Ytong nest

Vragen en info over kunstmatige nesten
Plaats reactie
NielsRoussard
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 juli 2020

Ytong nest

Bericht door NielsRoussard »

Ik wil graag een klein ytong nest maken voor mijn lasius Niger kolonie van ongeveer 15 werksters wat heb ik daar voor nodig en hoe groot ongeveer
Bronziy
Junior lid
Berichten: 249
Lid geworden op: 17 juni 2020
Locatie: oostvlaanderen
Gender:
Leeftijd: 17

Re: Ytong nest

Bericht door Bronziy »

dit wordt wel een zeer klein nest dan maar ik denk dat 2 kamertjes van 2 cm op 1 cm wel al groot genoeg is ik heb zelf geen zo'n klein kolonietje maar als je denkt dat 2 kamers van 2cm op 1 cm te weinig is zou je ook 3 kamertjes kunnen maken en ja uiteraard heb je yton nodig een potlood om een klein ontwerp te tekenen pleksieglas vijzen en een platte schroevendraaier voor de kamertjes te maken en een klein boortje voor een ingang te boren waar je eventueel een doorzichtig transparant buisje in te steken voor aan te sluiten op het reageerbuisje als de miertjes in het nestje zitten kun je op de plaats waar het reageerbuisje hangt een buitenwereldje aansluiten om ze eten te geven

ps de kans is groot dat je kolonietje dit jaar goed gaat groeien dus als je het leuk vind om nestjes te maken zul je snel een groter moeten maken of direct een iets groter nest van de eerste keer maar dan kan het zijn dat ze afval dumpen in hun nest en dan kan het gaan schimmelen
IMG_20200716_160559 (1).jpg
ik heb zelf ook een yton nestje ge maakt maar dit is veel te groot voor een kolonietje van 15 w de 2 kleinste zijn namelijk 3 cm bij 2 cm en de grootste 8 cm bij 2 cm ik dacht ik zet maar is effen een foto van mijn yton nestje
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
lasius niger
lasius flavus
tetramorium caespitium
myrmica sp
pheidole pallidula
Temnototax
Camponotus ligniperda
Solenopsis fugax
crematogaster biroi
Camponotus lilianae
aphaenogaster exasperata
Plaats reactie