotfang
Berichten: 160
Lid geworden op: 16 december 2018
Gender:

Re: Formica rufa kolonie beginnen

Bericht door Grotfang »

Ik heb vandaag een grote formica fusca kolonie gevonden onder een stuk hout in de duinen. Er waren super veel poppen, en ik wist niet echt of ik er een paar moest pakken of niet. Ik kwam eigenlijk voor Lasius n. poppen voor mijn Lasius fuliginosus en Lasius umbratus koninginnen. (Twee Lasius umbratus koninginnen en bijna alle Lasius fuliginosus werksters zijn helaas overleden. Ik heb geen idee waarom).

Ik heb uiteindelijk toch een paar poppen gepakt. Het probleem is dat er helemaal geen Formica rufa nesten in de buurt waren en ik heb nog geen rode bosmier koningin. Ik weet precies waar ik die wel zou kunnen vangen, maar die plek is aanzienlijk ver weg, en mijn ouders zijn aankomende dagen niet thuis, dus ik kan er met de auto niet komen.

Ik had nooit gedacht dat ik dit zou vragen, maar heeft er iemand misschien een formica rufa koningin die ik zou kunnen hebben/kopen/lenen? Ik kan volgend weekend weer koninginnen vangen in de duinen met rode bosmieren, dus ik zou er dan één of meer terug kunnen geven.

Het zou handig zijn als diegene die een koningin zouden willen geven in de buurt wonen, want ik wil de poppen niet te lang bewaren.
Grotfang
Berichten: 160
Lid geworden op: 16 december 2018
Gender:

Re: Formica rufa kolonie beginnen

Bericht door Grotfang »

Als ik niet op tijd aan een formica rufa koningin kan komen dan zou ik de poppen zelf ook nog kunnen verkopen. Als er iemand interesse in heeft laat het me dan weten.

Ik heb zelf ook een formica fusca kolonie waarvan ik de koningin dit jaar nog gevangen heb. De kolonie doet het erg goed, en heeft nu al bijna tien werksters! Ik zou de poppen altijd nog aan deze kolonie kunnen geven, maar eerlijk gezegd houd ik deze kolonie liever self-made :roll:
Plaats reactie