Lasius niger, of...

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Antkeeper1
Lid
Berichten: 62
Lid geworden op: 24 mei 2018
Locatie: Roosendaal
Gender:
Leeftijd: 33
Contacteer:

Lasius niger, of...

Bericht door Antkeeper1 »

Hi,

Okey, dus - in mijn vorige post beschreef ik hoe ik hier in Bulgarije een wilde mieren colonie uit mijn vuilnisbak heb gevist en deze, onlangs mijn kleine foutjes, toch goed heb kunnen laten migreren.

Anyhow - ik (met mijn domme hoofd), dacht dat meelwormen wel dood gingen in de vriezer, maar blijkbaar gaan ze dus enkel in winterslaap ofzo?
Affijn - ik gooi dus die meelworm in de arena en zo'n klein uurtje later zie ik dat beest ineens door mn arena kruipen... leuke verassing (voor m'n toch al zo enthousiaste vriendin)

De colonie heeft iets van 100/150 mieren en minstens 3x zoveel eitjes - en ik heb echt geen flaaaaaauuuw idee hoe machtig ze dan zijn - dus ik heb die meelworm met een pincet deels fijn geknepen en voor de ingang van het nest gelegt in de hoop dat de mieren het dan maar snel af maken.

Ik natuurlijk met mijn neus er boven op (is al weer even geleden dat ik een kolonie heb gehad (2jaar ofzo denk?)) - binnen 10 minuten zitten er 20/30 mieren boven op die worm, maar tot mijn verbazing zag ik dat enkele mieren stekende bewegingen maakte....

Ik wist helemaal niet dat Lasius niger steekmieren waren? Ik dacht enkel dat ze beten??

Video hier:
Lasius Niger 2 + ✞✞
Messor Barbarus 1
Pheidole Sp. 1
Crematogaster Striatula 0

YT: https://www.youtube.com/channel/UCqNuF6 ... subscriber
Gebruikersavatar
Tijgernootje05
Lid
Berichten: 136
Lid geworden op: 21 maart 2020
Gender:
Leeftijd: 19

Re: Lasius niger, of...

Bericht door Tijgernootje05 »

Mijn tip is om ze in de vriezer te doen voor 10 minuttjes en ze dan door midden te knippen. Dan is hij zeker dood en voelt er niks van. Mieren komen namelijk slecht door het sterke exoskelet van meelwormen.
Kolonies:

Messor Barbarus
Tetramorium Caespitum
Myrmica Rubra
Lasius Niger
Jobg
Lid
Berichten: 205
Lid geworden op: 30 maart 2020
Gender:
Leeftijd: 19

Re: Lasius niger, of...

Bericht door Jobg »

Lasius niger steek idd niet maaar ze bijten eerst en spuiten dan een beetje mierenzuur in de wond, dat gebeurd hier denk ik ook
Plaats reactie