Koningin buiten het nest

Vragen over problemen van mierenkolonies
Plaats reactie
Roelants
Berichten: 90
Lid geworden op: 10 april 2019

Koningin buiten het nest

Bericht door Roelants »

Gisteren liepen er bij mij buiten heel veel Lasius Niger koninginnen en ik denk ik kan er proberen een te voeren aan mijn Messor Barbarus kolonie. Dus ik doe hem een tijdje in de vriezer en ik geef hem.
Het begon gewoon normaal, zodra een mier het had gevonden kwamen er nog een paar.. en nog een paar.. en nog een paar tot dat de hele buitenwereld gevuld was met mieren!
Dit vond ik al heel raar maar toen schrok ik helemaal, de koningin kwam ook uit het nest aanlopen op weg naar de buitenwereld!
Halverwege draaide ze zich weer om naar het nest maar toch, dit vind ik heel raar. Na een uurtje was alles weer normaal en rustig maar heeft iemand enig idee waarom ze dit deden? Met name dat de koningin naar buiten kwam lopen, dat vond ik heel raar.
Kolonies die ik heb:
Pheidole Pallidula ~200w
Messor Barbarus ~200w
Camponotus Nicobarensis ~30w
NoahTeunis
Junior lid
Berichten: 107
Lid geworden op: 28 juli 2018
Gender:
Leeftijd: 16

Re: Koningin buiten het nest

Bericht door NoahTeunis »

mijn camponotus cruentatus heeft dit nu ook al 2 keer gedaan. waarom ze het doen is voor mij ook nog een mysterie
1x messor barbarus
2z lasius flavus
5X lasius niger
1X Myrmica rubra
1x Camponotus cruentatus
1x camponotus lateralis
1x tetramorium caespitum
1x camponotus truncatus
Gebruikersavatar
Senskie2007
Berichten: 8
Lid geworden op: 23 juli 2020
Locatie: Oost-Vlaanderen belgië
Gender:

Re: Koningin buiten het nest

Bericht door Senskie2007 »

bij mij gebeurde dit ook eens. in het wild nemen nieuwe kolonies vaak het nest en het broed af van oude kolonies. Volgens mij denk de oude koningin niet dat ze kan winnen en dat ze beter het nest en het broed afgeeft en haar eigen leven spaad zonder de zelfde resultaten te berijken maar met de oude koningin dood. de ander mieren wouden het nest ook gewoon beschermen. de kolonie zal doorgehad hebben dat ze dood was en de koningin zal terug dan het nu zeker veilige nest terug beteren
Plaats reactie