Ik heb per ongeluk een koningin opgegraven (en nu...)

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
Rossero
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 september 2020

Ik heb per ongeluk een koningin opgegraven (en nu...)

Bericht door Rossero »

Ik was in mijn tuin aan het graven op zoek naar wormen om onze stinkende kortschildkevers mee te voeren, toen een brok kleizand open brak waarop één dikke mier zat met een aantal eitjes (zie foto's:)

Afbeelding

Afbeelding

Nu hebben wij onze kortschildkevers pas kort en zitten deze in een 60L ingericht terrarium. We waren al langer op zoek naar een soort insecten om binnen te houden, maar we wilden wel iets hebben dat uit de plaatselijke natuur kwam (bij voorkeur uit de achtertuin).

Uiteraard hebben we ook gekeken naar mieren. Maar omdat de mierenvluchten al geweest waren en ik niet een compleet nest uit wilde graven zijn we uiteindelijk gegaan voor kortschildkevers (fantastische en actieve jagers). Maar ik had mij dus al een beetje verdiept in mieren.

Nu heb ik dus deze mier opgegraven. Ik verwacht dat het een koningin is met haar broed. Ze is nu al behoorlijk verstoort dus ik weet niet of de klomp klei terug in de tuin leggen überhaupt de beste oplossing is en of ze dit overleeft. Maar ik ben ook wel benieuwd naar wat hier uit gaat komen en of het mogelijk is deze kolonie (mits het een koningin enzo is uiteraard) op een verstandige wijze groot te brengen. De klomp (vochtig) kleizand zit nu in een tupperware doosje zoals op de foto. Verder ben ik nieuw in deze wereld dus een behoorlijke noob.

Dus mijn drie vragen:
1. Is dit een koningin met broed?
2. Kan ik deze zelf groot brengen?
3. Hoe kan ik dit het beste doen aangezien er al eitjes e.d. zijn?

Alvast super bedankt! Excuus dat ik zelf nog niet veel heb kunnen vinden op internet of het forum, maar ik weet tegelijk ook niet of dit haast heeft omdat ze anders misschien niet overleeft in deze situatie.
Laatst gewijzigd door Rossero op 23 sep 2020, 14:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Dahubster
Lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 04 oktober 2017
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Help, ik heb een koningin opgegraven! (Denk ik)

Bericht door Dahubster »

Dat is een Lasius niger gyne met larfjes, inderdaad. Mooie vondst! ;)
Lasius niger is extreem makkelijk te houden en groot te brengen. Kunnen zeker tegen een stootje, dus volgens mij kan je deze kolonie nog perfect houden. Dit gaat op heel veel verschillende manieren. Op het forum kun je hier veel info over vinden.
Ben wel benieuwd naar je kortschildkevers. Heb je die in een natuurlijke stetup? Ik neem aan van wel... Kun je die dan nog wel goed aan het werk zien? Ik stel me namelijk voor dat ze niet al te vaak zich laten zien...
Rossero
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 september 2020

Re: Help, ik heb een koningin opgegraven! (Denk ik)

Bericht door Rossero »

Dank je wel voor de snelle reactie! Voor nu kan ik haar dus wel in het tupperware doosje houden en heeft ze nog verder geen verzorging nodig?

Wat betreft de stinkede (al heb ik ze nog niet geroken) kortschildkevers:

Ze zijn erg actief en laten zich ook zien. Er zijn maar een paar momenten van de dag dat ze inactief zijn. Het zijn verder geen hele sociale dieren, ze zijn met zijn drieën, maar lijken in deze setup genoeg ruimte en verstop plekken te hebben om elkaar uit de weg te blijven:
IMG_20200923_140918007.jpg
Hier is één van de kleine monsters/duiveltjes (engelse naam is "devil's coach horse beetle"):
IMG_20200915_190241245.jpg
Ik heb de grond opgebouwd als een "gesloten terrarium": een laag grind zodat er water in kan blijven staan (linkonder alleen grind zodat ze bij het water kunnen), daarop gaas, een laag houtskool en een laag aarde/compost met planten uit de tuin. Verder aangekleed met lava-stenen en boomschors.

Verder is er op internet weinig over te vinden dus ik probeer ze zoveel mogelijk hun natuurlijke voeding te geven, slakken en wormen. Echter kruipt de één tegen het glas omhoog en de ander graaft zich in, dus ze kunnen makkelijk aan de kortschildkevers ontsnappen. Ik heb wel ergens gelezen dat ze ook wel kipfilet eten, dus misschien dat ik dat ook maar eens moet proberen.

Voor een mierenkolonie zou ik ook graag een natuurlijke setup bouwen, al heb ik begrepen dat je ze daar niet meteen in moet plaatsen. Ik zit dan te denken aan een aquarium met tegen het glas aan een 2cm dikke laag graafzand, afgebakend met plexiglas, en dan in het midden meer een vivarium setop met planten, valse bodem, etc.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Rossero
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 september 2020

Re: Ik heb per ongeluk een koningin opgegraven (en nu...)

Bericht door Rossero »

Ik heb de koningin nu iets meer dan een week in het tupperwaredoosje en de paar keer dat ik heb gekeken geen activiteit meer gezien (op een paar andere meegekomen kleine kruipers in het stuk zand/klei na). Ik verwacht dat de koningin zich in de klomp heeft genesteld. Deze is licht vochtig dus ik verwacht dat dit voldoende is aan water. Echter kan ik niet observeren zoals in een reageerbuis dus is het voor mij lastig om te oordelen wanneer ik bij moet gaan voeren. Ga ik dan vanzelf lopende werksters zien of zullen deze zich ook verscholen houden?

En heeft iemand enig idee op basis van bovenstaande foto's hoe lang ik ongeveer moet verwachten dat het gaat duren voordat de minikolonie gevoerd moet worden?

Alvast bedankt!
Dahubster
Lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 04 oktober 2017
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Ik heb per ongeluk een koningin opgegraven (en nu...)

Bericht door Dahubster »

Als ze klaar zijn om voedsel aan te nemen zullen ze inderdaad wel naar buiten komen.
Ik heb in het verleden enkele malen L. niger gehouden, gewoon door de koningin in een bokaal met zand/aarde te zetten waarin ik een gat had geboord schuin tot op de bodem.
Dit deed ik met gynes van de eerste vlucht (dus met zekerheid dat er die zomer al een generatie nanitics uit zou voortkomen).
Ik heb dan niets gedaan met de pot, behalve heel af en toe van boven even wat water gesproeid.
Na een tijdje kwamen er 2-3 miertjes af en toe tot boven en daar gaf ik dan wat suikerwater en wat dode fruitvliegjes (in het begin namen ze zelfs geen voedsel aan en gingen ze gewoon "op onderzoek", zelfs tot buiten de pot)
Als ik daarna de pot omkieperde om ze vrij te laten, bleek dat het in de grond al goed vol zat met miertjes!
Met andere woorden, ja, laat ze maar gewoon doen. Je zal zelf wel zien als de mieren zich beginnen te laten zien. Bied ze dan water, suikerwater en eiwitten (dode fruitvliegjes) aan. En stoor je er vooral niet aan als ze in het begin niets aannemen. Onaangetaste fruitvliegjes haal je er na een dag of twee terug uit en zorg dat er niets gaat schimmelen.
Lasius niger zijn echt extreem makkelijk te houden... Maak het vooral niet moeilijker dan het is ;)
Veel succes!
Plaats reactie