Winterrust 2020

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
Scrokill
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 september 2020
Gender:

Winterrust 2020

Bericht door Scrokill »

Hallo allemaal,

ik heb een Lasius Niger kolonie en aangezien het bijna winter is moeten ze eigenlijk binnenkort gaan slapen.
Helaas woon ik in een appartement waar de koelkast tot max 7 graden gaat (dat beweert hij toch).
Het probleem is dat ik mijn mieren (andere kolonie) vorig jaar ook in de koelkast heb gestoken en deze allemaal zijn bevroren..

Hoe erg is het als ik ze gewoon laat staan? Of is er nog een andere optie zoals mss een uurtje in de koelkast steken elke dag?

Ik hoop dat jullie mij wat tips kunnen geven.
Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Tijgernootje05
Lid
Berichten: 136
Lid geworden op: 21 maart 2020
Gender:
Leeftijd: 19

Re: Winterrust 2020

Bericht door Tijgernootje05 »

Na mijn weten is het voor lasius niger niet heel erg als je ze niet in de koelkast zet. Het ergste wat kan gebeuren is dat ze na de winterrust minder eitjes gaan leggen of minder actief zijn maar dat is ook niet zeker hoor.
Kolonies:

Messor Barbarus
Tetramorium Caespitum
Myrmica Rubra
Lasius Niger
emier
Lid
Berichten: 665
Lid geworden op: 25 april 2018
Gender:
Leeftijd: 18

Re: Winterrust 2020

Bericht door emier »

je weet zeker dat ze zijn doodgevroren? het lijkt me niet dat je koelkast moet gaan vriezen namelijk. ik zou daar toch nog even naar kijken. en anders toch even kijken naar een andere oplossing, want de winterrust is erg belangrijk en eigenlijk erg leuk. belangrijk omdat je kolonie en gyne broedproductie verminderen en afwachten op de kou om in rust te gaan, doe dat zelf na. erg vervelend. en leuk omdat als je kolonie uit winterrust komt ze een broedexplosie krijgen wat naar mijn idee leuker is dan die hoeveelheid werksters over meerdere maanden te krijgen
Gebruikersavatar
MarijnMeijers
Lid
Berichten: 140
Lid geworden op: 09 mei 2016
Gender:
Leeftijd: 23
Contacteer:

Re: Winterrust 2020

Bericht door MarijnMeijers »

Lasius Niger is goed tussen de 7 en 15 graden. Bij mij in de kelder is het in de winter ongeveer 10-15 graden dus dat is prima. Lasius Niger (eigenlijk bijna alle Nederlandse soorten) houden geen winterslaap maar winterrust. Als je ze neerzet op een kamer waar niet veel de verwarming brand is het ook helemaal prima!
--------------------
Ik heb 20+ soorten

Youtube: https://www.youtube.com/estheticants
Website: https://www.estheticants.nl
timbostriof
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 juli 2017
Gender:

Re: Winterrust 2020

Bericht door timbostriof »

Volgens mij zitten bij de meeste koelkasten enkel aan de achterwand koelelementen. Zeker je mieren niet helemaal achterin stoppen, daar kan het inderdaad soms te koud worden.
Plaats reactie