Zuurstof voor de Mieren

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
ANTsterdam
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 augustus 2020
Locatie: Amsterdam
Gender:
Leeftijd: 24
Contacteer:

Zuurstof voor de Mieren

Bericht door ANTsterdam »

Hoi allemaal,

Ik ben sinds afgelopen Dinsdag begonnen met kweken van mijn eigen Mesor barbarus kolonie.
Ik heb veel vragen die ik had beantwoord gekregen via het forum en YouTube, maar ik kon geen duidelijk antwoord vinden over hoe dringend het is om een groot ventilatie gat te maken voor de mieren.
Ik heb het nest nog in het reageerbuisje zitten. daarnaast heb ik een voedingsbakje bij de starters gekregen en heb ik zelf van een Mepal bewaardoosje van zo'n 5cm bij 10cm een buitenverblijf gemaakt. Nou heb ik die zoveel mogelijk open als ik zelf thuis ben met een anti uitbraak laag tegen de rand aan. maar 's nachts en als ik weg ben vind ik het nog eng om hem open te laten in de angst om mijn kleine kolonie nu al kwijt te raken. maar dan sluit ik ze natuurlijk ook af van zuurstof. Ik doe nou in een aansluitingsgaatje een watje in de hoop dat dat genoeg is, maar ik wilde dit bij jullie checken.

groet,
Sam
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Bronziy
Junior lid
Berichten: 249
Lid geworden op: 17 juni 2020
Locatie: oostvlaanderen
Gender:
Leeftijd: 17

Re: Zuurstof voor de Mieren

Bericht door Bronziy »

je kolonie zal niet rap te weinig zuurstof hebben hoor ps als je talk mengt met 99 procent alcohol en dat op de randen smeert met een wattenstaafje dan gaan ze zeker niet ontsnappen
lasius niger
lasius flavus
tetramorium caespitium
myrmica sp
pheidole pallidula
Temnototax
Camponotus ligniperda
Solenopsis fugax
crematogaster biroi
Camponotus lilianae
aphaenogaster exasperata
Gebruikersavatar
MarijnMeijers
Lid
Berichten: 140
Lid geworden op: 09 mei 2016
Gender:
Leeftijd: 23
Contacteer:

Re: Zuurstof voor de Mieren

Bericht door MarijnMeijers »

Messor barbarus kan niet goed klimmen, ook denk ik hoe je de setup nu hebt meer dan genoeg ventilatie hebt. Mieren hebben niet zo veel zuurstof nodig, ventilatie is eerder belangrijk dat eventuele voedsel resten en afval niet gaan schimmelen. Dit komt vaak door slechte en stilstaande lucht. Je kan ook een fijn gaas bij de bouwmarkt halen en dit op de deksel lijmen (moet je wel eerst een gat erin maken). Zelf heb ik hier slechte ervaringen mee maar het ziet er wel beter uit. En met een anti-uitbraak laag zullen ze niet snel ontsnappen!

Wist je dat mieren geen adem halen! Maar kleine gaatjes in hun lichaam hebben waar zuurstof en CO2 naar binnen- en buiten gaat.
--------------------
Ik heb 20+ soorten

Youtube: https://www.youtube.com/estheticants
Website: https://www.estheticants.nl
Plaats reactie