Enthousiaste beginner, iets te veel hooi op de vork genomen?

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
MaxB
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 december 2020

Enthousiaste beginner, iets te veel hooi op de vork genomen?

Bericht door MaxB »

Hallo mieren experts,

ik volg al enige tijd youtube kanalen waar bloggers enthousiast vertellen over het houden van mieren. zelf had ik al lang het voornemen om ooit te beginnen, maar toen ik dit weekend in de tuin aan het werk was en plotseling op een kolonie gele weidemieren stuitte kwam dat plan in een stroomversnelling. vol adrenaline heb ik een grote emmer gepakt en de hele kolonie uitgegraven (zo goed als zeker dat er geen kamers over waren), later lezende dat dit niet altijd de beste of slimste manier is... de emmer met aarde en honderden eitjes heb ik vervolgens in een grote bak gedaan en ik heb er een reageerbuisje met water en watten aangeboden.. dit was immers zoals ik het op youtube zag gebeuren, de mieren horen dan in de buis te gaan en dan kan ik ze verplaatsen naar een permanent terrarium.. echter, mieren laten zich niet zo makkelijk sturen merkte ik, er zijn nu op ongeveer 4 plekken broedkamers gegraven en er lopen honderden mieren rond, ik heb geen goed overzicht omdat ik de kamers die ze gemaakt hebben niet echt kan zien, ik heb 1x wat gegraven en merkte toen dat er verschillende vertrekken zijn aangelegd met broed. mijn vraag is nu, hoe kan ik ze alsnog verzamelen, gaan ze na een paar dagen hopelijk alsnog de reageerbuis in? en kan ik toetsen of de koningin mee is, want daar ben ik nog niet zeker van. alle tips zijn welkom!!
JustAntMan
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 december 2020

Re: Enthousiaste beginner, iets te veel hooi op de vork genomen?

Bericht door JustAntMan »

De kolonie gaat vanzelf naar het reageerbuisje (als het goed is). Je zal er pas achter komen dat er een koningin is als je over een maand of 1,2 eieren ziet. Zo niet dan kan je ze proberen terug te zetten. Als dat niet kan moet je ze houden tot er geen werksters meer zijn.
2x Lasius Niger
1x Messor Barbarus
Jobg
Lid
Berichten: 205
Lid geworden op: 30 maart 2020
Gender:
Leeftijd: 19

Re: Enthousiaste beginner, iets te veel hooi op de vork genomen?

Bericht door Jobg »

Over een maand of 1,2 zitten ze waarschijnlijk nog in winterslaap dus zul je ook geen eitjes zien daar kan je pas achter komen eind maart begin april
MaxB
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 december 2020

Re: Enthousiaste beginner, iets te veel hooi op de vork genomen?

Bericht door MaxB »

ik zou in het geval dat erg geen koningin is natuurlijk ook nog terug kunnen gaan naar de plek en opnieuw gaan graven...
emier
Lid
Berichten: 665
Lid geworden op: 25 april 2018
Gender:
Leeftijd: 18

Re: Enthousiaste beginner, iets te veel hooi op de vork genomen?

Bericht door emier »

dat werkt niet, de kolonie is al lang gevacueerd naar een andere plek, sowieso is de kans dat het lukt vrij klein. ik heb het zelf vele keren geprobeerd
Plaats reactie