Beginners vragen

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
renodewaardt
Lid
Berichten: 35
Lid geworden op: 21 juni 2020
Gender:
Leeftijd: 18

Beginners vragen

Bericht door renodewaardt »

Ik heb nu net een paar dagen mijn lasius niger kolonie, toch heb ik nog een paar vragen.

1. Moeten deze mieren in het donker bewaard worden?
2. Hoe vaak moet ik ze voeren? (8 werksters en 1 koningin)
3. Wat zou er gebeuren als er een wilde mier bij mijn kolonie zou komen?

Daarnaast ging ik in mijn tuin kijken naar de mieren die er zaten en viel mij op dat de mieren in mijn tuin veel groter waren dan die van mij.
Komt dit omdat het een andere soort is of omdat de eerste generatie van een koningin klein is?
Ik heb een foto erbij gedaan van de mier(en) die in mijn tuin zitten. (Als de foto niet duidelijk genoeg is laat het weten aangezien het moeilijk is om een goeie foto van deze mier te maken, hij is heel erg actief)
Aangezien ik niet precies weet hoe je hier een foto bij moet plaatsen geef ik wel een link naar een oud insta account van mij.

https://www.instagram.com/anoniem010497/?hl=nl

Alvast bedankt voor het helpen!
emier
Lid
Berichten: 665
Lid geworden op: 25 april 2018
Gender:
Leeftijd: 18

Re: Beginners vragen

Bericht door emier »

1. nee ze kunnen prima aan het licht wennen en evensnel groeien
2. dit is kijken hoe goed ze het aannemen, nemen ze het (snel/veel) aan dan geef je meer.
3. ze zullen hem aanvallen, mogelijk raak je een werkster(s) kwijt of raken ze gewond, dit wil je dus niet. gelukkig heb je eigenlijk nooit last van wilde mieren(behalve als ze buiten staan)

de mieren die je in de tuin ziet zijn inderdaad groter. dit komt doordat de kolonie groter is en dus meer voedsel aan de larf kan geven en de larf beter kan verzorgen
deltaromeo
Berichten: 84
Lid geworden op: 19 november 2017
Locatie: Amsterdam
Gender:

Re: Beginners vragen

Bericht door deltaromeo »

Nanitics: Engelse term voor een eerste werksters van een kolonie. Omdat deze werksters alleen door de reserve van de koningin gevoed zijn, zijn ze een stuk kleiner dan gewone werksters. Deze eerste werksters nemen de verzorgende taken van de koningin over en gaan eten zoeken.
Messor barbarus
Polyrhachis dives
Acromyrmex octospinosus
Bronziy
Junior lid
Berichten: 249
Lid geworden op: 17 juni 2020
Locatie: oostvlaanderen
Gender:
Leeftijd: 17

Re: Beginners vragen

Bericht door Bronziy »

1: ik hou ze in het donker dit bezorgt ze namelijk minder stres en is béter voor de queen ps wat amier zegt denk ik dat ook wel klopt maar ik hou ze in het donker.
2: ik zou ze 1 keer per week 1 fruidvliegje geven maar als je aan het broed ziet dat ze niet genoeg te eten hebben geef ze dan maar 2 fruidvliegjes ps je ziet het als ze genoeg gegeten hebben als je een zwart puntje in de larfjes ziet
3: als er wilde mieren bij je kolonie komen is je kolonie dood wilde mieren zijn vaker groter dan jou miertjes zeker in begin zijn ze veel kleiner
lasius niger
lasius flavus
tetramorium caespitium
myrmica sp
pheidole pallidula
Temnototax
Camponotus ligniperda
Solenopsis fugax
crematogaster biroi
Camponotus lilianae
aphaenogaster exasperata
emier
Lid
Berichten: 665
Lid geworden op: 25 april 2018
Gender:
Leeftijd: 18

Re: Beginners vragen

Bericht door emier »

Bronziy schreef: 27 jun 2020, 23:21 1: ik hou ze in het donker dit bezorgt ze namelijk minder stres en is béter voor de queen ps wat amier zegt denk ik dat ook wel klopt maar ik hou ze in het donker.
2: ik zou ze 1 keer per week 1 fruidvliegje geven maar als je aan het broed ziet dat ze niet genoeg te eten hebben geef ze dan maar 2 fruidvliegjes ps je ziet het als ze genoeg gegeten hebben als je een zwart puntje in de larfjes ziet
3: als er wilde mieren bij je kolonie komen is je kolonie dood wilde mieren zijn vaker groter dan jou miertjes zeker in begin zijn ze veel kleiner
1. waarom krijgen mieren minder stres als ze in het donker zitten? en waarom is het beter voor de gyne?
2. het is redelijk lastig om aan het broed te zien of ze genoeg eten hebben, sowieso zou je daarvoor regelmatig moeten kijken.
3. niet per se, vaak zijn het slechts verkenners. en die zijn meer opzoek naar eten dan een moordpartij. en de kans dat het zover komt schat ik klein. ik heb een grote lasius niger kolonie gehad die een tijd los liep in mijn kamer. die hebben geen een van mijn vele kolonies aangevallen
Gebruikersavatar
Tijgernootje05
Lid
Berichten: 136
Lid geworden op: 21 maart 2020
Gender:
Leeftijd: 19

Re: Beginners vragen

Bericht door Tijgernootje05 »

In de natuur zitten koninginnen ook onder de grond in het donker. En dat wil je toch zo goed mogelijk na bootsen
Kolonies:

Messor Barbarus
Tetramorium Caespitum
Myrmica Rubra
Lasius Niger
Bronziy
Junior lid
Berichten: 249
Lid geworden op: 17 juni 2020
Locatie: oostvlaanderen
Gender:
Leeftijd: 17

Re: Beginners vragen

Bericht door Bronziy »

1: zo als tijgernootje al zegt ze leven in het wilt ook onder de grond en je wil het zo goed mogelijk nabootsen althans ik toch. de gyne krijgt dan minder stres en dan is de kans groot dat ze wat langer kan leven en ik denk dat ze er wel aan zullen wennen maar dat ze dan miss instant altijd meer stres zullen hebben
maar ja je kunt er een exspirement van maken een kolonietje in het donker en eentje in het daglicht
2: daar heb je gelijk in maar ik kijk ongeveer 1 keer per week in hun nest (miss ook een beetje veel ma tog) en de larfjes zullen wel groeien waardoor je het béter kan zien.
3: idd je heb verkenners maar ik heb het ijselijk meer over een groep wilde mieren maar ja van een paar wilde mieren kan geen kwaad

ps ik los je vragen op op de manier hoe ik ze zou oplossen of hoe ik erover denk

ik hoop dat je lacius niger kolonietje een zeer Groote mooie kolonie word :lol:
lasius niger
lasius flavus
tetramorium caespitium
myrmica sp
pheidole pallidula
Temnototax
Camponotus ligniperda
Solenopsis fugax
crematogaster biroi
Camponotus lilianae
aphaenogaster exasperata
emier
Lid
Berichten: 665
Lid geworden op: 25 april 2018
Gender:
Leeftijd: 18

Re: Beginners vragen

Bericht door emier »

1. je zegt dat mieren in de grond leven en dat je dat wilt nabootsen, waarom is de connectie naar de buitenwereld dan niet van onder? waarom zouden ze daar dan geen stres van krijgen? wat zorgt er nou daadwerkelijk voor dat de gyne meer stres zal krijgen? want in de natuur kunnen ze graven wat ze in de meeste nesten niet kunnen, leven die daardoor ook korter?
ik en een aantal andere mensen hebben dit experiment al uitgevoerd. en daaruit komt dat kolonies niet trager groeien als ze permanent in het licht zitten, en ook geen zichtbare extra stres hebben. dus als je veel wilt kijken is het sowieso beter ze aan het licht te laten wennen omdat het toch geen verschil maakt en je trillingen waar mieren een stuk gevoeliger voor zijn kan verminderen door je bedeking weg te halen
Plaats reactie