Koningin met gebroken poot?

Vragen over problemen van mierenkolonies
Plaats reactie
Colony040
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 april 2020
Locatie: Eindhoven
Gender:

Koningin met gebroken poot?

Bericht door Colony040 »

Beste mensen,

Odontomachus Rixosus

Ik ontdekte vanochtend dat de koningin haar linker achterpoot niet meer gebruikt. Ze sleept de poot mee en loopt behoorlijk onstabiel, ze zat rechtop in haar nest in een soort "bid"/"rust" positie, ooit ergens gelezen dat dit een soort herstel positie is, correct me if wrong..?
Wel betrapte ik haar een aantal uur later in de middag met het drinken van fris water, dit geeft mij het idee dat ze niet dusdanig beschadigd is dat ze het opgeeft.
Ze kan zichzelf op dit moment niet stabiel/moeiteloos verplaatsen, ze sleepte haarzelf na het drinken weer terug het nest in.


Vraag: Aannemend dat haar achter poot beschadigd/gebroken is, is mijn vraag aan jullie hoe dit zich kan herstellen? Of dat het überhaupt kan herstellen?
Dit heb ik (gelukkig) nog nooit meegemaakt, maar nu zit ik wel met mijn handen in het haar!

Ook zou ik graag te weten komen hoe dit zou kunnen gebeuren?
Ik ben juist heel voorzichtig met het aanbieden van (semi) levend voedsel wat (naar mijn mening) een van de grootste risico's is om te falen met Odontomachus in deze beginfase. Ook hebben ze een nest en buitenwereld zonder hoogte, de grootste steen is 3 CM hoog.


Ik hoop van jullie te horen.

Blog link : viewtopic.php?f=77&t=15638


Groetjes,
JustAntMan
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 december 2020

Re: Koningin met gebroken poot?

Bericht door JustAntMan »

Ik had ook zoiets gehad maar dan met een ander soort. Dit ging uiteindelijk weer over dus ik zou even wachten. En als haar poot gebroken blijft is het niet heel erg als ze gewoon nog eieren legt.
2x Lasius Niger
1x Messor Barbarus
Plaats reactie