Pheidole acryl?

Vragen en info over kunstmatige nesten
Plaats reactie
Wokko
Berichten: 22
Lid geworden op: 28 april 2020
Gender:

Pheidole acryl?

Bericht door Wokko »

Hallo! Ik ben van plan een pheidole kolonie te kopen maar ik heb hier ergens op het forum gelezen dat de pheidole sp. door gips en ytong kan graven. In maak al mijn ytong-nestjes zelf maar ik heb ontdekt dat ze daardoor niet zo ‘escape-proof’ zijn :!: . Daarom heb ik eens naar de acrylnestjes gekeken maar ik vind die wat aan de dure kant :( .Heeft iemand een alternatief? De kolonie gaat 10-20 werksters tellen.

Groetjes, Wokko
-33q Myrmica Rubra
-1q Pheidole Pallidula
Roelants
Berichten: 90
Lid geworden op: 10 april 2019

Re: Pheidole acryl?

Bericht door Roelants »

Als de kolonie nog maar 10-20 werksters heeft kun je ze ze het beste nog in een reageerbuisje laten zitten. En zelfs als ze de 50 werksters aantikken is een reageerbuisje nog meer dan ruim genoeg.

Maar als de kolonie dus te groot wordt moeten ze naar een nest.
Ze kunnen prima in een zandnest. Deze zijn meestal niet zo duur en ook makkelijk zelf te maken.
Anders kun je ze nog in een 3d geprint nest doen.
Kolonies die ik heb:
Pheidole Pallidula ~200w
Messor Barbarus ~200w
Camponotus Nicobarensis ~30w
Wokko
Berichten: 22
Lid geworden op: 28 april 2020
Gender:

Re: Pheidole acryl?

Bericht door Wokko »

Ik zou graag de kolonie kunnen zien groeien en een er een mooi overzicht over hebben. Is er geen alternatief buiten een zandnest?
-33q Myrmica Rubra
-1q Pheidole Pallidula
emier
Lid
Berichten: 665
Lid geworden op: 25 april 2018
Gender:
Leeftijd: 18

Re: Pheidole acryl?

Bericht door emier »

een 3d geprint nest(antheap.nl) is mooi. ytong kan ook gewoon, buiten hier een enkele keer op t forum heb ik pheidole nog nooit door ytong zien graven.
sowieso denk ik dat ze pas door ytong gaan graven als je de condities echt slecht maakt
Gebruikersavatar
Darsstar
Lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 14 juni 2016
Locatie: Alkmaar, Noord-Holland
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Pheidole acryl?

Bericht door Darsstar »

Pheidole kan je tot 200-300 werksters in een reageerbuisje laten zitten dit is ook iets wat ik je aanraad. Je kan er wel een kleine buiten wereld aankoppelen om het voeren makkelijker te maken.
Plaats reactie