Bruidsvlucht - bevruchte koningin herkennen

Waarnemingen van bruidsvluchten
Plaats reactie
Joost1990
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 juni 2017
Gender:

Bruidsvlucht - bevruchte koningin herkennen

Bericht door Joost1990 »

Hallo allen,

Drie jaar geleden heb ik online een kleine Messor Barbarus kolonie gekocht. Deze kolonie groeit gestaag door en het lijkt me leuk om dit jaar een kolonie vanaf de basis te beginnen.

Aangezien de bruidsvluchten hier (Noord-Nederland) langzaam wat op gang komen ben ik gister aan het zoeken geweest naar gevleugelde mieren. Hierbij heb ik drie stuks gevangen, maar ik vroeg me af of het mogelijk is om op een of andere manier een (bevruchte) koningin te herkennen. Met de kennis die ik nu heb is het voor mij 50/50 of ik een mannetje of vrouwtje vang en heb ik geen idee of hoe groot de kans is dat ze bevrucht is.

De drie mieren die ik heb gevangen betrof éénmaal een nog vliegende, zeer actieve, mier die ik met heel veel moeite in een buisje heb weten te krijgen. Éénmaal een mier die over de grond liep, niet meer leek te kunnen vliegen, maar waar ogenschijnlijk nog wel redelijk wat leven in zat. En éénmaal een mier die stil zat en meer dood dan levend leek. Ik heb deze in een bakje gedaan en thuis een tijdje naar gekeken. De mier viel meerdere keren op haar rug en was niet meer in staat om zichzelf om te draaien. Nu, de volgende dag, leeft ze nog wel.

Is er iemand die mij wat bij kan brengen over het vergroten van de kansen om we bevruchte koningin te vangen? Alvast bedankt! :)
emier
Lid
Berichten: 665
Lid geworden op: 25 april 2018
Gender:
Leeftijd: 18

Re: Bruidsvlucht - bevruchte koningin herkennen

Bericht door emier »

een bevruchte koningin heeft meestal geen vleugels meer, dit betekent niet dat de mieren met vleugels onbevrucht zijn. de koninginnen die bij een nest zitten zijn eigenlijk altijd onbevrucht want die moeten nog uitvliegen en paren. je kan even op internet zoeken naar: lasius niger gyne. dan krijg je plaatjes van een lasius niger koningin en kun je zien of je die gevangen hebt(er van uit gaande dat het geen dat je gevangen hebt lasius niger is)
Plaats reactie