Messor Barbarus verhuist niet naar nieuw nest

Vragen en info over kunstmatige nesten
Plaats reactie
Vicas1316
Berichten: 28
Lid geworden op: 16 juni 2019
Gender:

Messor Barbarus verhuist niet naar nieuw nest

Bericht door Vicas1316 »

Hallo,

Onlangs bouwde ik een ytong formicarium voor mijn Messor barbarus kolonie (+/- 100 werksters). Dit was mijn allereerste formicarium en ik vond het heel leuk om te bouwen ! Zo ziet mijn formicarium eruit :
nest 1.jpg
Vol enthousiasme heb ik de nesten naast elkaar gezet en een kartonnen "verhuisbrug" geplaatst. Eerst kwam één enkele mier het nieuwe nest verkennen, na een uurtje waren ze al met 5. Ik legde wat zaden in de arena van het nieuwe nest en deze begonnen ze naar de kamers in het nieuwe nest te verhuizen. Als alles in de kamers zat gaf ze nog wat meer zaden en ook deze sleepten ze naar het nest.
nest 2.jpg
Na een dag zag ik plots een aantal dode mieren in het nest liggen. De andere mieren sleepten de extra zaden die ik hen gaf opnieuw in het nest. Er komen maximaal een 20-tal werksters naar het nieuwe nest, de rest blijft in het oude samen met de koningin en broed.

Maar vandaag, een 4-tal dagen nadat ik de nesten op elkaar aansloot, beginnen de werksters plots de zaden van het nieuwe nest over de brug naar het oude nest te verplaatsen, en ik heb geen idee waarom. Er gaan geen werksters meer dood in het nieuwe nest, het is volgens mij ook voldoende vochtig (één keer per dag vul ik de gleuf met water). Al vind ik het moeilijk om in te schatten hoe vochtig het vochtige gedeelte van het nest precies is, want ik zie weinig verkleuring op de buitenkant van het ytongblok).

Weet iemand van de ervaren personen hier op dit forum wat het probleem zou kunnen zijn met dit nieuwe nest ? Ik heb het nest een aantal keer goed gespoeld in een emmer water (3 keer water ververst). Ik heb wel vrij veel silicone gebruikt langs de randen van het plexiglas om er zeker van te zijn dat alles goed afgesloten is, kan dat het probleem zijn ? Of ligt het aan de lijm die ik aan de buitenkant van de arena gebruikt heb om de arena steviger te bevestigen op het ytongblok ?

Alvast bedankt voor de hulp !

Groeten, Bram
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Tijgernootje05
Lid
Berichten: 136
Lid geworden op: 21 maart 2020
Gender:
Leeftijd: 19

Re: Messor Barbarus verhuist niet naar nieuw nest

Bericht door Tijgernootje05 »

Je moet denk ik de mieren gewoon tijd hebben. Misschien dat ze het nog te groot vinden. Als ze behoefte hebben aan een nieuw nest dan zullen ze wel naar dat nest gaan waarvan ik moet zeggen dat het er mooi uitziet!
Kolonies:

Messor Barbarus
Tetramorium Caespitum
Myrmica Rubra
Lasius Niger
Vicas1316
Berichten: 28
Lid geworden op: 16 juni 2019
Gender:

Re: Messor Barbarus verhuist niet naar nieuw nest

Bericht door Vicas1316 »

Bedankt ! Misschien moet ik inderdaad wat meer geduld hebben. Maar waarschijnlijk komt mijn ongeduld doordat er af en toe eens een werkster van de brug valt, en heel soms belandt die hierdoor tussen de 2 arena's en dus 'in the open'. Hoe sneller de brug weg kan hoe beter dus... Of weet iemand een oplossing voor dit probleem ?
Gebruikersavatar
MarijnMeijers
Lid
Berichten: 140
Lid geworden op: 09 mei 2016
Gender:
Leeftijd: 23
Contacteer:

Re: Messor Barbarus verhuist niet naar nieuw nest

Bericht door MarijnMeijers »

Dit is veel te groot voor de nog "kleine" kolonie. Als ze het nest gebruiken als buitenwereld is het te groot! Voor een kolonie van +- 100 mieren is 3-6 kamers meer dan genoeg. Ik zou zelf 4 kamers aanraden. 2 ondiepe en 2 wat diepere kamers. Kamers van ongeveer 4 bij 2 cm is meer dan groot genoeg. Succes!
--------------------
Ik heb 20+ soorten

Youtube: https://www.youtube.com/estheticants
Website: https://www.estheticants.nl
Plaats reactie